بازخوانی اقتضائات کشور در دوره پسابرجام

پس از اعلام اجرایی شدن برجام از سوی طرف های مذاکره کننده، آژانس بین المللی انرژی اتمی و تیم مذاکره کننده ایرانی، شرایطی در کشور به وجود آمده است که لازم است اقتضائات این شرایط نیز مورد توجه قرار بگیرد.

انتشار عکس‌های سردار سلیمانی و شهید همدانی در شبکه‌های اجتماعی به عنوان برگ برنده در میز مذاکره از سوی مردم

 به گزارش گلستان24، روحانی پس از اجرایی شدن برجام در نامه ای به مقام معظم رهبری با اعلام دوری از خوش بینی افراطی و تاکید بر اقتصاد مقاومتی نوشت: واقعیت این است که ملت بزرگ ایران عزتمندانه مقاومت کرد، عزتمندانه مذاکره کرد، و عزتمندانه توافق نمود.موفقیت مردم ایران در این توافق، در کنار شادمانی دوستان انقلاب اسلامی، آشفتگی و عصبانیت دشمنان جمهوری اسلامی ایران را در منطقه و خارج آن در پی داشت. جمهوری اسلامی اکنون به پشتوانه بازوان قدرتمند خود، و با اتکاء به توانایی‌های دفاعی، سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک، بازیگری اصلی، ثبات‌آفرین و تضمین‌کننده صلح و آرامش منطقه‌ است. حل‌وفصل موضوع هسته‌ای، و توانایی تعامل موفق با شش قدرت بزرگ جهان، اقتدار منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران را تثبیت کرد...دولت اعتقاد راسخ دارد که اگرچه رفع تحریم‌ها از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملت ایران کاری لازم و ضروری بود که صورت گرفت، لیک

 دولت مصمم است با توجه کامل به رهنمودهای حضرتعالی، اجرای تعهدات طرف مقابل را با دقت و جدیت رصد نموده و با واقع‌بینی هوشمندانه و به دور از هر گونه خوش‌بینی افراطی، در برابر هر خُلف وعده، اقدام متناسب متقابل به‌عمل آورد.

تاکید رهبر معظم انقلاب بر این نکته که از میان رفتن بخشی از تحریم های ظالمانه، در نتیجه مقاومت ملت و تلاش دانشمندان هسته ای بوده است، پیامی برای گروهی است که خوش بینانه معتقدند که هر مساله ای صرفا با مذاکره به نتیجه می رسد!

این گزاره در روزهای پس از توافق اولیه و پس از اجرای برجام در شبکه خای اجتماعی به وضوح و به فراوانی دیده شد. بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی در روز توافق با استفاده از تصاویر شهدای هسته ای و قهرمانان ملی مانند حاج قاسم سلیمانی و حاج حسین همدانی و دیگر شهدای مدافع حرم بر این نکته تاکید کردند که مقاومت مردم و بنیه امنیتی و دفاعی جمهوری اسلامی برگ برنده فرزندان انقلاب در میز مذاکره بوده است.

رهبری در بند چهارم نامه خود باز به این موضوع اشاره کرده اند: همین اندازه دستاورد نیز در برابر جبهه‌ی استکبار و زورگو، بر اثر مقاومت و ایستادگی به دست آمده است. این را باید همه‌ی ما درسی بزرگ برای همه‌ی قضایا و حوادث در جمهوری اسلامی بدانیم.

 موضوع دیگری که در پاسخ روز گذشته رهبر انقلاب به رییس جمهور مورد اشاره و تاکید قرار گرفته بود، بدگمانی به طرف مقابل حتی پس از اجرای برجام است.

ایشان در دو بخش ازنامه خود چنین می آورند: مراقبت شود که طرف مقابل تعهدات خود را به‌طور کامل انجام دهد. اظهارات برخی از سیاستمداران امریکایی در این دو سه روز کاملاً موجب بدگمانی است. همچنین ایشان در بند پنجم نامه بر این موضوع تاکید می کنند: بار دیگر تأکید می‌کنم که از خدعه و نقض عهد چ  مستکبر بویژه امریکا در این مسأله و دیگر مسائل غفلت نشود.

این موضوع البته در پیام ها و نامه های پیشین به طور مکرر تذکر داده شده است.چنانچه رهبر معظم انقلاب در تایید مشروط توافق به رییس جمهور می نویسند: جنابعالی با سابقه‌ی چند دهه حضور در متن مسائل جمهوری اسلامی، طبعاً دانسته‌اید که دولت ایالات آمریکا، در قضیّه‌ی هسته‌ای و نه در هیچ مسئله‌ی دیگری، در برابر ایران رویکردی جز خصومت و اخلال در پیش نگرفته است و در آینده هم بعید است جز این روش عمل کند. اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در دو نامه به اینجانب مبنی بر اینکه قصد براندازیِ جمهوری اسلامی را ندارد، خیلی زود با طرف‌داری‌اش از فتنه‌های داخلی و کمک مالی به معارضان جمهوری اسلامی، خلاف واقع از آب درآمد و تهدیدهای صریح وی به حمله‌ی نظامی و حتّی هسته‌ای –که میتواند به کیفرخواست مبسوطی علیه وی در دادگاه‌های بین‌المللی منتهی شود– پرده از نیّت واقعی سران آمریکا برداشت. صاحب‌نظران سیاسی عالَم و افکار عمومی بسیاری از ملتها، بوضوح تشخیص میدهند که عامل این خصومت تمام‌نشدنی، ماهیّت و هویّت جمهوری اسلامی ایران است که برخاسته از انقلاب اسلامی است. ایستادگی بر مواضع بر حقّ اسلامی در مخالفت با نظام سلطه و استکبار، ایستادگی در برابر زیاده‌طلبی و دست‌اندازی به ملّتهای ضعیف، افشای حمایت آمریکا از دیکتاتوری‌های قرون وسطائی و سرکوب ملّتهای مستقل، دفاع بی‌وقفه از ملّت فلسطین و گروه‌های مقاومت میهنی، فریاد منطقی و دنیاپسند بر سر رژیم غاصب صهیونیست، قلمهای عمده‌ای را تشکیل میدهند که دشمنی رژیم ایالات متّحده‌ی آمریکا را بر ضدّ جمهوری اسلامی، برای آنان اجتناب‌ناپذیر کرده است؛ و این دشمنی تا هنگامی که جمهوری اسلامی با قدرت درونی و پایدار خود، آنان را مأیوس کند ادامه خواهد داشت.

چگونگی رفتار و گفتار دولت آمریکا در مسئله‌ی هسته‌ای و مذاکرات طولانی و ملال‌آور آن، نشان داد که این نیز یکی از حلقه‌های زنجیره‌ی دشمنی عنادآمیز آنان با جمهوری اسلامی است. فریب‌کاری آنان در دوگانگی میان اظهارات اولیه‌ی آنان که با نیّت قبول مذاکره‌ی مستقیم از سوی ایران انجام میشد، با نقض عهدهای مکرّر آنان در طول مذاکرات دوساله و همراهی آنان با خواسته‌های رژیم صهیونیستی و دیپلماسی زورگویانه‌ی آنان در رابطه با دولتها و مؤسّسات اروپاییِ دخیل در مذاکرات، همه نشان‌دهنده‌ی آن است که ورود فریب‌کارانه‌ی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای، نه با نیّت حل‌وفصل عادلانه، که با غرض پیشبرد هدفهای خصمانه‌ی خود درباره‌ی جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

بی‌شک حفظ هوشیاری نسبت به نیّات خصمانه‌ی دولت آمریکا و ایستادگی‌هایی که بر اثر آن در طول مسیر مذاکرات از سوی مسئولان جمهوری اسلامی به کار رفت، توانست در موارد متعدّدی، از ورود زیانهای سنگین جلوگیری کند.

 بخش مهم دیگری که در نامه رهبر معظم انقلاب مورد تاکید و اهمیت قرار گرفته است، حل مشکلات معیشت مردم است که باید در دستور کار اصلی. دولت قرار بگیرد. ایشان در نامه روز گذشته خود به رییس جمهور نوشتند:  به همه‌ی مسئولان دولتی تذکر داده شود که حلّ مشکلات اقتصادی کشور در گرو تلاش بی‌وقفه و خردمندانه در همه‌ی بخش‌ها در جهت اقتصاد مقاومتی است و رفع تحریم‌ها به تنهایی برای گشایش در اقتصاد کشور و معیشت مردم کافی نیست.

 این موضوع که کلید حل مشکلات اقتصادی صرفا با برداشته شدن تحریم ها به دست نمی اید بارهاو بارها توسط ایشان مطرح شده بود.

رهبرانقلاب در اردیبهشت امسال در دیدار با کارگران گفتند: کلید حل مشکلات اقتصادی در لوزان و ژنو و نیویورک نیست، در داخل کشور است و همه باید مسئولیتهای متفاوت خود را در تقویت تولید داخلی به عنوان «تنها راه علاج مشکلات اقتصادی»، انجام دهند... ان شاءالله  با کار و تلاش بیشتر، مسئله تولید هم حل می شود همانگونه که ملت و مسئولان ایران، در سه دهه اخیر مشکلات بزرگتری را حل کرده اند.

نکته مورد تاکید بعدی توجه به هزینه های سنگینی است که جمهوری اسلامی در نتیجه رفع تحریمها پرداخته است: در تبلیغات توجه شود که در برابر آنچه در این معامله به دست آمده، هزینه‌های سنگینی پرداخت شده است. نوشته‌ها و گفته‌هایی که سعی می‌کنند این حقیقت را نادیده گرفته و خود را ممنون طرف غربی وانمود کنند با افکار عمومی ملت، صادقانه رفتار نمی‌کنند.

ایشان اشاره به رفتارهایی دارند که پس از برجام به بزک امریکا می پردازند. روزنامه های بزک کننده امریکا در ماههای پس از توافق به طرز تکان دهنده ای از توافق برای رابطه با امریکا و تساهل فرهنگی و سیاسی بهره برده اند. پروژه ای که از دولت کارگزاران کلید خورده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار