بیم ها و امید ها

خصوصی شدن تالار فخرالدین اسعد گرگانی باعث موجی از نگرانی ها در بین اهالی فرهنگ و هنر شده، در این میان اکثرا اعتقاد دارند دادن این تالار به بخش خصوصی با این شرایط کار اشتباهی است .

 تالار فخرالدین اسعد گرگانی نگین فرهنگ گرگان زمین در گرداب خصوصی سازی

قرار است اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان تالار فخرالدین اسعد گرگانی را به بخش خصوصی اجاره دهد تا زین پس شاهد فصل جدیدی در برنامه های تالار بزرگ شهر گرگان باشیم .

به گزارش گلستان24، ساخت تالار فخرالدین اسعد گرگانی شهرستان گرگان در سال ۱۳۵۱ آغاز و در هشتم اردیبهشت ماه ۱۳۵۷ توسط همسر شاه ملعون افتتاح گردید.

 تالار فخرالدین اسعد گرگانی

 کار ساخت این تالار ۴۵۰ نفره ۶ سال به طول انجامید و طراحی آن به گونه‌ای انجام شد که دومین سن استاندارد تالار کشور بعد از تهران در گرگان ساخته شود.

این مکان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در اختیار دولت قرار گرفت و تا زمانی که استان گلستان زیر مجموعه استان مازندران بود و بعد از آن در زمان تاسیس استان گلستان ، فعالیتهای فرهنگی و هنری منطقه گرگان و دشت  در این سالن انجام می شد .

همجواری با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، قرار داشتن در مرکز شهر و دسترسی اکثریت مردم به این نقطه و داشتن امکانات بسیار خوب از جمله تالار جنبی ، فضای تمرین برای اکثر رشته های هنری و داشتن اتاق های اداری باعث شده تا این مکان همچنان بعد از نزدیک به 40 سال بعد از انقلاب همچنان به عنوان مرکز ثقل فعالیتهای فرهنگی و هنری باشد .

حتی بسیاری از مراسمات بزرگ شهر اعم از حضور مسئولان کشوری ، تودیع و معارفه ها ، جشنواره های مهم کشوری و بین المللی همه و همه در این تالار برگزار می شود .

111

حال بعد از این همه سال دخل و تصرف اداره کل فرهنگ و ارشاد قرار است تا این مجموعه عظیم و با سابقه به بخش خصوصی واگذار شود .

حجت الاسلام فضیلت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان می خواهد در زمان صدراتش در ارشاد استان با تاسی به قانون و اصل 44 مبنی بر برون سپاری فعالیتهای ارشاد گام مهمی در این زمینه بر دارد .

گفته می شود این مجموعه به مهدی صفایی مدیر جوان کاپری که این روزها در روابط عمومی شهرداری گرگان ردپاهایی دارد واگذار می شود .

عقبه فکری صفایی و دوستانی که در ارشاد حامی وی هستند به همراه جریان سیاسی حمایت کننده از وی ،  نشان می دهد واگذاری تالار به تیم صفایی  غیر منتظره و دور از دسترس نخواهد بود .

تیمی که در سالهای گذشته با تمرکز روی مجتمع فرهنگی هنری کاپری فعالیتهای سینمایی و هنری را در سطح شهر گرگان افزایش داده و کارهای خوبی انجام شده است ،  اما در کنار آن ایراداتی چون ایجاد فضای باز در برخی مراسمات که منجر به اختلاط نامحرم و برگزاری حجم گسترده ای از کنسرتها توسط یکی از مدیران میانی این گروه یعنی محمدرضا ملک زاده ، به این تیم وارد است .

اما بحث اصلی ما در این مجال خصوصی سازی تالار فخرالدین اسعد گرگانی است .

به اذعان برخی کارشناسان واگذاری تالار فخرالدین اسعد گرگانی با این حجم فعالیت به بخش خصوصی کار درستی نیست چون ممکن است در انجام برخی برنامه ها با مشکلاتی مواجه شوند .

وانگهی اینکه یک گروه با یک عقبه سیاسی و اجتماعی مشخص در گرگان متصدی این امر بشوند قطعا باعث رویگردانی بخشی از مردم شهر گرگان به این مکان شده و برچسب نه چندان شایسته ای به این مکان می خورد .

از طرفی این روزها علیرغم اینکه ارشاد استان و حراست ارشاد بر کار این مجموعه نظارت می کند ، اخبار و سیگنالهای خوبی نمی رسد چه رسد به اینکه این مجموعه دست بخش خصوصی بیفتد و مدیر این مجموعه بخواهد بر اساس تفکر خودش پیش برود و نهادهای قانونی هم حق دخالت نداشته باشند ، معلوم نیست چه بر سر فرهنگ بیاید .

112

اینجاست که اصل برون سپاری اگر چه امیدی در فعالیتهای ارشاد و حجت الاسلام فضیلت به شمار می رود اما با انتخاب نادرست و سپردن تالار مرکزی شهر به دستان تیمی ناهمگون با فرهنگ و هنر مردم ، ممکن است باعث رویگردانی مردم از فرهنگ و هنر شود .

لذا توقع بر اینست که خصوصی سازی تالار فخرالدین اسعد گرگانی با دقت و بررسی های بیشتری پیش برود و حجت الاسلام فضیلت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مقابل فشارهای ارباب زر و زور و تزویر بایستد و در خصوص فرهنگ مردم با این گروهها معامله نکند .

چرا که فرهنگ مردم که برگرفته از آموزه های اسلام ااست ،  امانتی است که به ایشان سپرده شده و با درایتی که در ایشان سراغ داریم قطعا حساسیتهای مردم شهر گرگان را در این زمینه لحاظ خواهد کرد .

انتهای پیام /

منبع: گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار