محمد اسماعیل کوثری

رفت و آمد هیئت های اروپایی به ایران یک حرکتی نمایشی و ویترینی بوده و تا امروز از این رفت و آمدها چیزی نصیب ایران نشده و مشکلی از مشکلات اقتصادی مردم حل نشده است.

رفت و آمد هیئت های اروپایی به ایران، حرکتی نمایشی و ویترینی است

به گزارش گلستان 24، این اعتماد و خوش بینی بیش از حد دولت یازدهم به موضوع برجام بی فایده بود، اکنون مطابق اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، «هیچ چیز از برجام عاید ایران نشده» و این جمله، یعنی برجام، بی فرجام بوده است. بنابراین در این شرایط انتظار می رود دولت از دلخوشی کاذب به دشمن دست بردارد و با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و اعتماد به منابع داخلی، سکاندار هدایت کشور به سمت توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر باشد.



در همین ارتباط «محمد اسماعیل کوثری»، نماینده مردم تهران در دوره های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی و استاد فعلی دانشگاه امام صادق (ع) در امور دفاعی پیرامون مسئله برجام و پیامدهای آن برای جمهوری اسلامی با ما به بحث و گفتگو پرداخته است. این مصاحبه تفضیلی را پیش رو دارید.

*عصر امروز: مطابق صحبت های رئیس کل بانک مرکزی که گفتند: هیچ چیز از برجام عاید ایران نشده است، آیا می توان نتیجه گرفت که برجام امروز بی فرجام بوده است؟



ببینید در ابتدا باید بگویم که ما نمی توانیم بگوییم برجام هیچ دستاوردی نداشته زیرا اولین دستاورد این قضیه این بود که به دنیا تفهیم کردیم ما اهل مذاکره هستیم و این ایران هراسی که غرب و آمریکا در جهان علیه ملت و نظام ما بوجود آورده بودند، از بین رفت زیرا همه دنیا امروز بدعهدی و دروغگویی غرب و آمریکا را مشاهده می کنند.


در حال حاضر دنیا متوجه شده که کشور ما اهل مذاکره و منطق است و دنبال دعوا و درگیری نیست و از سوی دیگر به داخلی ها و کسانی که سنگ مذاکره و تعامل با آمریکا  را به سینه می زدند، ثابت شد که آمریکا شیطان بزرگ و اسرائیل نامشروع است. معلوم شد که طرف های غربی فقط قول می دهند اما عمل نمی کنند لذا این دستاوردها شاید مادی نباشد اما دستاوردهای معنوی است به طوری که همگان دریافته اند که غرب و به ویژه آمریکا ناقض عهد بوده و بی وفا هستند.


از همان ابتدا هم پیش بینی می شد که آمریکایی ها، نگذارند، هیچ چیز از برجام عاید ایران شود، در جریان مذاکره با آمریکا بر سر آزادی 53 گروگان که در لانه جاسوسی دستگیر شدند، آمریکایی ها قول هایی به ما دادند اما بعد از آزاد کردن گروگان ها به کمتر از یک چهارم قول ها و وعده هایشان عمل کردند، با این وجود بازهم این مسئله برای مسئولان ما تجربه نشد در نتیجه امروز بیش از هر زمان دیگری برای همگان به ویژه عناصر داخلی ثابت شد که آمریکایی ها قابل اعتماد نیستند، این را مقام معظم رهبری به صراحت مطرح کردند و هشدارهای لازم را به تیم مذاکره کننده دادند اما ما تصور کردیم با دست دادن و لبخند زدن می شود، به نتایج دلخواه رسید و به غرب و آمریکا و وعده هایشان امیدوار بود.

در قضیه برجام به عینه مشخص و روشن شد که ما به تعهدات خودمان پایبند بودیم اما طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد. اکنون به صراحت، تمامی مسئولان به ویژه رئیس بانک مرکزی عنوان می کند که  «هیچ چیز از برجام عاید ایران نشده است».


تحریم ها فقط روی کاغذ برداشته شده است


*عصر امروز: از زمان آغاز مذاکرات هسته ای دولت یازدهم با 1+5 چه چیزهایی عاید طرف مقابل به ویژه آمریکا شده که این طور با اصرار شدید تاکید به اجرای برجام داشته ولی در عین حال خود را از انجام تعهدات آن برحذر داشته اند؟



در ارتباط با این سوال باید بسیار رک و صریح، پاسخ گفت، طبعا ایران از طرف مقابل چیزی بدست نیاورده که بتوان در رابطه با آن صحبت کرد اما طرف مقابل به ویژه آمریکا از این قضیه بسیار سود کرده به طوری که اکنون حرف از برجام های 2، 3 و 4 به میان آمده، این مسئله نشان می دهد که ایران به تمام تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده و امتیازهای لازم را داده است ولی طرف مقابل در قبال ایران، مطابق اظهارات رئیس کل بانک مرکزی و با استناد به سخنان رئیس جمهور، عهدشکنی و سنگ اندازی کرده و در مجموع به وعده های خود متعهد نبوده است.


تحریمهای ادامه دار علیه ایران



در ظاهر و روی کاغذ تعدادی از تحریم‌ها برداشته شده ولی در واقعیت با فریبکاری و حیله گری، آن تحریم ها همچنان نیز سرجای خود هست و چه بسا بر آنها افزوده گشته است. در این بین عملا از «سوئیفت» هم رفع تحریم نشده و ما هنوز در محاصره تحریم ها قرار داریم، هم اکنون آمریکا با تهدیدهای خود نمی گذارد هیچ بانکی به مبادله و معامله با ایران و سرمایه گذاری در این کشور بپردازد. به عبارت ساده تر امروز کافی است آمریکا لب تر کند و بگوید ایران را برای فلان موضوع تحریم می کنیم، آن وقت همین موضوع سبب می شود هر کشور و یا کمپانی که می خواهد با ایران معامله کند، از این مسئله منصرف و پشیمان شود لذا این قضیه نشان می دهد که ایران عملا هنوز با تحریم روبروست و تحریم ها به شکل جدید؛ علیه ایران ادامه دارد و با این مذاکرات و تصویب برجام اتفاق خاصی نیفتاده است.


طرف مقابل وقتی دید ایران در زمینه برجام یک برای رهایی از تحریم ها و مشکلات اقتصادی خود حاضر است هر امتیازی بدهد و به حذف اورانیوم 20 درصد و بازطراحی راکتور اراک برای تولید میزان پلوتونیوم کمتر بپردازد، چند گام جلوتر آمدند و حالا به دنبال گرفتن امتیازات بیشتری هستند ولی واقعیت این است که اکنون ایران دیگری امتیازی ندارد تا بتواند به طرف مقابل بدهد.


اما آمریکا این بار مصمم تر از همیشه می خواهد ایران برای رسیدن به خواسته های خود مبنی بر برداشتن تحریم ها و تهدیدها از حمایت حزب الله لبنان، مقاومت فلسطین، انصارالله یمن و بشار اسد دست بردارد و به ایدئولوژی انقلاب و امام راحل بی تفاوت باشد. در واقع این ها مسائلی است که دشمن می خواهد در ماجرای برجام های 2، 3 و 4 پیگیری کند.


*عصر امروز: چرا با این شرایط بازهم دولت یازدهم به برجام خوش بین است و نسبت به اقتصاد مقاومتی بی تفاوت است؟ آیا این خوش بینی برای جلب آرای مردم برای ورود به مجلس بوده است؟



هم می توان گفت زیادی خوش بین هستند و هم اینکه برنامه ریزی های لازم را انجام دادند تا مردم را برای رای دادن به گزینه های مورد نظر دولت یازدهم آماده کنند. اکنون هم با اقدامات نمایشی و دعوت از هیئت های اروپایی می خواهند با ظاهرسازی امور به مردم نشان دهند که همه چیز درست است و دولت یازدهم تعاملات و مذاکرات خوبی با کشورهای جهان به ویژه اروپا دارد.

در واقع دولت آقای روحانی با این کارها و حرکات نمایشی می خواهد مردم را راضی کند تا در دور دوم هم به او رای دهند. همه ما می دانیم که رفت و آمد هیئت های اروپایی به ایران هیچ دستاورد و نتیجه ای برای ما ندارد چون اروپا بدون اجازه و موافقت آمریکا قدم از قدم برنمی دارد. 
حال در این شرایط دولت یازدهم باز اصرار دارد به غرب خوش بین باشد و نسبت به اقتصاد مقاومتی روند بی تفاوتی را طی کند.

دولت فعلی به اقتصاد مقاوتی بی اهمیت است چون نگاهش رشد و گسترش سرمایه داری است. این مسائل در حالی صورت می گیرد که مقام معظم رهبری از همان ابتدا فرمودند من با مذاکره مخالف نیستم اما به قضیه خوش بین هم نیستم چون آمریکا هیچ گاه قابل اعتماد نبوده است. این شیطان بزرگ می خواهد ایران را به کشوری وابسته تبدیل کند به همین علت تلاش می کند، مسئولان کشور ما را نسبت به اقتصاد مقاومتی و حرکت در این مسیر بی تفاوت نگه داشته و نشان دهد که گره مشکلات اقتصادی ایران در دست آنهاست در حالی که چنین نیست.


ما از دولت می خواهیم به اقتصاد مقاومتی و توان داخلی تکیه کند و به جای آنکه اقتصاد را با اتکا به دشمن قدرتمند سازد از مدت باقیمانده استفاده کرده و اندکی از مشکلات اقتصادی ملت بکاهد. ما اگر به خودمان تکیه کنیم می توانیم موفق شویم اما در غیر این صورت راه به جایی نخواهیم برد و با این وضعیت بعد از پایان دولت یازدهم بازهم آش همین آش و کاسه همین کاسه خواهد بود.


*عصر امروز: اگر برجام تا ادامه کار دولت یازدهم هیچ چیز را عاید ایران نکند، چگونه می توان خسارت هایی را که از انجام تعهدات ایران در برجام نصیب ایران شد را در حوزه اقتصادی و هسته ای جبران کرد؟


دیگر پس از این در مسئله هسته ای دست روی دست نمی گذاریم، تحمل ملت ما حدی دارد، نمی توانیم ببینیم آنها به تعهدات خود پایبند نبوده اند و آن گاه ما باید همچنان به تعهدات خود پایبند باشیم. اما در حوزه اقتصادی انتظار ما این است که دولت یازدهم و رئیس جمهور همانند پیش از زمان مذاکرات، همه مسائل را به مذاکره و برجام گره نزنند در غیر این صورت دیگر نمی توانند در دور دوم رئیس جمهور باشند چون مردم دیگر به این دولت رای نمی دهند و فریب حرف ها و سخنان این چنینی را نمی خورند. مردم ما باید برداشتن تحریم ها و کاهش فشارهای اقتصادی را با گوشت و پوست خود لمس کنند، دیگر دست دادن و لبخند زدن با طرف های غربی نمی تواند ملت ما را راضی نگه دارد، آنها می خواهند ببینند در پشت این دست دادن ها و لبخند زدن ها چه تحولی در حوزه اقتصادی اتفاق می افتد.


رفت و آمد هیئت های اروپایی به ایران یک حرکتی نمایشی و ویترینی

 

*عصر امروز: در شرایطی که طرف مقابل حاضر به انجام تعهدات خود در برجام نیست و اتحادیه اروپا نیز هرگونه معامله با ایران را در گرو رضایت آمریکا می داند، علت این همه رفت و آمد هیئت های اروپایی به ایران چیست و تا امروز از این رفت و آمدها چه مشکلی از مشکلات اقتصادی مردم حل شده و چه چیزی عاید ایران شده است؟



همان طور که پیش از این اشاره کردم، رفت و آمد هیئت های اروپایی به ایران یک حرکتی نمایشی و ویترینی بوده و تا امروز از این رفت و آمدها چیزی نصیب ایران نشده و مشکلی از مشکلات اقتصادی مردم حل نشده است.

اینکه بنده می گویم این رفت و آمدها نمایشی بوده، از خودم حرف نمی زنم زیرا آلن ایر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم مطرح کرده است: «این رفت و آمدهای هیئت های اروپایی به ایران بیشتر یک نمایش بوده و نباید فراموش کرد که تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی‌ اتمی اجرای اقدام‌های مربوطه هسته‌ای توسط ایران را تأیید نکند، کاهش و نهایتا لغو تحریم‌های به اصطلاح هسته‌ای صورت نخواهد گرفت و تحریم‌های موجود (و اجرای آن) سرجای خود باقی خواهد ماند». 

لذا ما به خوبی می دانیم که طرف مقابل حاضر به انجام تعهدات خود در قضیه برجام نیست و اتحادیه اروپا بدون اجازه و رضایت آمریکا نمی تواند آب بخورد بنابراین هرگونه معامله اتحادیه اروپا با ایران در گرو رضایت آمریکاست و این رفت و آمدها هم ثمره و نتیجه ای ندارد.


دولت فرصت های خود را در حوزه خارجی هدر داد



متاسفانه دولت فعلی بیش از حد وقت و فرصت های خود را در حوزه خارجی صرف کرده و یا به تعبیری هدر داده است و به برجام امید بسته و در این بین از برجام 2، 3 و 4 هم سخن به میان آورده است در حالی که از همین برجام 1 هم چیزی نصیب ملت ایران نشده و تاکنون سرمایه گذاری جدی از سوی اروپا در کشور ما صورت نگرفته و همچنان شاهد رکود هستیم.


البته باید در اینجا به ذکر این نکته پرداخت که ایران همواره مصرف کننده خوبی برای کالاهای غربی بوده و این رفت و آمد هیئت های اروپایی برای واردات کالاهای لوکس به کشور ماست.


و از طرف دیگر می توان این برداشت را هم داشت که آنها می خواهند اعتماد طرف ایرانی و ملت ما را بیش از این ها جلب کرده و از این طریق به اهداف پنهان خود همچون نفوذ دست پیدا کنند.

منبع: عصر امروز

ارسال نظر

آخرین اخبار