با گذشت 2 سال از روی کار آمدن دولت، مسئولان این دولت همچنان مشکلات مختلف کشور خصوصا در حوزه اقتصاد را بر گردن دولت قبل می‌اندازند، در این 2 سال واژه‌های «آواربرداری» و «تحویل گرفتن ویرانه» بارها بر زبان مسئولان دولت تکرار شده است.

آیا دولت یازدهم، ویرانه تحویل گرفت؟
به گزارش گلستان24؛ با گذشت 2 سال از روی کار آمدن دولت، مسئولان این دولت همچنان مشکلات مختلف کشور خصوصا در حوزه اقتصاد را بر گردن دولت قبل می‌اندازند.

در هر موضوعی که دولت با مطالبه مردم برای تحقق وعده‌های داده‌شده روبرو می‌شود، پاسخ این است که «ما فکر نمی‌کردیم اوضاع تا این حد خراب باشد... ما هنوز در حالآواربرداری خرابکاری‌های دولت احمدی‌نژاد هستیم.»
 
هرچند دولت احمدی‌نژاد در هفته‌های پایانی عمر خود گزارش‌های مفصلی از عملکردش در حوزه‌های مختلف خصوصا بخش‌های اقتصادی و زیربنایی منتشر کرد که بیانگر پیشرفت کشور در فاصله سال‌های 1384 تا 1392 بود؛ اما طبیعی است از آنجا که معمولا اینگونه گزارش‌ها فقط حاوی نکات مثبت است و نواقص در‌ آنها سانسور می‌شود، مسئولان دولت فعلی آن گزارش‌ها را قبول نداشته باشند.
 
از سوی دیگر، در 2 سال اخیر بارها دلسوزان نظام خصوصا اصولگرایان نسبت به ادعاهای مسئولان دولت فعلی درباره عملکرد دولت قبل، تذکر داده و آن را مصداق سیاه‌نمایی دانسته‌اند. 

با این وجود، مسئولان دولت فعلی، قضاوت این افراد را نیز قبول نکرده‌اند و همچنان به سیاه‌نمایی درباره اوضاع کشور به هنگام تحویل گرفتن سکان دولت در مرداد 1392 ادامه می‌دهند.
 
* آواربرداری تا کی؟
 
البته کسی منکر آن نیست که دولت احمدی‌نژاد در حوزه‌های مختلف خصوصا بخش اقتصاد، اشتباهاتی را مرتکب شد و سوءمدیریت آن خصوصا در 2 سال آخر، محرز بود. 

ولی حقیقت آن است که در برخی بخش‌ها میزان ویرانه‌ها در آن حدی که دولت یازدهم ادعا می‌کند نبود و در بسیاری از بخش‌ها نیز در صورت وجود روحیه جهادی و مدیریت مدبرانه در دولت جدید، آواربرداری‌های کذایی باید خیلی قبل‌تر به پایان می‌رسید، نه این که هم‌اکنون در نیمه عمر دولت، باز هم برخی مسئولان اجرایی مدعی باشند که هنوز در حال آواربرداری نتایج عملکرد دولت قبل هستند.

 
اکنون که دولت به نیمه عمر خود رسیده، متاسفانه مسئولان آن همچنان اصرار بر تحویل گرفتن ویرانه و ادامه آواربرداری‌ها دارند.
 
رهبر انقلاب در بحبوحه تبلیغات انتخاباتی سال 1392 و پس از آن در مقطع تغییر دولت، در واکنش به برخی اظهارات کاندیداها و مسئولان دولت، واقعیات کشور را مطرح کردند. 
 
* نمونه سخنان رهبر انقلاب 
 
* پرهیز از سیاه‌نمایی
 
یک جمله هم خطاب به نامزدهای محترم عرض می‌کنیم. نامزدهای محترم در این برنامه‌های عمومی، خب زبان به نقد و انتقاد باز می‌کنند؛ این حق آنها است؛ می‌توانند از هر چیزی که مورد انتقاد آنها است، انتقاد کنند؛ منتها توجه کنند که انتقاد باید به معنی عزم و نیت برای پیمودن آینده‌ی پرتلاش و افتخارآمیز باشد، نه به معنای سیاه‌نمایی و منفی‌بافی و بی‌انصافی؛ به این نکته توجه کنند. (بیانات در مراسم بیست و چهارمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی، 14/3/1392)
 
* کارهای بسیار برجسته را انکار نکنند
 
من حقایق را عرض می‌کنم. من به برادرانی که می‌خواهند اطمینان این مردم را به سمت خودشان جلب کنند، نصیحت می‌کنم که منصفانه حرف بزنند؛ انتقاد کنند، لیکن انتقاد به معنای سیاه‌نمائی نباشد؛ به معنای انکار کارهای بسیار برجسته‌ای نباشد که چه در این دولت، چه در دولتهای قبلی انجام گرفته است و کسانی مثل خود آنها سر کار آمده‌اند و شب و روز تلاش کرده‌اند و آن کارها را انجام داده‌اند. انتقاد به معنای انکار جهات مثبت نیست؛ انتقاد این است که انسان کار مثبت را بگوید، نقص و ضعف را هم بگوید. (بیانات در مراسم بیست و چهارمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی، 14/3/1392)
 
* زیرساخت اساسی برای کشور به وجود آمده است
 
امروز در کشور ما اگر کسی سر کار بیاید، احتیاج ندارد که از صفر شروع کند؛ هزاران کارِ برجسته انجام گرفته است. در سالهای طولانی، در دوره‌ی مسئولیتهای مختلف دولتها، هزاران زیرساخت اساسی برای این کشور به وجود آمده است؛ علم پیشرفت کرده است، صنعت پیشرفت کرده است، کارهای زیربنائی پیشرفت کرده است، امور بسیار مهم در زمینه‌های مختلف برنامه‌ریزی و اجرا شده است؛ اینها را نباید از دست بدهند؛ هر کاری می‌کنند، باید از اینجا به بعد باشد. (بیانات در مراسم بیست و چهارمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی، 14/3/1392)
 
* به بهانه تورم، زحمات را انکار نکنند
 
این همه کار را نمیشود فقط به بهانه‌ی این که امروز مشکلات اقتصادی داریم، گرانی و تورم داریم، انکار کنیم؛ این که درست نیست. بله، مشکلات اقتصادی هست، تورم هست؛ ان‌شاءالله آن کسی که بعداً خواهد آمد، بتواند حلاّل این مشکلات باشد، این گره‌ها را هم باز کند؛ این که آرزوی ملت ایران است؛ اما این معنایش این نباشد که اگر ما یک راه حلی برای مشکلات در نظر خودمان داریم، همه‌ی آنچه را که امروز انجام گرفته است و وجود دارد، انکار کنیم. (بیانات در مراسم بیست و چهارمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی، 14/3/1392)
 

* نامزدها واقعیات را بگویند
 

البته آقایانی هم که در تلویزیون به عنوان نامزد ظاهر میشوند و حرف میزنند، وظائف سنگینی دارند؛ آنها هم باید مراقب باشند. حرفی که از دهان انسان خارج میشود، باید واقعی، صمیمی، متکی به اطلاعات درست و برآمده‌ی از زبان صادق و راستگو باشد. اینجور نباشد که حالا برای اینکه توجه مردم را جلب کنیم، هرچه به دهانمان آمد، بگوئیم؛ اینها را باید مراقبت کنند. نامزدها کاری که میدانند درست است، میتوانند انجام دهند، آن را بگویند - حالا به عنوان وعده، به عنوان برنامه، به عنوان هرچه - سعی کنند مردم را با واقعیت مواجه کنند؛ هم واقعیت اوضاع، هم واقعیت خودشان. اگر این شد، خدا برکت خواهد داد؛ اگر این شد، خدای متعال کمک خواهد کرد؛ چون کارها دست خدا است، همه چیز به اراده‌ی الهی برمیگردد؛ «کلّ الیه راجعون»، «ازمّة الأمور طرّا بیده / و الکلّ مستمدّة من مدده». (دیدار با نمایندگان مجلس 8/3/1392) 
 
* واقعیتهای موجود جامعه را تخریب نکنند
 
اینجور نباشد که حالا برای اینکه مردم به ما متوجه شوند، همه‌ی آنچه را که ماورای ما است، تخریب کنیم؛ چه آنچه که مربوط به نامزدهای دیگر است، چه آنچه که مربوط به واقعیتهای موجود جامعه است. باید درست عمل شود. آن وقت ما انتخاب خواهیم کرد. (دیدار با نمایندگان مجلس 8/3/1392)
 
* کارهای جلوی چشم را انکار نکنند
 
مخالفین و کسانی که بی‌اطلاعند - بعضی از دستگاه‌های رسانه‌اىِ خارجىِ مغرض، و گاهی بعضی در داخل - برخی از چیزهائی را که جلوی چشم هم هست، انکار میکنند. یعنی کاری انجام گرفته، جلوی چشم است، همه می‌بینند، منعکس شده، این را دوست دارند انکار کنند. (بیانات در آخرین دیدار رئیس جمهور و هیئت دولت دهم 23/4/1392)
 
* حجم کار دولت‌های نهم ودهم نسبت به دوره‌های قبل
 
همه فهمیدند که رئیس جمهور محترم و همکارانشان در دولت حجم کارشان بسیار بالا و پرشتاب نسبت به همه‌ی دوره‌های دیگر بود و هست؛ این نقطه‌ی برجسته‌ای است که نباید این را نادیده گرفت. همه‌ی کسانی که می‌خواهند درباره‌ی دولتها، درباره‌ی کابینه‌ها، درباره‌ی رؤسای جمهور قضاوت کنند - چه پیش خودشان، چه در منظر عموم - و نظری بدهند، خوب است به این نکته هم توجه کنند: حجم کار بالا و تلاش خستگی‌ناپذیر و اعراض از آسایشها و آسودگی‌ها و امتیازاتی که معمولاً مسئولان کشورها در دنیا دارند؛ استراحت میکنند، تفریح میروند، امتیاز میگیرند؛ اینها را نخواستن، ندیدن، طلب نکردن، امتیاز بزرگی است که این دولت بحمدالله از این امتیاز برخوردار بود. (بیانات در آخرین دیدار رئیس جمهور و هیئت دولت دهم 23/4/1392)
 
* حفظ 
 
یک نکته‌ی دیگر هم که در مورد این دولت در طول این هشت سال مورد نظرم بود و بارها هم به آن اشاره کردم، این است که این دولت بحمدالله توانست شعارهای انقلاب را سر دست بگیرد و به آنها افتخار کند و آنها را در جامعه مطرح کند....  این دولت این شعارها را مطرح کرد، برجسته کرد، سر دست گرفت، به آنها افتخار کرد؛ در مجامع جهانی، احساس شرم از انگیزه‌های انقلابی و از اهداف انقلابی و از شیوه‌های انقلابی نکرد؛ این خیلی کار بزرگی بود. (بیانات در آخرین دیدار رئیس جمهور و هیئت دولت دهم 23/4/1392)
 

* کارهای برجسته‌ای انجام گرفته

 
امروز که دولت دارد دست‌به‌دست میشود، مجموعه‌ی جدیدی، گروه جدیدی، عناصر جدیدی، فکرهای جدیدی، ابتکارهای جدیدی وارد میدان میشوند؛ باید با استفاده از آنچه که تاکنون انجام گرفته است، و با بنا بر روی بنائی که تا امروز بالا رفته است، ان‌شاءالله کشور را پیش ببرند. این فرصت بسیار مهمی است، فرصت خوبی است و برای کشور ما عید است؛ یعنی واقعاً این جابه‌جائی قدرتها مبارک است. هر مجموعه‌ای هم که سر کار می‌آید، با نگاه مثبت به مجموعه‌ی قبل از خود نگاه کند. خب، این گزارش مبسوط آقای رئیس جمهور، آقای دکتر احمدی‌نژاد را شنیدید. کارهای فراوانی شده، کارهای برجسته‌ای انجام گرفته. ممکن است دولت بعدی بیاید همین مقدار کار یا دو برابر این کار یا بیشتر، بر آنچه که انجام گرفته است، بیفزاید؛ چه چیزی از این بهتر برای کشور؟ مهم این است که جهت‌گیری‌ها استمرار داشته باشد. (بیانات در دیدار مسئولان نظام‌ 30/4/1392)
 
* واقعیت پیشرفت کشور
 
بعضی‌ها در زمینه‌ی مسائل سیاسی - چه سیاست خارجی، چه سیاست داخلی، چه اقتصاد، چه غیره - میگویند آقا باید واقع‌بین بود. خب، واقعیتها اینها است؛ این واقعیتها را باید دید. یکی از مهمترین واقعیتها، پیشرفتهای یک کشور است. کشور ایران از مقطع پیروزی انقلاب - یعنی از سال ۱۳۵۷ - تا امروز  به قدری تغییر کرده است که این مقدار تغییر را ما در ظرف این مدت در کشورهای دیگر نمی‌بینیم؛ یعنی بنده سراغ ندارم. کشورهای پیشرفته‌ی تمدنی و صنعتی و علمی، فاصله‌ی حرکتشان تا رسیدن به این نقطه‌ای که ما امروز رسیدیم، فاصله‌ی بیشتری بوده است. تا آنجائی که بنده اطلاع دارم، به نظرم میرسد که در دنیا این مقدار پیشرفت کمتر دیده شده است یا دیده نشده است. (بیانات در دیدار مسئولان نظام‌ 30/4/1392)
 
*   
در سیاست خارجی هم همین جور. امروز جمهوری اسلامی نقش غیرقابل انکاری در مسائل گوناگون منطقه و مسائل اساسی منطقه‌ی خود دارا است، که این را هیچ کس منکر نیست. مسائل منطقه‌ی ما، مسائل جهانی هم هست؛ این هم ضمناً معلوم باشد. پیشرفت در سیاست داخلی، الگوی جدید مردم‌سالاری، قدرت انتخاب ملی؛ در سیاست خارجی، این تأثیرگذاری‌ها؛ اینها واقعیت است. (بیانات در دیدار مسئولان نظام‌ 30/4/1392)
 
*  پیشرفت در سازندگی. این مقدار کاری که در زمینه‌ی سازندگی در این سی سال انجام گرفته است، واقعاً شگفت‌آور است. قبل از انقلاب، ما به شهرهای گوناگون، به روستاها، به مناطق محروم رفتیم، وضع را دیدیم؛ میدانیم آن وقت چه جوری کار میکردند. زلزله می‌آمد - بنده خودم در چند زلزله‌ی بزرگِ معروف گروه امداد تشکیل داده بودم و آنجا کار میکردیم - دیدم چه جوری حرکت میکردند، چه جوری کار میکردند؛ و حالا در دوره‌ی کنونی، شما ملاحظه کنید در یک بخشی از کشور یک زلزله‌ای اتفاق بیفتد، یک بلای طبیعی به وجود بیاید، مردم دچار مشکل شوند، با چه سرعتی امدادرسانی میشود. این باور نکردنی است، اما واقعیت دارد. (بیانات در دیدار مسئولان نظام‌ 30/4/1392)
 
*  سازندگی ها و کارهای زیربنایی را نادیده نگیرید
 
من در مورد اظهاراتی هم که نامزدهای محترم در تلویزیون کردند -  قبل از انتخابات عرض کردم - عرایضی دارم؛ فعلاً خیلی مجال نیست انسان تفاصیل را بگوید؛ لیکن یکی از حرفهای ما همین است. بله، نقاط ضعفی وجود دارد، اما نقاط قوّت را هم باید دید. دولت کنونی هم نقاط قوّت فراوانی دارد، گیرم نقاط ضعفی هم وجود دارد. کدامِ ما در کار کردمان، در عملمان، نقطه‌ی ضعف نداریم؟ نقاط قوّت را هم باید دید. کارهای مهمی در کشور انجام گرفته است. خدماتی که شده، کارهای زیربنائی‌ای که انجام گرفته، سازندگی‌هائی که انجام گرفته، اینها را نباید ندیده گرفت. اینها در اظهارات نامزدهای محترم، در برنامه‌های دو سه هفته‌اىِ تبلیغات انتخابات، غالباً ندیده گرفته میشد. چقدر خوب بود وقتی که مثلاً معضل اقتصادی را بیان میکنند، گرانی را بیان میکنند، تورم را بیان میکنند - که البته اینها واقعیت هم دارد - در کنارش کارهائی که انجام گرفته است، زحماتی که کشیده شده، اینها را هم بیان میکردند. اینجور برخورد کردن، انصاف است. انسان باید هم جهات مثبت را ببیند، هم جهات منفی را ببیند. البته بدیهی است کسی که خود را به مردم عرضه میکند، اشکالات موجود را می‌بیند، به مردم هم میگوید، این ایرادی ندارد؛ اما در این زمینه نباید مطلق نگاه کرد و فکر کرد؛ نقاط مثبت هم باید گفته شود، نقاط منفی هم گفته شود. (بیانات در دیدار مسئولان و کارکنان قوه‌ی قضائیه‌ 5/4/1392)
 
* پیشرفت علمی کشور
 
از حدود ده سال، دوازده سال پیش یک حرکت علمىِ جدید و رو به گسترشی در کشور آغاز شد و این حرکت ادامه پیدا کرد و رو به تزاید گذاشت. یعنی من اینجور می‌بینم و میفهمم که حرکت تولید علم و نگاه مجاهدت‌آمیز به کار علمی و تلاش علمی در کشور که از همان حدود ده دوازده سال قبل آغاز شده است تا امروز، نه فقط متوقف نشده است، بلکه رو به عمق و توسعه پیش رفته. تقریباً میشود گفت که در همه‌ی زمینه‌های علمی هم این حرکت وجود داشته است - در بعضی کمتر، و در بعضی بیشتر - این همان چیزی است که ما دنبالش بودیم؛ این همان مجاهدت علمی است که برای نظام جمهوری اسلامی و برای کشور ما لازم بود.  در این حدود دوازده سال، رشد علمی کشور نسبت به قبل از این دوازده سال، شانزده برابر شده. اینها آمارهای تقریبی است و از مراکز مطمئنی به دست آمده است؛ این خیلی مهم است. همین حرکت علمىِ رو به گسترش موجب شده که پایگاههای اطلاع‌رسانی علمی معتبر دنیا اظهارنظر کنند که رشد پیشرفت علم در ایران سیزده برابر متوسط دنیا است. (بیانات در دیدار اساتید دانشگاه‌ها 15/5/1392)
 
* زیرساخت‌هایی که چند سال پیش وجود نداشت
 
در زمینه‌ی اقتصاد خوشبختانه زیرساخت‌های زیادی امروز وجود دارد که اینها چند سال پیش وجود نداشت. در این ده دوازده سال اخیر، زیرساخت‌های زیادی در کشور به‌وجود آمده که میتوان از اینها استفاده کرد. 
(بیانات در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت 6/6/1392)
 
* نکته پایانی
 
برخلاف اظهارات برخی مسئولان و حامیان دولت که مدعی شده‌اند کشور در تمامی حوزه‌ها به حدی نزول کرده که اکنون اگر دولت فعلی بتواند شرایط را به سال 1384 بازگرداند، هنر کرده است، مروری بر بیانات رهبر معظم انقلاب نشان می‌دهد با وجود اشکالات محرز و سوءمدیریت دولت احمدی‌نژاد در برخی بخش‌ها (که سایت مشرق نیز بارها در نقد آنها گزارش منتشر کرده)، پیشرفت کشور در حوزه‌های مختلف، انکارناپذیر است.
 
بنابراین اصرار بر گزاره‌هایی چون آواربرداری و تحویل گرفتن ویرانه در 2 سال اخیر، بیشتر برای فرار مسئولیت و عدم پاسخگویی به مطالبات مردمی و به فراموشی سپرده وعده‌های انتخاباتی آقای روحانی بیان شده است.
/مشرق نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار