دیپلماسی خوشبینانه در برابر گزینه های زیر میز:

جک استراو به گفته خودش کسی بود که موفق شد تیم هسته ای دوران اصلاحات را تحت فشار گذاشته و بیانیه سعد اباد را به عنوان میوه حمله به عراق ، بدست آورد.

نقش جک استراو در "پروژه نفوذ" چیست؟!

یک روز تهران، روز دیگر یزد، اصفهان و شیراز. دلیلش نه برجام است و نه انتخابات پیش رو بلکه یکی از کسانی که به تلاش برای سلطه بر ایران در دوران اصلاحات به خود افتخار می کرد این روزها در خیابانهای این شهر ها قدم می زند. جک استراو.

پروژه نفوذ

به گزارش گلستان24، دیپلمات کهنه کاری که این روزها ایران گردی را پیشه کرده است. از چهارراه استانبول گرفته تا حافظیه شیراز. همه جا می رود؛ دم خور همه مردم می شود و از اوضاع و احوال کوچه بازار ایران آگاه می شود. برخی می گویند آمده است تا شیرینی میوه ای که سالها پیش در سعد اباد کاشته است را بچشد. 

او کسی بود که موفق شد تیم هسته ای دوران اصلاحات را تحت فشار گذاشته و بیانیه سعد اباد را به عنوان میوه حمله به عراق ، بدست آورد. (سخن جک استراو بعد از توافق سعدآباد) حالا آمده است تا میوه سعدآباد را ۱۲ سال پس از آن و بعد از فشارهای بی امان و تحریم های پی در پی که توسط دولت مطبوع او اعمال شده بود برداشت کند. ایران برجام را پذیرفت و حالا او در نقش یک فاتح وارد خیابان های تهران شده است آنهم در بازار ارز ایران.

جک استراو در تهران
وقتی در چهارراه استانبول عکسهایی از گفت و گوی جک استراو با عابران پیاده منتشر شد اولین واکنش ها از سوی برخی اصحاب رسانه مطرح شد. بسیاری این اقدام را در قالب خوشبینانه آن یعنی گردشگری تعبیر کردند و گفتند که او این روزها بازنشسته است و سفرهای تفریحی را در پیش گرفته است. اما با مروز زمان و انتشار عکس هایی از مراودات او با عابران پیاده مشخص شد که او در حال رایزنی در خصوص اوضاع بازار ایران است.

گفته می شود جک استراو در کاخ سعدآباد نیز حضور یافته است البته این بار به عنوان گردشگری تا شاید تجدید خاطری شود از فتوحاتش در سعدآباد. هرچند طرف ایرانی مذاکرات (حسن روحانی) سعدآباد را تامین کننده امنیت ملی می داند.

جک استراو در یزد
خبر حضور او در تهران و لزوم اخراج وی به دلیل کار شکنی هایی که در عرصه بین الملل علیه ایران داشته است تازه داغ شده بود که به یکباره عکس های وی از یزد منتشر شد. این نماینده پارلمان انگلیس در هتل مشیر یزد حضور یافت و از آنجا عازم اصفهان شد. شاید کمترین حاشیه ها برای استراو در شهر یزد رقم خورد. با این حال حضور او در دومین شهر ایران زمزمه ها درباره چرایی سفر این عضو ارشد پارلمان انگلیس به ایران را بیشتر کرد.

جک استراو در شیراز
پر حاشیه ترین بخش سفر استراو به ایران، سفرش به شیراز است که همزمان با تاسوعای حسینی است. حضور او در شهر شیراز از یک سو و دعوت یکی از انجمن های دانشجویی اصلاحات از او برای سخنرانی در دانشگاه از سوی دیگر سبب شد تا واکنش های سریع از سوی مردم در خصوص سفرش به شیراز شکل بگیرد تا جایی که استراو این بار سفرش نیمه تمام بماند و از شیراز راهی اصفهان شود. نکته جالب اینکه برخی از جوانان اصلاح طلب نه تنها چشمشان را بر عملکرد استراو در دو دهه گذشته علیه منافع ملی ایران بستند بلکه از او خواستند تا برایشان سخرانی کند که موجبات خشم بسیج دانشجویی شیراز را فراهم کرد.

جک استراو در اصفهان
استراو که در شیرازنتوانست پروژه به اصطلاح گردشگری خود را به اتمام برساند راهی اصفهان شد اما از همان ساعات اولیه حضورش در اصفهان با واکنش سریع مردم رو به رو شد. تجمه در مقابل هتل محل اقامت استراو (هتل عباسی) تنها چند ساعت بعد از ورود وی آغاز شد و این تجمع مانع از بازدید وی از کل اصفهان شده است.

برآورد اطلاعاتی در قالب گردشگری
وزیر خارجه سابق انگلیس و نماینده پارلمان این کشور، سمت کمی نیست که بتوان از کنار آن به راحتی گذشت. عدم واکنش وزارت خارجه نسبت به ورود استراو به ایران و عدم پاسخگویی در خصوص علت سفر وی در شرایطی که هنوز تحریم ها برداشته نشده و صداقت غرب به ایران اثبات نگردیده سوالی است که مسئولین "دیپلماسی خوشبینانه" باید پاسخ دهند.

سهل انگاری در قبال این دست سفرها شاید عامل اصلی تحریم ها در دهه گذشته محسوب می شود. گردشگرانی که می آمدند تا نبض بازار ایران را برای سرویس های غربی مخابره کنند. جاسوسی در قالب گردشگر موضوع جدیدی نیست و سالهاست که این روش در دنیا به عنوان راهکار جمع آوری اطلاعات و تخمین وضعیت جامعه به کار گرفته می شود. 

چین به عنوان یکی از پیشتازان صنعت در دنیای امروز؛ معتقد است که جاسوسی های صنعتی وی از سالهای ۱۹۷۰ بوده است که اقتصاد این کشور را نجات داده است. چین از طریق مهندسی معکوس امور در حال عبور از آمریکا و تبدیل شدن به ابرقدرت اقتصادی دنیا است.

این نوع جاسوسی تنها از سوی چین نبوده بلکه سایر کشورها در برابر رقبای خود از جاسوسی اقتصادی استفاده می کنند. در خصوص روابط انگلیس و ایران اگر چه رقابت اقتصادی وجود ندارد اما رقابتهای فرهنگی، اجتماعی و به خصوص سیاسی شکل گرفته که در صورت موفقیت ایران در این عرصه ها، مدلی برای خروج از سلطه غرب شکل خواهد گرفت. بر همین اساس است که رهبر انقلاب از پروژه نفوذ پس از برجام سخن می گوید.

استراو در قالب گردشگر در همه سفرهایش در خیابانها با مردم عادی به گفت و گو می پردزاد. این اقدامش ناشی از تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر در بازار ایران است. پروژه نفوذ در ایران بسیار جدی است و اگر توجه نشود زیان های بسیار به همراه خواهد داشت.

ارسال نظر

آخرین اخبار