این روزها و پس از اجرای برجام، دولتی ها به پروژه داخلی می اندیشند. رد صلاحیت برخی که در فتنه 88نقش صریحی ایفا کرده اند برای دولت، احساس خطر و دلواپسی به وجود آورده است.

دلواپسی روحانی در «پسابرجام»/ مطالبات ساختار شکنانه اصلاح طلبان جواب می گیرد؟

 به گزارش گلستان24، موضوع برجام با همه فراز و نشیب های چندساله اش به سرانجام رسید. اگرچه اعتماد به آمریکایی ها نمی تواند امیدوار کننده باشد و حتما آنها به مثابه اقدام اخیر خود در مسئله محدودیت ویزای مسافران 38کشور به ایران، یا اقدام تازه در تحریم برنامه های موشکی ایران در تناقض با برجام سیاستهایی را اعمال خواهند کرد

در این میان اما مسئله انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نیز در پیش است.

از روز گذشته و پس از اطلاعیه شورای نگهبان درباره احراز صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس احزاب، گروهها و جریان های سیاسی واکنشهای متفاوتی داشته اند.

روحانی در پسابرجام

اصلاح طلبان با ادعای رد صلاحیت گسترده، مطالبات خود را حتی به نشست خبری رییس جمهور که به خاطر برجام برگزار شده بود، آوردند و ضمن طرح موضوع رد صلاحیت گسترده از رییس جمهور کمک خواستند.

روحانی نیز با اعلام این نکته که از همه اختیارات قانونی خود استفاده خواهد کرد، گفت: اطلاعات اولیه ای که به من دادند نیز خوشحال کننده نبود. در مرحله ثبت نام شاهد استقبال خوبی بودیم و نتایج بررسی‌های هیات های اجرایی نیز امیدوارکننده بود اما اکنون برخی احراز صلاحیت نشدند که امیدواریم شورای نگهبان به آن‌ها رسیدگی کند و اگر کسی احراز صلاحیت نشده، شورا دخالت کند و من نیز به عنوان رییس جمهور از همه اختیاراتم در این زمینه استفاده می کنم.امیدوارم شورای نگهبان که پاسدار قانون اساسی است همچون دولت که پاسدار قانون اساسی است و ما وظایف مشترکی داریم در انتخابات نیز بر اجرایی شدن قانون اساسی نظارت خوبی داشته باشد و امیدوارم این موضوع را به گونه‌ای حل و فصل کند که منویات مقام معظم رهبری در راستای برگزاری انتخابات پرشور و اینکه فرمودند حتی کسانی که نظام را قبول ندارند در انتخابات شرکت کنند، اجرایی شود. شورای نگهبان ان شاءالله این دغدغه خاطر را حل کند و نگذارد دلواپسی‌ در کشور به وجود بیاید.

روحانی که در تمام دوران مذاکرات هسته ای از دلواپسی منتقدان مذاکرات که در پی تحقق منافع ملی بودند، گله داشت، حالا خود دلواپس است. دلواپس انتخابات پیش رو و مجلسی است که به گفته معاون اول او باید با دولت هماهنگ باشد.

این دلواپسی برای تیم روحانی از چندی قبل مطرح است، تا جاییکه جهانگیری معاون اول روحانی در جلسه ابتدای سال خود با کارگزاران در کاخ سعدآباد در اظهاراتی انتخاباتی گفته بود: «اولین ویژگی آن کار حزبی قوی است. این حزب در این امر تجربیات خوبی دارد. دومین ویژگی هم ارتباط و نزدیکی آن به دولت است. کارگزاران تا پیش از این تلاش می‌کرد که نقش میانجی را در معادلات سیاسی ایفا کند. به نظر می‌رسد کارگزاران امسال باید این نقش را بیش از پیش ایفا کند، زیرا امسال سال انتخابات است، اگر مجلس خوبی شکل نگیرد کار دولت ناتمام خواهد بود. باید به یک همگرایی بین اصلاح‌طلبان معتدل و اصولگرایان اصیل اندیشید. باید به دنبال یک مجلس معتدل بود. اگر هدف این باشد برای پیدا کردن کاندیداها به مشکل بر نمی‌خوریم. به همین دلیل می‌گویم که نقش کارگزاران مهم و موثر است. نباید گذاشت زاویه‌ای بوجود بیاید.»

این روزها و پس از اجرای برجام، دولتی ها به پروژه داخلی می اندیشند. رد صلاحیت برخی که در فتنه 88نقش صریحی ایفا کرده اند برای دولت، احساس خطر و دلواپسی به وجود آورده است.

رفتار انتخاباتی و همراه با عصبانیت دولتی‌ها در قبال منتقدین و تلاش برای برچسب زنی‌های متعدد و اهانت به آن‌ها که تاکنون بارها از سوی روحانی و مجموعه دولت صورت گرفته، نشانه‌ای دیگر از دلواپسی آن‌ها از نتیجه انتخابات آینده است. در واقع عملکرد ضعیف و ناکارآمدی اقتصادی دولت در عرصه‌های مختلف که انتقادادات در عامه از روحانی را گسترش داده است موجب شده تا دولت یازدهم موقعیت خود را در عرصه اجتماعی و انتخاباتی در خطر ببیند و همین امر عصبانیت دولت‌مردان را در پی داشته است.

دولت البته جدی تر از گذشته چشم به انتخابات دوخته است. مسئله هسته ای هم یکی از گذرگاههای انتخاباتی دولت به نظر می رسید. نگاهی که تایید حرفهای ظریف در جلسه با هاله اسفندیاری است:" ما روندی را شروع کرده‌ایم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است. اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا ۱۶ ماه دیگر که انتخابات پارلمانی در ایران برگزار می‌شود، به این عملکرد ما (با آرای خود) پاسخ دهند."

در این بین کنش اصلاح طلبان که در صدد بودند میوه توافق را در بهارستان بچینند نیز تامل برانگیز است. اعتراضات آنان از روز گذشته آغاز شده است. اگرچه پیشتر نیز با حمله به شورای نگهبان تلاش می کردند، از نقش این شورا بکاهند. موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات چندی پیش در گفتگو با خبرانلاین با حمله به نظارت این شورا برای احراز صلاحیت ها گفت: «اینکه فیلتری گذاشته اند و می گویند احراز نکرده ایم. ما می گوییم چگونه می خواهید این مسئله را احراز کنید؟ قانونی گه گفته است من باید احراز کنم را از کجا آورده اید؟»

از روز گذشته نیز این واکنش ها بیشتر شده است. مرعشی عضو ارشد کارگزاران  با بیان اینکه این اقدام هیات‌های نظارت بر خلاف منویات مقام معظم رهبری است، افزود: این عملکرد بر خلاف سیاست‌های کلی نظام نیز هست.

الهام فخاری مسئول روابط عمومی شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلب، در مورد جلسه امشب شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان گفت: در جلسه امشب ، رویه و نتیجه کار هیات های نظارت در بررسی صلاحیت نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور مطرح و بررسی شد و رد صلاحیت و عدم احراز صلاحیت گسترده اصلاح طلبان و دیگر حامیان دولت غیرقابل قبول تلقی شد.

سراج24

ارسال نظر

آخرین اخبار