ترکمنها از چهارمین دوره انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا با نامزدی موسی جرجانی وارد میدان شدند. جرجانی به واسطه حمایت ترکمنها موفق شده بود دوشادوش حجت الاسلام علوی و حجت الاسلام لیوانی به ...

تحلیلی بر حضور کاندیداهای ترکمن در انتخابات ادوار گذشته مجلس

به گزارش گلستان24، ترکمنها از چهارمین دوره انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا با نامزدی موسی جرجانی وارد میدان شدند. جرجانی به واسطه حمایت ترکمنها موفق شده بود دوشادوش حجت الاسلام علوی و حجت الاسلام لیوانی به رقابت بپردازد ولی بازهم علوی بود که با شعار (( باز هم علوی )) سهمیه کرسی چهارمین دوره انتخابات مجلس گرگان و آق قلا را از آن خود کرد.

کاندیداهای ترکمن
در مجلس پنجم ترکمنها ترجیح دادند از دکتر قندهاری حمایت نمایند و از دور ششم بود که دوباره وارد میدان شدند، اینبار حکیم آل جلیل و تاج محمد کاظمی نامزدهای مورد حمایت این قوم اصیل واقع شدند هرچند لیست مشترکی از آنها مشاهده نشد، فضا به سود اصلاح طلبان پیش می رفت و شاید قسمت نبود که آل جلیل و کاظمی مسافران یاک ۴۰ باشند.
در مجلس هفتم مهندس امان زاده تنها نامزد ترکمن از ابتدای انقلاب تا آن سال بود که با حضور در مرحله دوم انتخابات به کرسی مجلس بسیار نزدیک شده بود اما رقابت بسیار سختی را می بایست پیروز می شد همانطور که پیشتر گفته شد در این مرحله از هر شکاف سیاسی و اجتماعی گرگان یک نامزد قدر حضور داشت و در نهایت نامزدهای جریانات سیاسی ( اصولگرا و اصلاح طلب ) بر نامزدهای قومیتی ( ترکمن و سیستانی ) چیره شدند.
ترکمنها در انتخابات مجلس هشتم قدرتمند تر ظاهر شدند و با معرفی نامزدی با تحصیلات عالیه که از پزشکان حاذق و فعال در کشور کویت بود در واقع به جذب لژیونر برای کسب کرسی مجلس هشتم روی آوردند. دکتر عبدالنالصر ایزدی بواسطه آشنایی با دکتر علی جنتی ( فرزند آیت الله جنتی و وزیر فرهنگ دولت تدبیر و امید ) که سفیر وقت ایران در کشور کویت بود و همچنین ارتباط با مرحوم آیت الله سیدمحمد رئیسی که نماینده وقت آیت الله العظمی سیستانی در کشور کویت و استان گلستان می بود نگرانی برای تایید صلاحیت نداشت و حتی چشم به سبد آرای مناطق غیر ترکمن نشین نیز داشت.
نتیجه انتخابات مرحله اول بیانگر آن بود که استراتژیست های دکتر ایزدی در محاسبات خود دچار اشتباه نشده اند و حالا می شود با اتکا به آرای شهروندان گرگانی در کنار رای ترکمنها نامزد خود را در مجلس ببینند. اما شرایط در مرحله دوم تغییر کرد هرچند با شمارش اولیه آرا نتیجه به سود دکتر ایزدی پایان یافت اما اعتراض دکتر ناصری طبق قانون انتخابات بر ضرر دکتر ایزدی پایان یافت امری که در انتخابات مجلس سوم نیز مسبوق به سابقه بود و با تمکین دکتر قندهاری ( مجلس سوم ) و متعاقبا دکتر ایزدی ( مجلس هشتم ) ختم به خیر شد.
در انتخابات مجلس نهم ترکمنها با سه نامزد مطرح به میدان آمدند. دکتر بغداد شیرمحمدلی نامزد مورد اجماع ترکمنها نتوانست از شورای نگهبان مجوز نامزدی دریافت نماید بنابراین فضای برای اجماع بسود فرهاد توماج وکیل سرشناس ترکمن ساکن گرگان و عبدالطیف ( کوروش ) اسماعیلی فراهم شد.
هرچه به موعد انتخابات نزدیکتر می شد شکاف بین ترکمنها بیشتر به چشم می خورد بخشی از توماج حمایت می کردند که کفه آن سنگین تر بود و بخش دیگر از اسماعیلی و اقلیتی نیز از هر دو نامزد ترکمن. این در حالی بود که ستاد فرهاد توماج بواسطه آنکه وی چندین سال در گرگان ساکن بوده و از طرفی وکیلی خوشنام در گرگان می باشد احتمال کسب کرسی را محاسبه می کردند. احتمالی که در حد فرضیه باقی ماند و فرهاد توماج دیگر نامزد ترکمن بود که در لیست ناکامان احراز مقام نمایندگی مجلس قرار گرفت.
نامزدهای مستقل در انتخابات ادواری مجلس از حوزه انتخابیه گرگان وآق قلا عموما با اقبال مواجه نشده اند این در شرایطی است که صرفا در دوره پنجم انتخابات مجلس بود که دکتر سید عبدالله میراکبری که به صورت مستقل وارد انتخابات شده بود توانست پس از دکتر قندهاری و حجت الاسلام علوی در مکان سوم قرار گیرد به هر حال وی از بعد دوم خرداد ۷۶ در لیست اصلاح طلبان ظاهر شده است.
در هر صورت پس از تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی مجلس دهم است که می توان آرایش انتخاباتی گروه های سیاسی و قومیتی حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا را به طور دقیق تحلیل و تفسیر کرد اما تا آن زمان رقابت های غیر علنی و پیش از موعد در راستای ساختار سیاسی و اجتماعی مطرح شده قابل ارزیابی و رصد می باشد.
انتظار می رود نامزدهای انتخابات و هواداران آنها با درک شرایط ، رقابت های دوستانه را پس از انتخابات به رفاقت های صمیمانه در راستای خدمت صادقانه به مردم و توسعه همه جانبه و پایدار منطقه مبدل کرده و برنامه محوری را بر جریانات سیاسی و قومیتی برتری بخشند.

ارسال نظر

  • هیات تحریره سایت
    0

    سلام
    لطفا منبع خبر که ارکین نیوز می باشد را درج کنید

آخرین اخبار