حجت‎الاسلام سید علی طاهری :

نماینده مردم شهرستان‎های گرگان و آق‎قلا در مجلس شورای اسلامی به تشریح دلایل رد لایحه مناطق آزاد تجاری در مجلس پرداخت.

دلایل رد لایحه منطقه آزاد تجاری اینچه‎برون تشریح شد

 به گزارش گلستان24،  ایجاد یک منطقه آزاد در صورت موفقیت می‌تواند امتیازاتی را برای اقتصاد منطقه و در نهایت کشور داشته باشد که به طور مثال می‌توان به  امتیازاتی مانند جذب سرمایه خارجی به ویژه در بخش‌های مولد، جذب و انتقال تکنولوژی به درون اقتصاد کشور، ایجاد فرصت‌های اشتغال در داخل کشور، افزایش تولید و ارزش افزوده‎ی بخش‌های اقتصادی به ویژه بخش صنعت، کمک به کشور برای ورود به بازارهای جهانی و آشنایی با تجارت خارجی و گسترش و متنوع ساختن صادرات، افزایش کارایی اقتصادی و تربیت نیروی انسانی ماهر، افزایش درآمد کشور ناشی از فعالیت‌های خدماتی (حمل و نقل، بارگیری و تخلیه، بانکداری، بیمه گری و توریسم)، کمک به ورود کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای با شرایط و قیمت مناسب‌تر اشاره کرد.

122769

از این رو در سفر هیئت دولت به استان گلستان موضوع منطقه آزاد تجاری اینچه برون که نقطه مرزی و دارای گمرک استان بود از سوی نمایندگان مجلس و استاندار گلستان مطرح شد که مورد تصویب هیئت دولت قرار گرفت و شورای عالی مناطق آزاد نیز با کارشناسی‎های بعدی موافقت خود را با ایجاد این منطقه اعلام کرد و به نوعی امیدواری‎هایی را برای توسعه استان گلستان به وجود آورد.

اما فرآیند ایجاد این منطقه کمی به طول انجامید و ناگهان به درب بسته خورد به نحوی که با وجود همه این کارشناسی‎ها به دلیل قرار گرفتن نام این منطقه در لایحه‎ای که بیش از 70 منطقه آزاد تجاری یا صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی در آن بود در مجلس شورای اسلامی مصوب نشد و نهایتاً امید مردم گلستان را ناامید کرد.

حجت‎الاسلام سید علی طاهری  با اشاره به موضوع عدم تصویب لایحه مناطق آزاد تجاری از جمله منطقه آزاد تجاری اینچه‎برون استان گلستان اظهار کرد: متأسفانه این بار دوم است که با وجود تلاش‎های نمایندگان استان گلستان و چندین استان دیگر در صحن علنی رأی نیاورده و ناراحتی‎هایی را در بین مردم و کارشناسان به وجود آورده است.

وی دلیل اصلی رأی نیاوردن لایحه در نوبت اول را تصور نایب رئیس مجلس از نوع لایحه دانست و افزود: محمدرضا باهنر در صحن اولی در نوبت اول ارائه لایحه معتقد بود باید این لایحه حداقل دو سوم آرای نمایندگان را کسب کند که برای تصویب چنین لایحه‎ای بسیار سخت بود.

نماینده مردم شهرستان‎های گرگان و آق‎قلا در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پس از این اتفاق شاهد رایزنی‎های بسیار نمایندگان برای متقاعد کردن هیئت رئیسه مبنی بر اینکه چنین لایحه‎ای برای تصویب تنها نیاز به نصف آرای نمایندگان را دارد بودیم که در نهایت با موافقت هیئت رئیسه موضوع به کمیسیون تخصصی بازگردانده شد.

طاهری با بیان اینکه در لایحه جدید دولت نام برخی از استان‎ها که در لایحه نبود را به آن اضافه کرده بود، تصریح کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس نیز پس از کار کارشناسی بر روی لایحه دولت نام چند استان را حذف کرد و سپس به صحن علنی مجلس ارائه کرد.

وی از کسب تنها 98 رأی مثبت برای لایحه جدید در صحن علنی خبر داد و تأکید کرد: برای تصویب این لایحه حداقل به 106 رأی مثبت نیاز داشتیم که متأسفانه به دلایلی این اتفاق رخ نداد و مجدداً لایحه دولت که با اصلاحاتی در کمیسیون هم همراه شده بود در صحن علنی مجلس ر‎أی نیاورد.

نماینده مردم شهرستان‎های گرگان و آق‎قلا در مجلس شورای اسلامی در تشریح دلایل رأی نیاوردن لایحه گفت: دلیل اول بدون تردید تغییرات کمیسیون اقتصادی در لایحه بود که موجب شد نمایندگان استان‎هایی که نام استانشان از لایحه دولت حذف شده بود با طرح مخالفت کنند و در برابر تصویب لایحه مقاومت کنند.

طاهری دلیل دوم رای نیاوردن لایحه را اشکالاتی در برخی فعالیت‎های مناطق آزاد و ویژه تجاری فعلی در کشور دانست و اضافه کرد: برخی نمایندگان معتقد بودند که در مناطق فعلی آزاد و ویژه تجاری و اقتصادی فعالیت‎ها بر اساس تعاریف قانونی صورت نمی‎گیرد و با هدف اصلی که حمایت از تولید داخل و افزایش و رونق تولیدات بومی بوده، فاصله گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس نظر نمایندگان مردم در خانه ملت مناطق آزاد در هر کجا که تشکیل شده‎اند محلی برای واردات کالاهای غیرضروری بوده‎اند، افزود: متأسفانه این فاصله گرفتن از اهداف اصلی و عدم انطباق قانونی فعالیت‎ها با رویکرد اولیه و اصلی موجب شد برخی نمایندگان دیگر نیز به این لایحه رأی منفی بدهند.

نماینده مردم شهرستان‎های گرگان و آق‎قلا در مجلس شورای اسلامی دلیل سوم عدم تصویب لایحه مناطق آزاد تجاری را عدم شفافیت در عملکرد مالی این مناطق دانست و خاطرنشان کرد: در حالی‎که چند سال است مجلس بر ارائه گزارش عملکرد مالی شفاف از مناطق آزاد تجاری داشته که هنوز هیچ گزارشی به مجلس ارائه نشده است و این خود یکی از تردیدهای نمایندگان برای تصویب لایحه مناطق آزاد تجاری بود.

طاهری تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی نگران هستند که برخی با ایجاد رانت‎های اقتصادی در این مناطق نه تنها کمکی به تولید کشور نشده باشد بلکه به طور کامل در تضاد با آن باشد و موجب ضربه خوردن به اقتصاد کشور و عدم تحقق اقتصاد مقاومتی شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار