بررسی نقش کشورهای خارجی در حادثه زاریا؛

لازم است دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه همان طور که برای حمایت از کشورهای هم پیمان و همراه جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت مانند: عراق ، سوریه و ... تلاش و رایزنی می کند برای حفظ و حمایت از جنبش اعتدالی و غیرخشونت آمیز زکزاکی در نیجریه نیز نهایت تلاش و پیگیری خود را انجام دهد.

لزوم نقش فعالانه تر دستگاه دیپلماسی در نیجریه/ وظیفه دستگاه دیپلماسی در برابر حفظ جان شیخ زکزاکی

به گزارش گلستان 24، حادثه ۲۰۱۶ زاریا که همزمان با روز شهادت امام رضا علیه السلام در نیجریه رخ داد موجب قتل عام 100 تا 500 نفر از شیعیان نیجریه توسط ارتش این کشور شد. بررسی این فاجعه مرگبار در کشور «بوکوحرام» و یکی از پر جمعیت ترین کشورهای قاره افریقا بدون توجه به ابعاد مختلف و شرایط خاص آن منطقه میسر نیست. 


کشور نیجریه ۱۸۰ میلیون نفر جمعیت و ۳۶ ایالت دارد. ایالت های شمالی مسلمان نشین و ایالت های جنوبی غالبا مسیحی هستند که تاکنون تعامل و همزیستی خوبی با یکدیگر داشته اند. 

رژیم صهیونیستی

دهه ها حکومت این کشور در دست نظامیان بوده است و هنوز هم در امور داخلی این کشور دخالت می کند و نهادهای بین المللی موارد متعددی از نقض حقوق بشر به ارتش نیجریه نسبت داده اند. و رییس جمهور عملا کنترل و نظارتی روی آن ندارد. ساختار نظامی ارتش نیجریه در دست افرادی مانند "محمد بخاری" است که رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور است که با توجه به حضور مستشاران صهیونیستی در آن بسیاری از آن ها تحت نفوذ و سیطره دستگاه‌های امنیتی 

 
” شاید قابل باور نباشد که سرمایه گذاری و نفوذ امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در اکثر کشورهای اسلامی پهنه ای از هندوستان تا نیجریه و فراتر از آن را دارد. “
 

و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی هستند. 


شاید قابل باور نباشد که سرمایه گذاری و نفوذ امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در اکثر کشورهای اسلامی پهنه ای از هندوستان تا نیجریه و فراتر از آن را دارد.


آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی، در اواخر قرن بیستم تاکید ویژه ای بر گسترش نفوذ اسرائیل در کشورهای آفریقایی از خود نشان داد.

لیبرمن سعی داشت رژیم صهیونیستی را از انحصار حمایت چند قدرت غربی، خارج کند و پایه های نفوذ این رژیم را در بخش های مختلف جهان تقویت کند، آفریقا به علت فقر مفرط و آسان بودن نفوذ در آن، یکی از مهم ترین این مراکز بود.


حضور امنیتی اسرائیل در کنیا یکی از اولین قدمهای این راهبرد بود که یکی از نتایج آن تجزیه سودان به دو بخش جنوبی و شمالی بود.

بطوریکه در بحبوحه تجزیه سودان روزنامه صهیونیستی 'هاآرتص' نوشت: وزارت خارجه اسراییل (رژیم صهیونیستی) اهمیت زیادی برای جنوب سودان قائل است و از مدت‌ها پیش هماهنگ‌کننده ویژه‌ای را در برقراری روابط با این دولت نوپا تعیین کرده و مکاتبات محرمانه‌ای میان تل‌آویو و جنوب سودان در جریان است. 


پیگیری ردپای رژیم صهیونیستی در نابودی هرگونه ندای مقاومتی در نیجریه هم ما را به موضع انقلابی شیخ زکزاکی می رساند؛ شیخ ابراهیم زکزاکی، علاقه خود به ایران، رهبر ایران و امام خمینی (ره) را هیچ گاه پنهان نکرده است. اساسا او را می توان زائیده انقلاب 

 
” در بحبوحه تجزیه سودان روزنامه صهیونیستی 'هاآرتص' نوشت: وزارت خارجه اسراییل (رژیم صهیونیستی) اهمیت زیادی برای جنوب سودان قائل است و از مدت‌ها پیش هماهنگ‌کننده ویژه‌ای را در برقراری روابط با این دولت نوپا تعیین کرده و مکاتبات محرمانه‌ای میان تل‌آویو و جنوب سودان در جریان است. “
 

اسلامی ایران خواند. او که تا پیش از پیروزی انقلاب ایران یک مالکی مذهب بود، برای اولین بار امام خمینی(س) را در پاریس ملاقات می کند و بعد از پیروزی انقلاب در ایران به تشییع روی می‌آورد.


در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد، وقتی که رژیم صهیونیستی، ایران را به حمله نظامی تهدید کرد، علامه زکزاکی اعلام کرد که هرگونه حمله به ایران، با واکنش هایی در نیجریه همراه خواهد بود!! این موضوع هراس رژیم صهیونیستی از ارتش 25 میلیونی شیعیان نیجریه و پیرو شیخ زکزاکی را بیشتر کرد.


با توجه به این موضع گیری، حضور آویگدور لیبرمن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، چند روز قبل از اجرای عملیات‏های سرکوب شیعیان و تخریب حسینیه زاریا در نیجریه معنای دیگری پیدا می کند.


این ملاقات در قالب انعقاد یک قرارداد همکاریِ کشاورزی و تکنولوژیکی بین دو کشور انجام شد؛ ولی حاوی یک پیمان محرمانه امنیتی نیز بود که بر اساس آن مقرر شده بود که نه تنها پرسنل امنیتی نیجریه از سوی رژیم صهیونیستی آموزش داده شوند، بلکه در درگیری‏های محلی رأساً دخالت ‌‏کنند.


فرانسه



فرانسه یکی از کشورهایی است که دستگاه امنیتی نظامی آن با تمام قوا به بهانه مبارزه با تروریسم (بوکوحرام) در منطقه چاد و نیجریه حضور دارد. 


منابع غنی کشورهای آفریقایی ایجاب می کند که فرانسه وغرب درآنجا نقشه های پیچیده ای را در زمانیکه مسلمانان درکشورهای خاورمیانه وشمال آفریقا به درگیری با یکدیگرمشغول شده اند، طراحی و اجرا کنند و وارد کردن نیجریه قدرتمند به معادله نظامی، سرآمد نقشه های غربی برای کنترل آفریقا خواهد بود.


طی سال های گذشته علی‌رغم شعارهای کذایی بوکوحرام علیه مسیحیت، کمترین میزان حملات بوکوحرام به مسیحیان انجام گرفته 

 
” منابع غنی کشورهای آفریقایی ایجاب می کند که فرانسه وغرب درآنجا نقشه های پیچیده ای را در زمانیکه مسلمانان درکشورهای خاورمیانه وشمال آفریقا به درگیری با یکدیگرمشغول شده اند، طراحی و اجرا کنند و وارد کردن نیجریه قدرتمند به معادله نظامی، سرآمد نقشه های غربی برای کنترل آفریقا خواهد بود. “
 

و بیشترین عملیات های کور آنها علیه مسلمانان بوده و بالاترین تخریب ها توسط این گروه در مدارس و مساجد مسلمانان بوده است.

سربازان بوکوحرام عمدتاً از مردم جنوب کشور نیجریه و از اهالی چاد هستند و آن ها بعضا حتی قادر به خواندن سوره توحید هم نبوده اند وحتی نحوه قرائت نماز و اذان را نیز نمی دانند؛ اما سازمان های اطلاعاتی و رسانه ای غرب آن ها را به نام اسلام و به عنوان مسلمان معرفی می کند که دختربچه های ده ساله آن ها عملیات انتحاری انجام می دهند!


مراکز پژوهشی غربی نیز تلاش دارند با برخی شیطنت ها نیجریه را کشوری مسیحی معرفی کنند به طوری که برای اولین بارکشور 180 میلیونی نیجریه در مقاله ای با عنوان تحلیل جایگاه و نوع تعامل پیروان اسلام و مسیحیت در آفریقا که از سوی موسسه  Pewبه چاپ رسید، مسیحی خطاب شده و  مسلمانان دراقلیت معرفی شده است. این در حالی است که بیشترین تعداد مسلمانان و شیعیان افریقا در نیجریه هستند. 


عربستان سعودی



در کنار کشورهایی مانند فرانسه که سابقه استعماری دارند عریستان سعودی در قاره افریقا به دنبال تعمیق اندیشه وهابیت با اهداف سیاسی و توسعه نفوذ خود است. از این رو گسترش اندیشه تشیع درمیان مسلمانان قاره سبز را خطری برای اجرای برنامه های خود در زمینه گسترش وهابیت محسوب می کند. در کنار این مساله "محمد بخاری" رئیس ستاد مشترک ارتش با ملک سلمان پادشاه عربستان رابطه نزدیکی دارد و برخی تحلیل گران تاکید دارند که حادثه زاریا در واقع یک اقدام از پیش طراحی شده از طرف ارتش بوده است. 
 

زوایای پنهان فاجعه زاریا



بیانیه کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس نشان می دهد فاجعه زاریا یک جنایت حساب شده با اهداف مشترک عبری - عربی - غربی بوده است به طوری که کمیسیون 

 
” در کنار کشورهایی مانند فرانسه که سابقه استعماری دارند عریستان سعودی در قاره افریقا به دنبال تعمیق اندیشه وهابیت با اهداف سیاسی و توسعه نفوذ خود است. از این رو گسترش اندیشه تشیع درمیان مسلمانان قاره سبز را خطری برای اجرای برنامه های خود در زمینه گسترش وهابیت محسوب می کند. “
 

حقوق بشر اسلامی انگلیس در خصوص حادثه زاریا نوشت: جنایاتی که در بازه زمانی 12 تا 14 دسامبر در «زاریا» توسط نیروهای امنیتی نیجریه صورت گرفته یک جنایت علیه بشریت به حساب می آید.


در این پرونده همچنین آورده شده که شواهد موجود حاکی است که حمله ارتش نیجریه علیه رهبر جنبش اسلامی نیجریه اقدامی سازمان یافته بوده است. به گفته شاهدان عینی در جریان حمله صورت گرفته، سربازان ارتش نیجریه پس از انجام جنایات صورت گرفته، جشن و پایکوبی به راه انداخته و شعار «کار شیعیان و زکزاکی تمام شد» و یا «دیگر شیعه ای در نیجریه نیست» سر می دادند. 


چندی پیش از ماجرای حمله ارتش به حسینه زاریا و قتل عام شیعیان نیجریه، در مراسم روز عاشورای زاریا انفجاری تروریستی در ایالت کانو نیجریه موجب شهادت 21 نفر و زخمی شدن ده ها نفردیگر شد. یکی از عاملان انتحاری که پیش از انجام عملیات دستگیر شد اعتراف کرد که گروه تروریستی بوکوحرام آنها را برای انجام این اقدام تروریستی گسیل کرده است. 

کشتار شیعیان در راستای ایجاد تفرقه در بین مسلمانان نیجریه برای ایجاد شکاف میان مسلمانان و بهره برداری به نفع مسیحیت صورت می گیرد و نیروهای چندملیتی به بهانه مبارزه با بوکوحرام دنبال مقاصد استعمارگرانه هستند.  


وب سایت روزنامه «ریاض» با اشاره به نگرانی از نفوذ ایران در شاخ افریقا اذعان کرد: این مساله مقامات ریاض را بر آن واداشت تا برای حفظ امنیت عربستان از طریق روابط دیپلماسی با این کشورها، با ایران مقابله کنند.


اسناد افشا شده نشان می دهد دولت سعودی در سال 1390 در خصوص گسترش تشیع به نیجریه اخطار داده است.بر مبنای این سند که توسط سایت ویکی لیکس منتشر شده است، در آبان 1390

 
” بیانیه کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس نشان می دهد فاجعه زاریا یک جنایت حساب شده با اهداف مشترک عبری - عربی - غربی بوده است به طوری که کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس در خصوص حادثه زاریا نوشت: جنایاتی که در بازه زمانی 12 تا 14 دسامبر در «زاریا» توسط نیروهای امنیتی نیجریه صورت گرفته یک جنایت علیه بشریت به حساب می آید“
 

نیز در نامه‌ای فعالیت‌های ایران در نیجریه توسط سفارت عربستان به اطلاع مقامات سعودی رسانده شده است. 


این در حالی است که عربستان سعودی با ترویج ایدئولوژی وهابیت، الهام‌بخش بسیاری از گروه‌های تروریستی، از جمله گروه «بوکو حرام» است که نیجریه کماکان درگیر نبردی فرسایشی برای سرکوب کردن آن است. پایگاه خبری امریکایی «مینت‌پرس»، ماجرای زاریا را اینگونه تحلیل کرد که عربستان سعودی، جنگ نیابتی با ایران را به نیجریه کشانده است.


اذعان نشریه امریکایی در خصوص جنگ نیابتی بودن حوادثی چون حادثه زاریادر کنار اینکه عربستان سعودی خود به نیابت از امریکا در مناطق مختلف کشورهای اسلامی اقدام به ترویج خشونت می کند ثابت می‌کند که این ماجرا نیز بخشی از رقابت و جدال ادامه دار میان محور مقاومت و مثلث شیطانی عبری- عربی-غربی در این برهه حساس تاریخی در جهان اسلام است.


از این‌رو لازم است دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه همان طور که برای حمایت از کشورهای هم پیمان و همراه جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت مانند: عراق ، سوریه و ... تلاش و رایزنی می کند برای حفظ و حمایت از جنبش اعتدالی و غیرخشونت آمیز زکزاکی در نیجریه نیز نهایت تلاش و پیگیری خود را انجام دهد.


این موضوع از آن جایی که یکی از هشدار های اخیر مقام معظم رهبری پیرامون جنگ های نیابتی در منطقه بوده است، بایستی در اولویت های وزارت امور خارجه قرار گیرد.


در این راستا در روزهای بعد از فاجعه زاریا وزیر امور خارجه و سفیر ایران در نیجریه تلاش های مفیدی انجام دادند، اما با توجه به اینکه این تلاش ها نتوانست نتایج مطلوب به همراه داشته باشد باید مسیرهای جایگزین برای نجات شیخ زکزاکی فراهم شود.


دستگاه دیپلماسی کشور باید توجه داشته باشد که شرایط خاص کشور نیجریه ضرورت تداوم این پیگیری ها و حمایت از مسلمانان معتدل در این کشور را بیشتر مطرح می کند.

منبع: عصر امروز

ارسال نظر

آخرین اخبار