بررسی دقیق جنگ‌افزارهای به کار رفته در عملیات‌های اخیر روسیه از دریای خزر بر علیه نیروهای تکفیری نشان می‌دهد این عملیات هماهنگ شده با برخی کشورهای منطقه، اثر بالایی بر تحولات میدانی در سوریه داشته است

تکفیری‌ها زیر باران سوخو-۳۴ و "کلاب"

به گزارش گلستان24؛ حمله این روزهای روسیه به مواضع گروهک های تروریستی از دریای خزر باعث بهت و حیرت بسیاری از ناظران جهانی گشته چرا که این پرسش مطرح می شود که با وجود حضور جنگنده های روسیه در سوریه چه نیازی به حمله موشکی علیه مواضع داعش وجود داشته؟
شاید بهترین پاسخ به این سوال را بتوان اصل غافلگیری مطرح کرد.حمله موشکی روسیه در شب به مواضع داعش با استفاده از اصل غافلگیری بوده که توانسته خسارات قابل توجهی را متوجه این گروهک تروریستی سازد.

حمله هوایی بوسیله  جنگنده با وجود آنکه دقت کار را افزایش می دهد اما به واسطه  حضور هواپیما در آسمان فرصت اقدامات اولیه را به گروهک های تروریستی خواهد داد در حالی که در حمله موشکی آن هم در شب اینگونه نخواهد بود.
جزئیات این حمله‌های موشکی حائز نکات جالبی است که مختصرا به آنها میپردازیم.

 

بر اساس گزارش وزارت دفاع روسیه این حمله از مبداء دریای خزر و توسط چهار فروند ناوچه بنام های Dagestan و Uglich و Grad Sviyazhsk و Veliki Ustyug انجام شده است.

این ناوچه ها با وزن 1000 تن, قابلیت حمل انواع تسلیحات از جمله موشک های کروز 3M-54 با نام مستعار "کلاب" را دارند. موشک های "کلاب" در مدل های مختلف قابلیت انهدام اهداف تا شعاع 2500 کیلومتر را دارند.
یکی از ویژگی های بارز موشک های کروز , دقت بالای آنهاست که در سری کلاب بر اساس ادعای مقامات روس خطای آنها به حدود 3 متر تقلیل داده شده است. موشک های سری کلاب به کاربرده شده در این عملیات دارای سیستم ناوبری دو مرحله ای هستند که در فاز نخست بصورت اینرسی فعالند و در فاز دوم و پایانی ناوبری آنها راداری خواهد بود.

موشک های کروز "کلاب" در مرحله پایانی در ارتفاع 10-15 متری سطح زمین پرواز و مسیر خود را با سرعتی کمتر از سرعت صوت (حدود 900 کیلومتر بر ساعت) طی می کنند.

در حمله اخیر 26 تیر از این موشک ها به سمت مواضع تروریست ها در سوریه شلیک شده که به گفته مقامات روس با درصد خطای کم (حدود 5 متر) به اهداف خود اصابت کرده اند.
یکی دیگر از نکات قابل توجه این حمله , خط سیر عبور موشک ها برای رسیدن به اهداف است که واضح است از فراز کشور ما و عراق نیز عبور کرده اند , البته با توجه به آمادگی نیروهای مسلح و رصد 24 ساعته آسمان کشور قطعا این موضوع با هماهنگی قبلی با ایران صورت گرفته است, کما اینکه معاون عملیات ستاد مشترک ارتش روسیه نیز در نشست خبری خود به این هماهنگی اذعان کرد.
نهایتا اما شاید بتوان اقدامات اخیر روسیه را آغاز فصل جدیدی از مبارزه با تروریسم عنوان کرد.

از آغاز شروع بحران در خاور میانه تا کنون بغیر از جمهوری اسلامی ایران هیچ قدرتی وارد مبارزه عملی با پدیده تروریسم نشده بود که حملات اخیر روسیه حامل پیام جدی این کشور برای پایان بحران نا امنی و تکفیری در منطقه است.حال باید منتظر ماند و دید که سرنوشت تکفیری ها زیر گلوله باران سوخو-34 و "کلاب" چه خواهد شد.

/نسیم

ارسال نظر

آخرین اخبار