شواهد و قرائن نشان می دهد رقابت اصلی انتخابات مجلس دهم در شرق گلستان بین سید نجیب حسینی و عبدالکریم رجبی خواهد بود.

تحلیلی بر فضای انتخاباتی مجلس در حوزه شرق استان / رقابت جدی رجبی و سید نجیب!

 به گزارش گلستان24، دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هفتم اسفندماه 94 یعنی دقیقا جمعه هفته بعد همزمان با سراسر کشور در استان گلستان برگزار می شود.

از بامداد پنجشنبه 29 بهمن ماه سوت تبلیغات نامزدها به صدا درآمد و موجی از تراکتها ، پوسترها ، بنرها و کارت ویزیت های کاندیداها در بین مردم دست به دست شد .

استان گلستان نیز شش حوزه انتخابیه دارد که یکی از رقابتی ترین این حوزه ها در شرق استان بین چهار شهرستان کلاله ، مراوه تپه ، گالیکش و مینودشت می باشد .

کارشناسان معتقدند رای گرفتن در این حوزه خیلی سخت می باشد و تقریبا سه وزنه فارس ، ترکمن و سیستانی از آرایی برابر برخوردارند و فقط یک شخصیت کاریزماتیک با یک مهندسی حساب شده می تواند رای بگیرد.

رجبی همچنان خوش شانس ترین

در دوره گذشته این عبدالکریم رجبی بود که توانست با تقریبا 48 هزار رای نماینده شرق استان در مجلس نهم شود . رجبی که در انتخابات این دوره ابتدا توسط هیئت نظارت بر انتخابات استان رد شد اما توانست در مرحله بعد صلاحیت لازم را برای شرکت در انتخابات بگیرد . گفته شده در این راه لاریجانی کمک زیادی به او کرده است .

mm55mggr

در این منطقه دو طایفه بزرگ ترکمن به نامهای یموت و گوکلان حضور دارند که یموت ها حدود 17 هزار رای و گوکلان ها حدود 50 هزار رای دارند . عبدالکریم رجبی از طایفه گوکلان ها بوده و طبعا طرفداران بسیاری خواهد داشت .

انصراف مشکوک آریانپور

نکته مهمی که در این دوره شاهد بودیم انصراف یک کاندیدای سیستانی بنام آریانپور بود که وی در دوره قبلی حدود 30 هزار رای آورده بود .

گفته می شود در یک توافق فیمابین وی و میردلیر دیگر کاندیدای سیستانی فعلی ، قرار بود در مجلس نهم میردلیر از آریانپور حمایت کند تا در مجلس دهم آریانپور به حمایت از میردلیر برخیزد .

برخی ها انصراف آریانپور را در این مسیر ارزیابی می کنند . برخی دیگر نیز معتقدند میردلیر تعداد آرای آریانپور را ندارد و انصراف آریانپور در حمایت از جریان اصولگرایی و به سفارش برخی بزرگان شرق شکل گرفته است .

گمانه زنی ها حکایت از این دارد که ماندن میردلیر به نفع عبدالکریم رجبی و ضرر سید نجیب حسینی است ، چون رجبی 45 هزار رای خود را دارد و سید نجیب هم حدود 35 هزار تا و اگر 17 هزار رای هم به میردلیر برسد طبعا رجبی نماینده شرق گلستان خواهد بود.

موضع اصلاح طلبان شرق استان

ضلع بعدی شطرنج انتخابات مجلس در شرق گلستان اصلاح طلبان هستند . شورای اصلاح طلبان استان گلستان تصمیم گرفت در این حوزه انتخابیه از غلامعلی شهمردای حمایت کند .

گمانه زنی ها نشان داده با اعلام حمایت اصلاح طلبان از شهمرادی بخشهایی از آرای او نزول کرده به همین خاطر شهمرادی اصرار دارد مستقل وارد شده و این اصلاح طلبان هستند که از وی حمایت کرده اند .

به هر حال شهمرادی هم اگر 10 تا 15 هزار رای بیاورد می تواند در نتیجه نهایی انتخابات تاثیر گذار باشد .

امروز هم اعلام شد که شهرام کوسه غراوی تنها نماینده مراوه تپه در انتخابات این دوره خواهد بود . از طرفی 100 نخبه ترکمن نیز به دنبال نهایی کردن نامزد خود هستند اما گفته می شود نهایتا نظر نهایی را دوست محمد آخوند خواهد داد و به گمان قوی گزینه ترکمن ها در شرق گلستان عبدالکریم رجبی خواهد بود.

همسویی رجبی با نظام

البته رجبی نسبت به کاندیداهای دیگرو نامزدهایی که در برخی حوزه های انتخابیه ثبت نام کرده اند ،  مواضع خوبی در مجلس نهم نشان داد و در بسیاری از معادلات و مناسبتها با اصولگرایان همسویی نشان داد و تایید وی برای این دوره قطعا ناشی از این مواضع وی بوده که با تیزهوشی که در وی سراغ داریم در آینده نیز اینگونه خواهد بود.

حوزه انتخابیه شرق استان در چهار شهرستان گالیکش ، مینودشت ، کلاله و مراوه تپه حدود 180 هزار رای دارد که حدود 110 هزار رای آن فارس ها و 70 هزار نفر را ترکمن ها تشکیل می دهند .

بنظر می رسد رقابت نهایی و اصلی را سید نجیب حسینی و عبدالکریم رجبی برگزار خواهند کرد و گفتمان اصولگرایی و اصلاح طلبی توان بالایی برای چانه زنی و رای گرفتن نداشته و برای همین است که در منطقه نه سید نجیب می گوید من اصولگرایم و نه شهمرادی می گوید من اصلاح طلبم و لذا هر چه نامزدهای سیستانی و فارس بیشتر باشند این رجبی است که دوباره کرسی نشین بهارستان خواهد بود .

توضیح : این مقاله توسط یکی از مخاطبان سایت "سلام گلستان" نوشته شده و صرفا فضای انتخابات مجلس شرق گلستان را تشریح کرده و طرفداری یا تخریب هیچ کاندیدایی را نمی کند .

انتهای پیام /

منبع: سلام گلستان

ارسال نظر

  • مینودشتی
    0

    سلام به نظرم این مقاله کاملا جانبدارانه ودور از واقعیت فعلی نوشته شده است چرا که در بین فارس ها و سیستانی ها و ترکمن ها دکتر محمد علی حدادی دارای رای خوبی بوده و این رو شما وسید نجیبی ها دریافته این ولی ...
    مردم عزیز منطقه بیایید بدور از قوم گرایی انتخاب کنیم

آخرین اخبار