آغاز هماهنگی تهران و مسکو درباره سوریه چطور بود؟

یک روزنامه لبنانی با اشاره به حملات جنگنده‌های روس به مواضع عناصر تروریستی داعش به چند و چون اتخاذ تصمیم مداخله نظامی مسکو در سوریه پرداخت و ابعاد آن را بررسی کرد.

روایت «السفیر» از اطمینان «پوتین» به ایران و «سردار سلیمانی»

به گزارش گلستان24، روزنامه لبنانی «السفیر» ادعا کرد که در پایان بهار گذشته یک هیئت از ایران به ریاست «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس به مسکو رفته است.

در این دیدار بود که «ولادیمیر پوتین» تصمیم گرفت در سوریه مداخله نظامی خود را برای مبارزه با داعش آغاز کند.

به گزارش السفیر، برداشت‌های ایران و روسیه پس از این دیدار در چند موضع با هم تلاقی داشت؛ از جمله اینکه ارتش سوریه می‌تواند در «مناطق مهم و حیاتی ابتکار عمل را در دست بگیرد... و گروه‌های تروریستی نیز مناطقی را تصرف کرده‌اند که یا صحرایی است یا نیمه صحرایی [و خالی از سکنه]. این مناطق از نظر نظامی و راهبردی ارزشی ندارد [و حیاتی نیست]».

به گزارش این روزنامه، روسیه و ایران نیز به این نتیجه رسیدند که «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه [بر خلاف تبلیغات رسانه‌ای و روانی] همچنان کنترل نهادهای نظامی و امنیتی و بیشتر نهادهای دولتی این کشور را در اختیار دارد. مسئولان روسیه و ایران نیز تصمیمات راهبردی دیگری اتخاذ کردند که افسرانی از دو کشور وظیفه هماهنگی با نیروهای نظامی سوریه را داشته باشند.

پوتین سردار سلیمانی

بنا بر این گزارش، اسد در ژوئن 2015 اعلام کرد که ارتش سوریه از کمبود نیروی انسانی رنج می‌برد ولی در نبرد علیه تروریسم پیروز شده است. این مسئله نیز در واقع نخستین پیام مسئولان سوریه به سران روسیه و درخواست از آنها مداخله نظامی بود.

در این هنگام بود که قطر و عربستان ادعا کردند که دمشق، حمص و حلب در آستانه سقوط قرار دارند. از این روی ایران و روسیه اطلاعاتی به دست آوردند که نشان می‌داد مقدمات حمله به حلب و حمص فراهم شد و این حمله به قطع راه بیروت به دمشق منتهی خواهد شد که در واقع این مسئله نیز مقدمه حمله به پایتخت سوریه خواهد بود. در این هنگام بود که رایزنی‌های ایران، سوریه و روسیه در سطح نظامی افزایش یافت و تصمیم مداخله  نظامی در سوریه اتخاذ شد.

پوتین نیز در نیمه «اوت» (اواخر مرداد) گذشته در جریان یک جلسه مهم در شورای امنیت ملی روسیه طرح نظامی پیشنهادی ستاد مشترک این کشور را تصویب کرد.

وی در این نشست تأکید کرد که «حملات هوایی ممکن است حرکت گروه‌های تروریستی را کم کند ولی آن را نابود نمی‌کند و باید از نظر زمینی نیز با آن مقابله کرد... من در این زمینه به ایرانی‌ها، ژنرال سلیمانی و تعهداتش اطمینان داریم. وی به من وعده داد که حضور آنها با نیروهای سوری اساسی خواهد بود».

السفیر در پایان نوشت، این مرحله برای روسیه مرحله انجام عملیات هوایی است که روند آن در دو ماه آتی افزایش خواهد یافت تا در موازنه نظامی در سوریه تغییرات اساسی ایجاد شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

آخرین اخبار