درخواست اصلاح‌طلبان از رئیس جمهور

در حالی که شورای نگهبان در حال بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی است، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برای دومین بار در 15 روز گذشته نسبت به وظایف قانونی شورای نگهبان هجمه کرده است.

اصلاح طلبان برای هجمه به شورای نگهبان کارگروه تشکیل دادند؟

 استارت پروژه حمله و هجمه علیه شورای نگهبان از آغاز روند ثبت نام از داوطلبین انتخابات مجلس شورای اسلامی زده شد.

 به گزارش گلستان24، اولین حملات علیه شورای نگهبان و وظایف قانونی این نهاد را محمدعلی مشفق عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفتگویی با روزنامه اصلاح‌طلب «آرمان امروز» (ارگان مطبوعاتی خاندان هاشمی رفسنجانی) مطرح کرد.

او در این گفتگو با بیان اینکه "شورای نگهبان طبق اصل 99 قانون اساسی تنها ناظر بر انتخابات است" مدعی شد: اگر قرار بود شورای نگهبان وارد قلمرو بررسی صلاحیت‌های اجرایی کاندیداها شود در قانون اساسی می‌آمد. نظارت در دست شورای نگهبان قرار دارد.

این فعال اصلاح‌طلب مجلس را مقصر تصویب نظارت استصوابی شورای نگهبان دانسته و افزوده: این افراد (نمایندگان) بودند که در طی این چند دهه قوانینی را گذرانده‌اند و اجازه و اختیار را به این نهاد داده‌اند که برابر قانون مصوب مجلس که به تایید خود شورای نگهبان رسیده وارد حوزه بررسی صلاحیت‌ها شوند.

مشفق در پاسخ به این سوال که "در مجموع فکر می‌کنید مجلس آینده چه آرایش سیاسی داشته باشد؟" تلویحا انتخابات را بی حاصل دانست و گفت: "قفل و کلید مجلس دست شورای نگهبان است. در واقع شما تنها از شورای نگهبان می‌توانید بپرسید مجلس آینده چگونه است."

به گزارش سراج24، مشفق امروز نیز در یادداشتی در همین روزنامه، بار دیگر به نظارت شورای نگهبان پرداخته و مدعی شده که شورای نگهبان خط قرمزهای خودساخته را در تائید صلاحیت ها مدنظر قرار می دهد.

او در بخشی از این گفتگو از احتمال عدم پایبندی به قانون در بررسی صلاحیت ها گفت و افزود: «حال اگر قانون در کل فرایند انتخابات ملاک عمل مجریان و ناظران به ویژه در بررسی صلاحیت‌ها و مقدمات آن خدای ناکرده مورد کم‌توجهی قرار بگیرد؛ چه کسی باید مانع تضییع حقوق نامزدها ومردم شود و نگهبان قانون اساسی و مشروعیت آن باشد؟ آیا می‌توان با نادیده انگاشتن قانون و دور زدن آن، و نشاندن سلیقه به جای قانون، حق‌الناس را پاس داشت»

مشفق در ادامه به تحقیقات محلی انتقاد می کند و می نویسد: «سوال اساسی این است که انجام تحقیقات محلی در طول یک‌سال گذشته و در ماه‌های اخیر و روزهای جاری، آن هم قبل و درحین بررسی صلاحیت نامزدها در هیات‌های اجرایی، ملزم کردن نامزدها به پرکردن فرم‌هایی خاص جهت ناظران شورای نگهبان در روز ثبت‌نام در بعضی حوزهای انتخابیه شهرستان‌ها، ملاک عمل قرار دادن گفتارها و رفتارهای افراد و مواضع آنها درباره ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس دولت اصلاحات و... (سایت پویش مورخ6/10/94)در بررسی صلاحیت‌ها از مصادیق روشن و بارز توجه داشتن به قانون است؟»

او در انتهای یادداشت خود از رئیس جمهور خواسته که در مقابل این مسائل ایستادگی کند: «آیا وقت آن نرسیده رئیس‌جمهوری محترم و محبوب باتوجه به مسئولیت خطیر خود در اجرای قانون اساسی (مطابق اصل113)، تدابیری اتخاذ نمایند.»

به نظر می رسد در اردوگاه اصلاح طلبان کارگروهی به مدیریت مشفق برای حمله و هجمه علیه شورای نگهبان تشکیل شده است چرا که وی در کمتر از 15 روز گذشته، دو بار علیه شورای نگهبان اظهارنظر کرده است.

سراج24

ارسال نظر

آخرین اخبار