تنور دور دوم انتخابات مجلس این روزها در گلستان گرم‌ گرم است، از جدال‎های جذاب تبلیغاتی گرفته تا کمپین‎هایی که به دنبال ایجاد جو غالب به نفع یک نامزد خاص انتخاباتی است.

‎اخلاق‎مداری نیاز شدید فضای انتخاباتی گلستان

این روزها شبکه‎های اجتماعی از جمله «تلگرام» در گلستان سرشار است از عکس‎ افراد با نامزدهای انتخاباتی، آنان که این روزها در تب‎ و تاب مبارزه انتخاباتی خود آرام و قرار ندارند.

به گزارش گلستان24، برخی هم در این بین سعی می‎کنند هوای همه را داشته باشند و با حضور در ستادهای انتخاباتی چند رقیب و دور از چشم دیگران دست بیعت می‎دهند تا که اگر گردون به کام یکی شود، آنان نیز کامروا شوند، هرچند این روزها از بد حادثه شبکه‎های اجتماعی دست خیلی از آنان را رو کرده است.

فضای انتخاباتی گلستان

جدا از این اتفاق، شاید سوالی که خیلی از اذهان جامعه را به خود مشغول ساخته، این است که  آیا نامزدها به فرض انتخاب در مرحله دوم انتخابات، آیا پاسخگوی خواسته‎ها و مطالبات مردم هستند و آیا وعده‎های آنان قابل تحقق خواهد بود.  

در این بین گرایش و تمایل برخی از افراد شاخص در یک جناح سیاسی به سمت دیگر کاندیدای جناح مخالف از اتفاقاتی است که بر گرمای بیش از پیش این رقابت انتخاباتی افزوده است.

تا اینجای کار همه چیز یک روند طبیعی را طی می‎کند، اما در این بین برخی نامهربانی‎ها، بی‎اخلاقی‎ها و بیانیه‎‎نویسی شرایط را از حالت یک رقابت جمعی بیشتر به سمت شخصی کردن مسائل پیش برده و حتی کار را به مرز شکستن برخی حریم‎های اخلاقی کشانده است.

*ایجاد جو مسموم انتخاباتی در شبکه‎های اجتماعی

صحبت از یک انتخابات است، قرار است یک یا دو نفر از چند شهرستان گلستان وارد مجلسی شوند که راس همه امور است و در این بین هر کسی که داعیه نمایندگی مردم را دارد، باید حواسش خیلی جمع باشد، اکنون که به عنوان امید و آمال مردم یک منطقه راهی کارزار انتخاباتی شده مبادا برخی نامهربانی‎ها و رفتار نادرست هواداران وی موجب شود که قاطبه جامعه از وی مایوس شوند.

این موضوع متوجه همه نمایندگان و طرفداران آنان است که در دور دوم انتخابات در مسیر رقابت انتخاباتی قرارگرفته‎اند و شعارشان هم اخلاق‎محوری است و با توجه به شخصیت موجه همه آنان، باید توجه داشته باشند چشمان بینای مردم آنان را رصد می‎کند تا از میسر درست خارج نشوند.

یکی از شهروندان گرگانی با اشاره به تبلیغات انتخابات دوره دوم مجلس شورای اسلامی گفت: من در این مرحله تصمیم نهایی خود را برای دادن رای به نامزد مورد نظر گرفته‎ام، اما جو فعلی در موضوع تبلیغات را آنچنان نمی‎پسندم.

محمد عراقی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: متاسفانه این روزها شاهد برخی رفتارهای غیراخلاقی از سوی برخی طرفداران نامزدهای انتخاباتی هستیم که هرگز در شان مردم فهیم استان نیست و البته در آموزه‎های دینی ما هم جایی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در چند روز گذشته برخی از افراد شاخص از جناح‎های مختلف بر حسب فهم و بینش خود به سمت نامزد جناح مقابل رفتند و از آنها حمایت کردند اما شاهد هستیم بدون احترام به تشخیص، فکر و سلیقه آنان، از هر دو طرف انواع بی‎اخلاقی‎ها انجام می‎گیرد که به هیچ وجه زیبنده مردم فهیم این استان شمالی نیست.

همچنین یکی از خبرنگاران گلستانی با اشاره به فعالیت شدید نامزدهای انتخاباتی در شبکه‎های اجتماعی اینترنتی عنوان کرد: در این شبکه‎ها که اعضای بسیاری نیز دارد، هر لحظه اخبار خاصی از نامزدهای انتخاباتی رقیب به گوش می‎رسد و بسیاری از این اطلاعات نیز گمانه‎زنی رسانه‎ای است.

ح.قبادی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان خاطرنشان کرد: این اخبار بیشتر ساختگی و با هدف تخریب رقبا انجام می‎گیرد و حتی مشتمل بر مطالب نادرستی از جریان مقابل است که روح نامزد طرف مقابل از آن خبر ندارد.

وی ادامه داد: البته بسیاری از مطالب ارائه شده هم مطالب جالب و منطبق بر برنامه‎هایی است که برخی نامزد‎های انتخاباتی طراحی کرده‎اند، اما برخی شعارهای طرح شده با واقعیت‎های منطقه و توانایی قانونی یک نماینده همخوانی ندارد.

قبادی تصریح کرد: برخی دیگر از این شیوه‎های تبلیغاتی در رسانه‎های مجازی ایجاد شبهه نسبت به شخصیت و هویت نامزد انتخاباتی است، این در حالی است که این افراد از فیلترهای اجرایی و نظارتی عبور کرده‎اند و بهتر است دراین زمینه طرفداران رقبا نسبت به هم منصفانه برخورد کنند.

وی یادآور شد: فضاهای مجازی با وجود اینکه تبلیغات‌های انتخاباتی را آسان و کم‌هزینه کرده، اما به بسیاری از بداخلاقی‌های انتخاباتی دامن زده و از شور و هیجان همیشگی در روزهای انتخاباتی کاسته‎ است.

این خبرنگار گلستانی افزود: در شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام، ساختن گروه‌های مختلف در راستای انتخابات مجلس شورای اسلامی و ساختن گروه‌های هواداران کاندیداهای مورد نظر در برخی از موارد تنها مسیری برای تخریب، شایعه و توهین به کاندیداها از سوی هواداران هر نامزد انتخاباتی است که اصلا روند جالبی نیست.

*تاکید بر رعایت قانون و اصل اخلاق‎مداری در تبلیغات نامزدها 

همچنین معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان گفت: انتظار می‎رود نامزدهای انتخاباتی و هواداران آنان رعایت اخلاق انتخاباتی را در اولویت برنامه تبلیغاتی خود قرار دهند.

 علی‌اصغر طهماسبی در گفت‎وگو با خبرنگاران خاطرنشان کرد: امیدواریم طی مدت باقی‎مانده تبلیغات در استان، نامزدها با رعایت اخلاق انتخاباتی، در فضایی سالم و به دور از حاشیه به معرفی خود و برنامه‎هایشان بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: همچون مرحله اول انتخابات در استان 17 عنوان مجاز و باید تبلیغاتی و 20عنوان غیرمجاز تحت عنوان نبایدها و تخلفات تبلیغاتی، توسط قانون مشخص شده و به کلیه نامزدها و ستادهای انتخاباتی آنان اعلام شده است.

طهماسبی ادامه داد: هشت نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان، از زمان شروع به تبلیغات که از ساعت هشت صبح روز پنجشنبه دوم  اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده تا یک هفته مجاز به تبلیغات هستند.

وی یادآور شد: ساعت هشت صبح پنجشنبه 9 اردیبهشت و 24 ساعت قبل از آغاز فرایند اخذ رأی، پایان زمان تبلیغات کاندیداها می باشد و هرگونه تبلیغات در خارج از بازه زمانی مجاز آن، تخلف آشکار انتخاباتی است.

رئیس ستاد انتخابات استان گلستان افزود: مطابق فصل مجازات‎های قانون انتخابات، مرتکبین جرائم و تخلفات تبلیغاتی اعم از نامزدها و هواداران آنها به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهند شد.

طهماسبی با تأکید بر رعایت چهارچوب قانون توسط ستادهای انتخاباتی کاندیداها و هوادارانشان تصریح کرد: انتخابات مرحله دوم در گلستان در سه حوزه انتخابیه، گرگان و آق‌قلا با رقابت «چهار»نامزد، حوزه انتخابیه کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان با رقابت «دو»نامزد و حوزه انتخابیه مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه نیز با رقابت «دو»نامزد راه یافته به این مرحله، در تاریخ 10 اردیبهشت ماه برگزار می‎شود.

این انتخابات نیز همچون دیگر انتخابات‎ها در استان به پایان خواهد رسید و انتظار می‎رود اگر بنا بر خدمتگذاری به مردم است این رقابت سیاسی، فضای مناسبی برای افزایش همدلی و وحدت بین گروه‎ها و مردم منطقه شود، انتظاری که می‎تواند گلستان را از شرایط بغرنج فعلی در توسعه‎نیافتگی رهایی ببخشد. 

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار