در مبحثی چون خبرگان ورود ژورنالیستی آن هم از مسیر رسانه‌های اصلاح‌طلب و حامی جناب هاشمی عملا در مواضع سیاسی، آقای سیدحسن را کاملا هم موضع آقای هاشمی قرار داد.

بازنده بزرگ پازل انتخاباتی هاشمی رفسنجانی/ چه کسی از بیت امام سوء استفاده کرد؟

به گزارش گلستان24، موضوع حضور سید حسن خمینی در انتخابات آتی خبرگان به واسطه انتساب به بیت امام، در محافل نظری و رسانه ای مطرح شده است. از روزهای پیش از ثبت نام سیدحسن خمینی در انتخابات کاندیداتوری خبرگان گمانه زنی های متعددی در مورد نحوه حضور سید حسن خمینی مطرح شد.

اگرچه سیدعلی خمینی برادر کوچکتر سید حسن پیش از اعلام ثبت نام وی در انتخابات خبرگان گفته بود: "سیدحسن خمینی به طور «مستقل» در انتخابات شرکت خواهد کرد"، اما رفتارها و تحرکات نوه امام، به گونه ای بود که کسی این "حضور مستقل" را باور نمی کرد.

بازنده بزرگ پازل انتخاباتی

تحلیلگران حتی پیش از ثبت نام سید حسن گمانه بازی وی در پازل هاشمی رفسنجانی را مطرح کرده بودند. هاشمی رفسنجانی نیز نشان داده بود که برنامه ویژه ای برای استفاده از بیت امام و حسن خمینی در انتخابات آتی دارد. وی در مراسمی با لفظ «علامه» وی را خطاب قرار داده و می گوید:«علامه حجت الاسلام و المسلمین حاج حسن آقا خمینی مجتهد نمونه ای است که با هوش بالا به خوبی مسایل را تحلیل می کند و درس خارج ایشان در قم مورد توجه است.»

قطعا این تعبیر بیش از یک لفظ عادی بود، چرا که از برنامه هاشمی برای بیت امام حکایت می کرد. نشریات خارجی و حتی برخی رسانه های ضدانقلاب از همان ابتدا حضور حسن خمینی را در پروژه هاشمی رفسنجانی تلقی می کردند.

پس از عدم احراز صلاحیت نیز، رسانه های خارجی حتی به این موضوع پرداخته و عدم احراز صلاحیت وی را نا امیدی اعتدالگرایان و جریان نزدیک به هاشمی تلقی کرده اند. فارین پالیسی نوشته است: "خبر رد صلاحیت، ضربه ای به امید اعتدال گرایان بود."

بلومبرگ نیز نوشته است: خمینی جوان از نظر دیدگاه های سیاسی به میانه روها که خواهان ارتباط بیشتر با دنیا هستند، نزدیک است.

روزنامه انگلیسی "فایننشال تایمز" نیز پیشتر از اعلام کاندیداتوری سیدحسن خمینی در انتخابات خبرگان استقبال کرد و آن را پروژه دو رئیس جمهور سابق (هاشمی رفسنجانی و خاتمی) برای همراهی بیشتر دولت ایران با قدرتهای جهانی و مقابله با سپاه پاسداران دانسته بود.

در روزهای اخیر و پس از اعتراض مجدد وی نسبت به عدم احراز صلاحیت که البته با اظهاراتی خلاف واقع در مورد عدم دعوت به امتحان اجتهاد همراه بود، باعث شده است رسانه ها و صاحبنظران سیاسی از گروههای مختلف حضور وی را مورد تحلیل قرار دهند. اما همه بر یک موضع اتفاق نظر دارند. اینکه او در پازل هاشمی ایفای نقش می کند.

صادق زیباکلام ستون نویس روزنامه های اصلاح طلب در موردچرایی ورود سید حسن خمینی را تایید کرده و گفته است: من معتقدم آقای سیدحسن خمینی برای حضور در مجلس خبرگان توسط آقای هاشمی رفسنجانی ترغیب شد. یعنی اگر تصمیم صرفا برعهده ایشان بود اساسا کاندیدا نمی‌شدند؛ اما حضور ایشان در مجلس خبرگان به نفع آقای هاشمی بود چون با حضور ایشان، آقای روحانی، علوی و چند نفر دیگر می‌توانستند یک هسته‌ اعتدالی در برابر هسته رادیکال مجلس خبرگان بوجود آورند. در تحلیل نهایی ایشان یک روحانی غیرسیاسی است و خیلی وارد عرصه سیاست نخواهد شد. ایشان سیاسی نیستند و بعید است یک روحانی سیاسی شوند. ایشان اصلا فردی سیاسی نیست. البته من نمی‌گویم ایشان مطلقا وارد جریان‌های سیاسی نمی‌شود؛ چرا که ممکن است در آینده بیشتر وارد حوزه سیاست شود؛ اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد ایشان آخوند سیاسی نبوده و نیست.

همچنین امیر محبیان در خبرگزاری آریا از پایگاههای نزدیک به دولت روانشناسی حسن خمینی را مورد مطالعه قرار داده و می نویسد: در مبحثی چون خبرگان ورود ژورنالیستی آن هم  از مسیر رسانه‌های اصلاح‌طلب و حامی جناب هاشمی عملا در مواضع سیاسی، آقای سیدحسن را کاملا هم موضع آقای هاشمی قرار داد. اشتباه بعدی، بازی درون سناریوی آقای هاشمی بود. وقتی آقای هاشمی سناریوی خود را حول محور سیدحسن طراحی کرد و سیدحسن هم درون این بازی قرار گرفت؛ طبعا نمی‌تواند نسبت به ذهنیت پدید آمده معارضان خود اعتراضی داشته باشد؛ اطلاق عباراتی مبالغه‌‌آمیز از سوی جناب هاشمی نظیر «آیت‌الله» یا «علامه» واکنش منفی را در جامعه حوزوی ایجاد کرد.

وی اینطور ادامه می دهد: القائات هاشمی در بخش مهمی از جامعه که شورای نگهبان هم با آنها همسویی می‌کند واکنش ایجاد می‌کند. بنابراین سیدحسن علیرغم ظرفیت‌ها و توانایی‌هایش در فضایی که توسط هاشمی سامان داده شده بود، وارد صحنه شد؛ به عبارت واضح، سیدحسن از سمت بازنده وارد صحنه سیاست شد و در این میان من جناب ایشان را بیش‌از دیگران مقصر می‌دانم.

تحلیل های دیگری نیز وجود دارند که به مباحث مطرح شده اخیر از سوی حسن خمینی پس از عدم احراز صلاحیت اشاره دارد. پرویز امینی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی حسن خمینی را بازنده فضای فعلی می داند و در یادداشتی نوشته است: چالش سیاست ورزی جناب سید حسن خمینی همچنان واقع گرایی است که در نطق اعتراضی اخیر وی نیز ظهور و بروز دارد. از یک طرف با ادعای احراز صلاحیت دیگران از طریق غیر آزمون و بی توجهی شورای نگهبان به تأییدیه کسانی که در حکم اساتید فقهای شورای نگهبان هستند، فقهای این شورا به نقض بی طرفی متهم کرده است و همزمان خود نیز دلیل موجهی برای احراز بعد از اعتراض قائل نیست و از طرف دیگر به درخواست دیگران، به تصمیم فقهای شورای نگهبان اعتراض دارد!

وی در این یادداشت تحلیل هایی را که کنش ناکام سیاسی سید حسن خمینی را به عنوان پیروزی و امتیاز تحلیل می کنند «احمقانه» و همراه با «فرصت طلبی سیاسی» می داند و می نویسد: سید حسن خمینی از یک سرمایه اجماعی به نام  بنیان گذار جمهوری اسلامی بهره مند است و نام سیاست ورزی‌ای که وی را در برابر جمهوری اسلامی تعریف و اجتماعی کند، کلمه‌ای بهتر از «حماقت» نیست.

محمدجواد لاریجانی نیز حضور سید حسن خمینی را با عجله توصیف کرده و معتقد است: شاید اگر ایشان از من درباره حضور در انتخابات خبرگان سوال می‌کردند می‌گفتم الان وارد این صحنه شدن یک مقدار زود است. ایشان فرد با استعدادی است، من  از افراد مختلف سوال کردم، دارای زمینه‌های خوب استعدادی و تلاش‌های خوب علمی هستند؛ سید حسن آقا فرد فاضلی است. اما هر چیزی یک  زمانی دارد؛ شاید فضل ایشان 5 سال دیگر روشن‌تر باشد. با پمپاژ و رپرتاژ نمی‌شود... چه نحوه حمایت از ایشان و چه نحوه انتقاد از ایشان این فضا را رقم زد.  اینکه بخواهیم با فشار چیزی را انجام دهیم دون شان ایشان است؛ من اگر جای ایشان بودم حتما 5 سال دیگر صبر می‌کردم تا 5رساله دیگر داشته باشم. در این صورت علمای شورای نگهبان بیشتر مطمئن می‌شدند؛ آنها که با کسی خرده حساب ندارند، نوع مشی‌ای که در پیش گرفته شد هم از طرف اصلاح طلبان  و هم از سوی کسانی که پشت‌سر آقای هاشمی پنهان می‌شوند با مشی معمولی تفاوت دارد. یک جور انتاگونیزم(تخاصم و خشونت) را دامن می زند که به مصلحت این مملکت نیست.

سراج24

ارسال نظر

آخرین اخبار