درس عزت روابط خارجه

رهبر معظم انقلاب در سال 1371 در واکنشی مقتدرانه خروج سفرای کشورهای اروپایی را بسیار کم اهمیت دانستند و در خصوص سفیر آلمان هم دستور اکید دادند که برای مدتی او را حتی اگر به التماس هم بیفتد به کشور راه ندهند./ امروز مواضع دولت تدبیر و امید در سیاست خارجه، چه مقدار با عزت همراهی دارد؟

موضع مقتدرانه رهبر انقلاب در مقابل بسته شدن سفارتخانه ها

 به گزارش گلستان24، در سال 1371 ، تیر اندازی در رستوران میکونوس در آلمان، به بحرانی علیه کشورمان تبدیل شد که این بحران همچون دیگر حوادث ربع قرن گذشته جبهه گیری تمامی دنیای غرب را در برابر اسلام و جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشت. 

در این واقعه، دولت آمریکا با دلالی اطلاعاتی و سیاسی صهیونیستها، اتهامی را به ایران وارد کرد که در نهایت منجر به فراخواندن سفیر آلمان در تهران شد و به دنبال آن، سایر کشورهای اتحادیه اروپا نیز به عنوان حمایت از آلمان سفرایشان را از تهران فراخواندند و روابط سیاسی خود با تهران را قطع کردند. به دنبال این ماجرا، مقام معظم رهبری مواضعی را اتخاذ کردند که نشان از عزت در دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران داشت. 

 

 

بسیار به جاست در این ایام که رژیم آل سعود اقدام به قطع روابط سیاسی خود با ایران نموده است و به دنبال آن تعدادی از پیروان وهابیت نیز اقدام به این کار کرده اند مواضع رهبر انقلاب اسلامی را در آن مورد مرور کنیم:

ایشان در واکنشی مقتدرانه خروج سفرای کشورهای اروپایی را بسیار کم اهمیت دانستند و در خصوص سفیر آلمان هم دستور اکید دادند که برای مدتی او را حتی اگر به التماس هم بیفتد به کشور راه ندهند و فرمودند: " دستگاه دولتی باید با کمال قدرت عمل کند و در مرحله اول سفیر آلمان را فعلا تا مدتی نباید راه بدهد که به ایران بیاید ، بقیه هم که میخواهند بعنوان یک حرکت آشتی جویانه برگردند مانعی ندارد، خودشان رفته اند خودشان هم برمیگردند.

دیدند که رفتنشان هیچ اهمیتی ندارد اما در رفتن سفرای ایران به کشورهای آنان هیچ عجله ای نباید بشود، باید ببینند چه چیزی مصلحت است، هر چه که عزت اسلامی اقتضا می کند همانگونه عمل کنند. اروپا خیال نکند که ما به او احتیاجی داریم، ابدا. ما به او احتیاجی نداریم. ما کشور خودمان را می توانیم بدون اروپا هم اداره کنیم."

در پایان نیز همانگونه شد که رهبر انقلاب دستور داده بودند و سفیر آلمان با ذلت و پس از سایر سفرای اروپایی به تهران بازگشت. امروز مواضع دولت تدبیر و امید در سیاست خارجه، چه مقدار با عزت همراهی دارد؟ 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار