عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: آمریکا به عنوان دشمن اصلی انقلاب همواره دنبال نفوذ در ایران است.

آمریکا به عنوان دشمن اصلی انقلاب همواره دنبال نفوذ در ایران است

مناظره از تسخیر تا نفوذ با حضور محمد عطریان‌فر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و رضا سراج کارشناس مسائل استراتژیک صبح در دانشکده خبرگزاری فارس برگزار شد.

به گزارش گلستان24، عطریان‌فر در ابتدای این مناظره اظهار داشت: وقتی سخن از نفوذ است باید ببینیم کشور و فردی که در مقام نفوذ در کشور دیگری است به دنبال چه منافعی است.

 نفوذ در ایران

وی افزود: کشور و ملت ایران با اقتدار ملی و اعتقادی در جغرافیای سیاسی منشأ تحولات بسیاری در آینده می‌تواند باشد و این می‌تواند مطمع نظر دشمنان ملت ایران قرار گیرد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی یادآور شد: فارغ از اینکه اکنون در حاکمیت ایران قرار داریم و سابق چه جایگاهی داشتیم؛ می‌توان در 6 سرفصل و 10 مرحله زمانی برآورد نسبی از نفوذ این کشور در ایران داشت.

عطریان‌فر در بخش دیگر این مناظره ضمن تأیید روایت تاریخی سراج درباره نفوذ در ایران افزود: باید تعریف مشخصی از واژه نفوذ داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: از نظر ما به عنوان حاکمیت و ملت ایران با تقویت بخش‌های آموزشی و پشتیبانی خود در منطقه و کشورهایی مانند لبنان و سوریه از اصول و مبانی انقلاب اسلامی در منطقه حمایت و نفوذ کند پدیده خوبی است.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: اقدامی که آمریکایی‌ها در لانه جاسوسی می‌کردند و به دنبال بسترسازی برای آینده ایران و اینکه آن را مطابق منویات خود رقم زنند از منظر آنها پدیده‌ای خوب و از منظر ما انقلابی ایرانی که این اقدامات علیه منافع ملی ما بود، بسیار بد بود.

عطریان‌فر همچنین عنوان کرد: اینکه تمامی اتفاقات تاریخی را ذیل یک مسئله‌ای با عنوان نفوذ مورد تردید یا بحث قرار دهیم، درست نیست.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به اینکه وقتی سخن از نفوذ می‌کنیم اساساً مقوله و واژه‌ای تحت عنوان نفوذ بدون تعریف دقیق آن بی‌معناست، گفت: نفوذ به عنوان واژه‌ای با معنی نفوذ می‌تواند در شرایطی و برای کشور و مردمی خوب و برای کشور و مردم دیگری بد باشد.

عطریان‌فر ادامه داد: اگر جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند در حوزه آموزش، پشتیبانی و مسائل منافع امنیت خود را در منطقه تقویت کند و از این طریق از اصول و مبانی خود در منطقه حمایت و نفوذ کند از نگاه ما پدیده خوبی است و این را اقدامی هوشمندانه برای نظام می‌دانیم.

وی افزود: کسانی که به دنبال تأمین منافع خود و کشورشان از طریق سفارت و لانه جاسوسی آمریکا بودند و قصد داشتند از طریق لانه جاسوسی آینده نظام را مطابق منویات خود قرار دهند و این مسیر را از طریق نفوذ در کشور ما دنبال می‌کردند، از منظر من انقلابی ایرانی بدهستند زیرا علیه منافع ملی من تلاش می‌کنند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به اظهارات سراج در خصوص روایت‌های تاریخی هول حوادث مهدی هاشمی،‌آیت الله منتظری و جریان نفاق گفت: تحلیل این موضوعات تاریخی در عرض همدیگر قرار نمی‌گیرد زیرا از یک سنخ نیست و تأثیرگذاری آنها متفاوت است. لذا هر کدام از این رویدادها تحلیل‌های خاص خود را دارند که باید به دقت بررسی شوند.

عطریان‌فر با اشاره به اینکه نفوذ نسبت روشنی با منافع ملی دارد ادامه داد: تا نتوانیم تعریف دقیق و روشنی از منافع ملی یک ملت و یک نظام سیاسی نداشته باشیم نمی‌توانیم تعریف دقیق و درستی از نفوذ بدست آوریم و اینکه اعلام کنیم فلان گروه یا فلان شخص قصد نفوذ داشته است و اینگونه تحلیل‌ها شاید ما را به مقصد نرساند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اظهارات سراج در خصوص مسائل رخ داده در حوادثی مانند داستان مهدی هاشمی، جریان نفاق و قائم مقامی آیت الله منتظری گفت: چرا اینقدر برای کشور و نظام دشمن تراشی می‌کنید.نظام جمهوری اسلامی ایران آنقدر مقتدر است که فقط یک دشمن دارد و آن آمریکاست که قصد نفوذ و تصرف در منافع ملی ایران دارد. اینکه شما انجمن حجتیه، جریان مهدی هاشمی و حتی جریان نفاق را آنچنان بلد و بزرگ می‌کنید به نظر بنده منطبق بر واقعیات نیست.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به زمینه‌های سوءاستفاده دشمن برای نفوذ در کشور مخالف ادامه داد: دشمنان از نارضایتی‌ها، اختلاف‌ها، مناقشه‌ها، دسته‌بندی‌ها و گروه‌های مختلف و دسته‌بندی‌های موجود در کشوری برای نفوذ استفاده می‌کنند و با تحریک لایحه‌های مخالف و بزرگ کردن آن، آنها را در مقابل یک قدرت مشروع و نظام مشروع قرار می‌دهند.

عطریان‌فر تصریح کرد: بنده موافقم که بگوییم جریانی با عنوان نفاق و منافقین به سرپرستی رجوی بازیچه دست آمریکا قرار گرفت و جریان مهدی هاشمی می‌تواند بستری برای نفوذ دشمن در ایران شود.

وی عنوان کرد: باور بنده این است جز آمریکا که بعد از فروپاشی نظام سلطنت همچنان هوشیار بر سکوی انتظار با چشمان تیزبین توسط عناصر سیاسی، اطلاعاتی و آژانس‌های امنیتی خود فرصت‌هایی را برای خود به منظور نفوذ در ایران تعقیب می‌کند تا از این طریق به منافع خود دست یابد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی افزود: این حوادث و روایت‌هایی که اشاره شد می‌تواند قطعه‌ای از پازل حوادث تاریخی ملت ایران باشد که در یک شرایط زمانی مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند و به دلیل خودخواهی، جاه‌طلبی‌ها، قدرت‌طلبی‌ها، مطمع نظر دشمنان نظام اسلامی قرار گرفته‌است اما اینکه همه این حوادث را هم عرض هم ببینیم قطعاً منطبق بر واقعیات نیست.

عطریان‌فر با اشاره به اینکه بنده به برخی از فرازهای تاریخی مطرح شده در سخنان آقای سراج نه تنها باور ندارم بلکه آن را مخدوش می‌دانم. در مسئله قائم مقامی امام و آقای منتظری روایتی که آقای سراج مطرح کردند مخدوش است. بنده به اعتبار سن بیشتر و تجربیات مطالعاتی که در گذشته داشتم مطلعم این مسئله به این شکل نبوده است.

وی تأکید کرد: ما باید واقعیت‌ها را در کنار هم قرار دهیم و آنها را در کنار هم ببینیم. زمانی بعد از حوادث 88 بنده در مشهد با یک سری جوان برخورد کردم که عنوان می‌کردند مهندس موسوی از ابتدای تاریخ عامل سی آی ای بوده است که من به آنها گفتم این حرف‌ها چیست واقعیت‌ها را خارج از چارچوب و عقلیات نبینید. شما می‌توانید بگویید مهندس موسوی در مقطعی در بطن انقلاب بوده است و در آن رشد کرد و بالنده شد اما در مقطعی دچار تزلزل و ناهنجاری شدو با مجموعه جریان‌های عمومی نظام همراه نشد. لذا باید مسئله مورد اشکال را مورد نقد قرار داد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در این بخش از سخنان خود با اشاره به ماجرای مهدی هاشمی افزود: مهدی هاشمی پدیده ناهنجاری در بیت آیت الله منتظری است که می‌خواهد روح قدرت طلبی خود را از این منظر دنبال کند و از آن سوءاستفاده کند.

عطریان‌فر با اشاره به مسئله قائم مقامی منتظری نیز بیان کرد: فردی که از قائم مقامی حضرت آیت الله منتظری به جد دفاع می‌کرد شخص مقام معظم رهبری است، حضرت آیت الله خامنه‌ای در مجلس خبرگان رهبری در زمان خود از موقعیت ایشان دفاع می‌کرد و حتی اعلام می‌کرد آقای منتظری تمایل و میلی برای این جایگاه ندارد.

وی گفت: مسئله‌ای که آقای سراج در خصوص آقای منتظری و محمدی گیلانی مطرح کردند اصلاً به اینگونه نیست. البته ارادت بنده به آقای سیداحمدخمینی قطعاً بیشتر از خیلی‌هاست. اما اینکه ایشان بعد از مسائلی رنج نامه‌ای را می‌نویسند و حرف‌هایی را برپایه دریافت‌های خود اعلام می‌کنند دلیل بر واقعیت‌هایی که در ذهن امام بوده است، نیست ولو اینکه فرزند امام است و نور چشم امام راحل بوده است.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ضمن تشریح این مسئله از دیدگاه خود گفت: موضوع این است که در آن دوران بعد از نام امام خمینی(ره) نام آقای منتظری به عنوان ابزار دست و نیروی نظام مطرح می‌شد و در بین مردم تبلیغ و ترویج می‌شد، اما ایشان هوای نفسی برای رهبری نداشت. اطرافیانی می‌خواستند از این جایگاه سوءاستفاده کنند و به عبارتی برای خود نمدی درست کنند.

عطریان‌فر ادامه داد: حضرت امام به دلیل شناختی که از آقای منتظری داشت وی را مناسب برای این موقعیت تشخیص نمی‌داد. این موضوع در دستور کار مجلس خبرگان رهبری قرار می‌گیرد و در اولین جلسه خود این موضوع را مطرح می‌کند. البته در آن دوران برخی می‌گفتند مجلس خبرگان معنا ندارد و تضعیف امام و رهبری است، اما امام (ره) گفت نه تنها تضعیف رهبری است بلکه جایگاهی برای تقویت رهبری است و باید برای آینده نظام اسلامی بیاندیشد.

وی افزود: در اولین اجلاس خبرگان بحث قائم مقامی آیت الله منتظری مطرح می‌شود اما برخی براساس آنچه که شنیده بودند اعلام کردند احتمالاً امام نظریاتی درباره ایشان دارند و باید این مسئله را با امام راحل مطرح کنیم. لذا آیت الله محمدی گیلانی، محمد یزدی و فکر می‌کنم مرحوم آقای طاهری خرم آبادی به نمایندگی از مجلس خبرگان در خدمت امام در جماران طرح موضوع می‌کنند که امام به آنها می‌فرماید بله. آقای منتظری تمایلی به این جایگاه ندارند و ایشان از نظر بنده برای این مسئولیت مناسب نیست. بجاست که این مقوله را از دستور کار خود خارج کنیم بدون اینکه معطوف به نظر من امام شود.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: در حالیکه این بزرگواران محضر امام را ترک می‌کنند بحث در مجلس خبرگان ادامه پیدا می‌کند و موضوع مذاکرات مجلس از رادیو توسط امام دنبال می شود تا اینکه در مذاکرات مجلس خبرگان نام آیت الله منتظری به عنوان قائم مقام رهبری مطرح می‌شود و امام از باب دفع ضرر مقرر افرادی که ساعتی پیش در محضر او حاضر بودند دوباره احضار می‌کند و به آنها اعلام می‌کند نظر من همانی بود که اعلام کرد، اماچون موضوع ایشان به عنوان قائم مقامی مطرح شد مصلحت نیست که دیگر چیزی نقل شود.

عطریان‌فر عنوان کرد: اگر قرار باشد همه مسائل را به این شکل که آقای سراج مطرح کردند، مطرح کنیم باید بگوییم مجلس خبرگان رهبری هم جایگاهی برای نفوذ بوده است. درحالیکه اینگونه نیست.

وی در ادامه سخنان قبلی خود گفت: رویکرد امام از این تاریخ نسبت به آقای منتظری متفاوت می‌شود و در تلاش است وی را برای رهبری اینده نظام تقویت کند اما تلاش‌های امام تا زمان عزل ایشان به نتیجه مثبتی نرسید و شرایط تغییر کرد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سخنان سراج مبنی بر سهل اندیش بودن برخی از گفته‌های وی یادآور شد: من هیچگاه نگفتم که سهل اندیش باشیم من به شما می‌گویم باید واقع بین بود زیرا واقع بینی رکن سیاست ورزی و تفکر درست سیاسی است و ما باید با واقع بینی مسائل را بازگو کنیم.

عطریان‌فر تأکید کرد: تمامی سرفصل‌هایی که شما با عنوان نفوذ در سخنان خود نام بردید دارای این ابعاد از قدرت نیستند که بتوانند برای نظام اسلامی و قدرت آن چالش ایجاد کنند. در تراز جمهوری اسلامی و نظام اسلامی یک دشمن بیشتر نیست و آن هم آمریکاست و همواره به دنبال این است که منافع ما را زیر پا بگذارد. بنده تا اطلاع ثانوی آمریکا را دشمن شماره یک می‌دانم.

وی گفت: نفوذ با منافع ملی ما سروکار دارد و منافع ملی ما قابل مذاکره نیست اما این به این معنی نیست که اگر امروز برخی آمدند مسائلی را که برای خودشان منافع است برای خودشان برخی چیزها را منافع ملی تعریف کردند درحالی که رهبری نظام می‌گوید آن مسئله قابل مذاکره است.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: باید بدانیم در تراز منافع ملی فردی است که در رأس ناظم به عنوان قدرت اصلی نظام است و مهم نیست که برخی از دیدگاه‌هایشان با شما متفاوت باشد اما در مقام التزام باید ملتزم باشیم.

عطریان‌فر خطاب به سراج گفت: در بحث نخبگانی می‌توانیم مسائل مختلفی را مطرح کنیم مثلاً از ادبیات امام و رهبری استفاده کنیم و در پشت بیانات آنها حرف های خودمان را بزنیم. فرمایشات امام و رهبری ثبت در تاریخ و مقدس است. اما ما در زمانی که بحث می‌کنیم باید عقلمان را نیز به کار بگیریم. بنده مخالف نظر این بزرگواران نیستم.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب سال گذشته به بنده و آقای سراج تذکر مهمی دادند و اینکه اینگونه نباشد منتظر بمانیم که رهبری چه فرمایشاتی را مطرح می‌کنند و ما آن را تکرار کنیم. اینکه سخنان رهبری را تکرار کنیم مشکلی را حل نمی‌کند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه بنده و آقای سراج در اصل مبارزه هیچ مناقشه‌ای نداریم و از این نظر هم سنگریم گفت: نحوه و چگونگی مبارزه این است که ما برای این مسئله روش‌های مختلفی را داریم و هر کدام معتقدیم روشی را که می‌گوییم بهتر است و از طریق آن می‌توانیم منافع ملی خود را حفظ کنیم. لذا ما نخبگان باید بیشتر برای این سازوکارها فکر کنیم و حتی آنها را در اختیار مسئولان نظام قرار دهیم و حتی به آن اصول کلی را اضافه کنیم. زیرا این از جمله وظایف ما محسوب می‌شود.

عطریان‌فر در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا حوادث 88 جایگاهی برای نفوذ آمریکا بود و اینکه شما عضو ستاد قیطریه بودید، گفت: بنده جزو ستاد قیطریه نبودم هیچ عنوان شاخصی هم در جریان آقای مهندس موسوی نبود ساختمانی را آقای موسوی در اختیار برخی ازجوانان جریان دوم خرداد قرار داده بود و ممکن است هم خطاهایی در آن صورت گرفته باشد.

وی افزود: بنده معمولا در انتخابات به صرف گفتگو فعال بودم، در جریان 88 چندان عقیده‌ای نداشتم نقش فعالی داشته باشم. یک موسسه ترجمه زیرنظر وزارت اطلاعات با عنوان ایوان سحر وجود داشت که معمولاً به خبرگزاری‌های خارجی در زمینه ترجمه سرویس ارائه می‌کند. چون تشخیص دوستان و آقایان این بود که بنده در گفتگو با خبرنگاران خارجی مواردی را رعایت می‌کنم، بسیاری از این گفتگوها را به بنده ارجاع می‌دادند و با اینکه از بسیاری از آنها طفره رفتم اما یکی از این گفتگوها به من ارجاع داده شد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی تصریح کرد: ذیل تمامی مسائل امنیتی در گفتگو با خبرنگاری فرانسوی قرار گرفتم که این خبرنگار با با ویزای ملیت فرانسه به ایران آمد و گفتگویی با بنده انجام داد اما پس از اینکه این خبرنگار از ایران رفت مشخص شد وی فردی اسرائیلی است و این گفتگو را در اختیار رسانه‌های اسرائیلی قرار داد.

عطریان‌فر ادامه داد: این مسئله اینگونه شد که مطرح کردند ما در شبکه‌ای نفوذ کردیم. درحالیکه یک پدرسوخته‌ای از منطق الفراق‌های ایران سوءاستفاده کرد و در ایران حضور یافت و اینگونه مسئله‌ای را ایجاد کرد.

وی افزود: در حوادث 88 یا فتنه 88 ممکن است دشمن از این بسترها برای نفوذ استفاده کرده باشد اما اینکه تصور کنیم آقای موسوی از اول نفوذی بوده است، درست نیست.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به اینکه قدرت نفوذ مهم است و در کنار آن بهره گیری از نفوذ مورد توجه است، یادآور است در دنیایی که ما زندگی می‌کنیم تمام کشورها از سفارت‌ها و دفاترشان به عنوان پدیده‌ای برای جاسوسی و نفوذ بهره می‌گیرند و همه می‌توانند از این بستر استفاده کنند اینکه ما می‌گوییم می‌خواهیم الهام بخش دنیا باشیم حرف دو منظوره‌ای است. همه کشورها برای توسعه حوزه امنیتی خود می‌خواهند از این جایگاه استفاده کنند چرا ما با اسرائیل که هم مرز نیستیم می جنگیم و مخالفیم چون مرز عقیدتی داریم. امام فرمودند اگر این آمریکا هم آدم شود ما با آن کاری نداریم.

عطریان‌فر عنوان کرد: ما وظیفه داریم بسترها و منافذی که می‌تواند زمینه های این مسئله در آن رخ دهد را شناسایی و از باب دفع ضرر جلوی آن را بگیریم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ابزارهای دشمن برای نفوذ از جنگ تحمیلی تا به امروز گفت: با پایان جنگ واقعیتی برای دنیا مشخص شد و آن اینکه جمهوری اسلامی ایران نظامی مشروع و برآمده از آرای مردم است و وضعیت ما در زمان پایان جنگ تا ابتدای آن بسیار متفاوت شد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به اینکه امنیت ملی مولفه‌هایی دارد، گفت: بسیاری از دوستان اصولگرا معتقدند اینکه در دوران آقای هاشمی مولفه‌ای به عنوان رفاه مطرح شد یکی از اشتباهات موجود است درحالیکه با توجه به شرایط زمانی و مکانی باید تصمیم گرفت و میزان قائم و استوار این مسئله هم رهبری است.

عطریان‌فر ادامه داد: مهمترین وشایسته ترین فردی که می‌تواند تصویر خط امام را داشته باشد رهبری است و ما نمی‌توانیم در اصل چیزی درست کنیم و بگوییم این چیزی که ما می گوییم همان منفعت ملی است و حتماً باید در عرض آن حرکت کنیم.

وی یادآور شد: میزان این مسئله همانطور که گفته شد رهبری و توصیه‌های ایشان است و قبل از آن عقل است و همه ما به عنوان یک نخبه باید از آن استفاده کنیم. بنده به عنوان یک سیاستمدار، یک استاد دانشگاه و یک اقتصاددان وظیفه دارم بیاندیشیم ولو اینکه خطا کنیم. این حسن است. نه اینکه بنشینیم تا برای ما تصمیم بگیرند.

انتهای پیام/سراج 24

ارسال نظر

آخرین اخبار