ادامه تنش بین ایران و عربستان تیره گی در روابط ایران و عربستان سعودی ادامه دارد.

جنگنده های عربستان سفارت ایران در صنعا را بمباران کردند

به گزارش گلستان24،حکومت تهران ادعا کرد که هواپیماهای جنگی متعلق به عربستان سعودی ساختمان سفارت ایران در شهر صنعا را بمباران کرده اند.

بمباران سفارت ایران در صنعا

حسین جبیر انصاری سخنگوی وزارت امورخارجه ایران اعلام داشت : هواپیماهای جنگی متعلق به عربستان سعودی به ساختمان سفارت ایران در صنعا حمله هوایی ترتیب داده و در این حمله کارکنان سفارت مجروح شده اند. 

انصاری ضمن مسئول دانستن حکومت عربستان از آسیب دیدن ساختمان سفارتخانه ایران و مجروح شدن پرسنل سفارت در رابطه با اینکه این حمله هوایی کی ترتیب یافته است، اطلاعاتی ارائه نداشت. 

نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان ضمن پاسخ دادن به این ادعاها اعلام کردند حوثی های شیعه ساختمان های سفارتخانه های متروکه را بعنوان پایگاه موشکی مورد استفاده قرار داده و هواپیماهای جنگی مواضع حوثی ها را مورد هدف قرار داده اند. 

در این میان رییس شورای امنیت ایران ضمن ابلاغ دستور تشکیل کارگروه چهار جانبه پیگیری حادثه تعرض به سفارت عربستان در تهران، برای بررسی همه جانبه این موضوع و اعلام نتیجه، حداکثر دو هفته مهلت تعیین کرد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور ایران ، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر این کشور به معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور دستور داد تا با تشکیل کارگروهی متشکل از قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و استانداری تهران، ضمن شناسایی عاملان اصلی و مداخله‌گر و سازمان دهندگان احتمالی پشت پرده حادثه سفارت عربستان در تهران، بررسی همه جانبه انجام گیرد و حداکثر ظرف مدت دو هفته نتایج آن اعلام شود.

پیش از این نیز رییس جمهور ایران طی نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه کشورش خواستار رسیدگی فوری و خارج از نوبت به پرونده حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد شد.

گزارشات رسیده حاکی است شیعیان عربستان سعودی برای آیت الله نمر که روز شنبه اعدام شد، مراسم تشییع جنازه ترتیب دادند. 

در مناطق شیعه نشین در عربستان از روز اعدام شیخ نمر تا به امروز شبها تظاهرات اعتراض آمیز برگزار می شود. 

حکومت ریاض بیم آن دارد که شیعیان کشور بنابه دستور ایران حملاتی در کشور ترتیب دهند. 

شیعیان در عراق، یونان و استرالیا نیز برای اعتراض به اعدام آیت الله نمر تظاهرات اعتراض آمیزی برگزار می کنند. 

بیم آن می رود تیره گی روابط ایران و عربستان اوضاع در سوریه و یمن را در جهتی منفی تحت تاثیر قرار دهد. 

کارشناسان به بروز بحران در رابط ایران و عربستان در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات صلح سوریه جلب دقت می کنند. 

/trt

ارسال نظر

آخرین اخبار