عباس عبدی؛ مردم می‌گویند یعنی چه ما به خانواده امام بدهکاریم؟

سخنان هاشمی رفسنجانی و انتقاد اصلاح‌طلبان

 به گزارش گلستان24، سخنان هاشمی رفسنجانی مبنی بر بدهکار بودن کشور به خانواده امام راحل انتقاد بسیاری ازجمله اصلاح‌طلبان را برانگیخت. عباس عبدی یکی از منتقدان اصلی این سخنان بود و بیان داشت که این حرف‌های هاشمی نه تنها کمکی به موضوع ردصلاحیت‌ها نمی‌کند بلکه باعث نتیجه معکوس می‌شود.

انتقاد اصلاح‌طلبان

عبدی به شرایط کشور نیز اشاره می‌کند و بیان می‌کند که وقتی کشور در مرحله اجرای برجام است ایجاد تنش‌های اینچنینی به صلاح نیست.

وی در گفت‌و گو با روزنامه شرق با بیان اینکه سخنانش حاکی از تحلیل نیست و حاوی اخبار و اطلاعاتی است که وی دارد دراعتراض به سخنان هاشمی رفسنجانی می‌گوید:‌« وقتی من این صحبت را شنیدم، مثل دیگران تعجب کردم که وقتی حسن‌آقا که با اصرار دوستدارانش رفته و اعتراض کرده و لابی‌هایی هم در حال انجام است، این صحبت می‌تواند روند را با اشکال مواجه کند. حرف‌های من خبری است نه تحلیلی. به‌علاوه سؤال اساسی این است که وقتی حسن‌آقا می‌خواهد تأییدصلاحیت شود، صحبت‌های ما دو وجه باید داشته باشد یا ناظر بر کمک‌کردن به تأییدصلاحیت باشد یا ناظر بر تحمیل هزینه در صورت تأییدنشدن.»

تئورسین جریان اصلاحات می‌افزاید: « صحبت آقای هاشمی - فارغ از مفادش – به‌هیچ‌وجه ناظر بر کمک‌کردن به تأییدصلاحیت نبود. ناظر بر تحمیل هزینه بود. این کار- بدون لحاظ محتوا- فقط باید بعد از ردصلاحیت صورت می‌گرفت نه قبل از نهایی‌شدن نتیجه بررسی صلاحیت‌ها. این به این معنی نیست که ایشان قطعا تأییدصلاحیت نمی‌شود، اتفاقا امید داریم که حتما تأیید شوند اما هر اتفاقی بیفتد این صحبت‌ها اثر منفی داشت. برای همین همه تعجب کردند. این چه کمکی می‌کرد؟ حسن‌آقا اصلا نمی‌خواست اعتراض کند اما اصرار کردند و ایشان اعتراض کرد. وقتی این کار انجام شد، این صحبت اصلا کمکی به او نمی‌کند. صحبت آقای هاشمی می‌توانست بعد از نهایی‌شدن حکم شورای نگهبان برای تحمیل هزینه آن هم نه با این محتوا باشد. این محتوا، محتوایی مدرن و قابل‌قبول نیست. اصلاح‌طلبان نمی‌توانند از این محتوا دفاع کنند و احتمال می‌دهم که حسن‌آقا نیز درخواستی برای رعایت صلاحیت به‌واسطه انتساب خانوادگی ندارند.»

وی تاکید می‌کند: « نقدم به صحبت آقای هاشمی این است که این حرف نگاه آنها را که مدعی هستند حسن‌آقا صلاحیت ندارد و می‌خواهند به‌واسطه پایگاه انتسابی‌اش او را جلو ببرند تشدید کرد. این بازی با منطق آنها بود. اگر آقای هاشمی از پایگاه اکتسابی حسن‌آقا دفاع می‌کرد و بعد پایگاه انتسابی ایشان را به‌عنوان مکمل سند می‌آورد بهتر بود. جناح مقابل استناد می‌کند به همین نکته که اتفاقا امام مخالف این نگاه بوده است. می‌شد ١٠ دلیل بیاورند و این را هم به عنوان یک شاهد یا مکمل اضافه کنند؛ اما برداشتی که در عموم هم وجود داشت این بود که یعنی چه ما به خانواده امام بدهکاریم؟ آیا این بدهکاری را باید در تأیید یا ردصلاحیت علمی تسویه کنیم؟»

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار