روحانی فروردین۹۴: کشور در سال ۹۳ از رکود خارج شد ؛ روحانی بهمن ۹۴: امروز مشکل اصلی و ساختار ما بیکاری و رکود است

رئیس جمهور پس از ۳۱ ماه وجود رکود کشنده در اقتصاد را پذیرفت

به گزارش گلستان24،حسن روحانی پس از ماه ها نقد کارشناسان، وجود رکود سنگین در اقتصاد کشور و عدم برنامه مشخص ازسوی دولت برای خروج از آن را پذیرفت.

به گزارش رجانیوز؛ رئیس جمهور بالاخره به حاکم شدن رکود بر اقتصاد کشور در همایش "اجرای برجام؛ فصل نو در اقتصاد ایران" در ۲۹ دیماه ۹۴ اذعان کرد و گفت:

حسن روحانی

« در شرایط امروز، اقتصاد مهمترین اهداف ملی ایران است و اقتصاد مقاومتی که رهبری بران تاکید و مجلس روی آن حساب و دولت هم برای ان ستاد فرماندهی تشکیل می دهد، اهمیت آن رامی رساند زیرا مشکل اصلی  و ساختار ما، بیکاری و رکود است.

امروز مشکل اصلی ما بیکاری و رکود است و مشکل اصلی ما نبود رونق است و خیلی از مشکلات ساختاری و اقتصادی است.»

 

این در حالیست که با وجود تاکید بسیار زیاد کارشناسان اقتصادی از رکود و آثار مخرب سیاست های غلط اقتصادی دولت در تعطیلی صنایع و کسب و کار، و از بین رفتن رونق در بازار حسن روحانی از ابتدای سال تا قبل از این سخنرانی، ۱۴ بار خبر عبور کشور از رکود داده بود و مشورت های دلسوزانه کارشناسان را نشان از کم سوادی آن ها دانسته و تمامی آن ها را رد کرد.

مروری می کنیم بر اظهارات که دکتر روحانی در خصوص عبور از رکود اقتصادی در سال ۱۳۹۴ داشته است:

۱- نشست روسای هیات امنای مناطق آزاد در قشم (۹ فروردین ۱۳۹۴ )

امروز اقتصاد کشور از دوره رکود خارج شده است.

۲- دیدار نوروزی با مسئولان و مدیران قوه قضائیه (دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ )

هدف دولت در سال گذشته خروج از رکود و مهار تورم فزاینده بود که به فضل الهی دولت در هر دو زمینه توفیقاتی داشته است و بعد از اینکه کشورمان در هشت فصل دارای رکود و رشد منفی بود در سال ۹۳ از رشد مثبت برخوردار شد و نرخ تورم از ۳۵ درصد ابتدای سال گذشته نیز به حدود ۱۵ درصد رسید.

۳- اجتماع بزرگ مردم استان گیلان در رشت (۲۶ فروردین ۱۳۹۴ )

بحمدالله گام های سریع تری را در این مسیر برداشته ایم، ما به شما قول دادیم که از رکود کشور را خارج می‌کنیم. کشور در سال ۹۳ از رکود خارج شده امسال به شما وعده می‌دهیم سال سال رونق اقتصادی خواهد بود.

۴- جلسه توسعه و سرمایه گذاران استان گیلان (۲۶ فروردین ۱۳۹۴ )

ما از رکود عبور کردیم و باید به رونق برسیم

۵- دکتر روحانی پیش از عزیمت به اندونزی (۱ اردیبهشت ۱۳۹۴)

سال همدلی و همزبانی است که با توجه به عبور از رکود، در این سال به دنبال رونق اقتصادی و رشد اقتصادی قابل قبول هستیم

۶- اجتماع بزرگ مردم استان فارس (۹ اردیبهشت ۱۳۹۴)

دولت تدبیر و امید هم تورم را توانست مهار بکند و هم توانست رشد تولید را آغاز بکند و از رکود خارج شود

۷- جلسه توسعه و سرمایه گذاران استان فارس (۹ اردیبهشت ۱۳۹۴)

امروز ما از دوره رکود که معضل بزرگی در کشور بود، عبور کرده‌ایم و در بخش‌های مختلف رشد را تجربه کرده‌ایم

۸- رییس جمهوری در جلسه شورای اداری استان فارس (۱۰ اردیبهشت ۹۴)

مهار تورم و خروج از رکود در شرایط تحریم انجام شد

۹- اجتماع مردم غرب استان تهران (۵ خرداد ۹۴)

رییس جمهوری با اشاره به اینکه همین حضور و امید شما مردم در ۲۱ ماه گذشته باعث شده در مسایل فرهنگی، رفاهی و شکستن رکود اقتصادی قدم‌های موفقی برداریم.

۱۰- جلسه هیات دولت (۲۷ خرداد ۱۳۹۴ )

دولت افتخارش این است که در شرایط تحریم با رکود و تورم مبارزه کرد و موفق شد.

۱۱- مراسم افطار مسوولان نظام با مقام معظم رهبری (چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ )

همان شرایط تحریم بود که ما توانستیم با کمک و حضور مردم، تورم را مهار کنیم و از رکود هم خارج شویم،

۱۲- متن نامه به معاون اول دکتر جهانگیری (۱۳ تیر ۹۴)

در دو سال گذشته بیشتر فعالیت‌های این دولت به‌ویژه تلاش‌های خستگی‌ناپذیر برای رفع تحریم‌ها و بهسازی روابط خارجی، بر این هدف متمرکز بوده و به موازات تلاش‌های انجام شده در حوزه سیاست خارجی، گام‌های مؤثری نیز برای ثبات‌بخشی به حوزه اقتصاد کلان کشور برداشته شده است که خروج غیرتورمی از رکود در سال ۱۳۹۳، از دستاوردهای آن به شمار می‌رود.

۱۳- دیدار رمضانی هیات وزیران با رهبر معظم انقلاب اسلامی (۲۴ تیر ۹۴)

رییس ‌جمهوری در عرصه‌ی اقتصادی، عبور از رکود، تبدیل رشد منفی اقتصادی به رشد مثبت، کنترل تورم، کاهش واردات گندم و افزایش صادرات غیر نفتی را از دستاوردهای دولت دانست.

۱۴- گفت وگوی تلویزیونی (۱۲ مرداد ۱۳۹۴)

از روز اول به مردم گفتیم که تا پایان ۹۲ ما تورم را به ۳۵ درصد می‌رسانیم، آغاز سال می‌گفتیم تا پایان سال تورم را به ۲۵ درصد که عملاً به ۱۵ درصد رساندیم ما به مردم گفتیم در سال ۹۳ از رکود خارج می‌شویم و رشد اقتصادی خواهیم داشت ما در اوایل ۹۳ رشد سه درصد خواهیم داشت و رسیدیم.

این اظهار نظرها نشان می دهد که رئیس جمهور تاکنون به هر دلیلی علاقه ای به پرداخت و بیان واقعیت اقتصاد ایران نداشته است و به نظر می رسد ارائه آدرس غلط به اقتصاد ایران و گره زدن مشکلات اقتصاد به برقراری توافق، امروز دیگر تاثیر چندانی نداشته و همین امر رئیس جمهور را به نگاهی واقع بینانه تر به مسائل اقتصاد ایران وادار کرده است.

شاید ۳۱ ماه از در اختیار گرفتن صندلی ریاست جمهوری، پذیرش و اعلام رکود کشنده در اقتصاد ایران، خیلی دیر باشد،اما باز هم این امید را شکل خواهد داد که بتوان با برنامه های عینی و نه محاسباتی غیر واقع بینانه و مبتنی بر ورد سرمایه هایی که قرار نیست وارد شود، بتوان به اقتصاد سر و سامانی داد و شرایط را به سمت گشایش پیش برد که تاخیر بیش از این آفتی بزرگ برای دولت و نظام خواهد بود.

/رجانیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار