نخستین شماره فصلنامه فرهنگی، ادبی، هنری و تاریخی 'اِستارباد' ویژه بهار 94 در استان گلستان منتشر شد.

نخستین شماره فصلنامه اِستارباد در گلستان منتشر شد

به گزارش گلستان 24، این نشریه به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی علی بایزیدی و سردبیری رحمت اله رجایی در 120 صفحه در قطع وزیری چاپ و انتشار یافته است.

اِستارباد تصحیف 'إسترآباد' نام پیشین گرگان کنونی مرکز استان گلستان است.

در یادداشت مدیرمسئول، به اهداف انتشار این نشریه از جمله پر کردن خلاء انتشار مجله در گلستان و همچنین نگاهی گذرا به وقایع و رخدادهای استان و کشور پرداخته شده است.

چاپ اشعار از شاعران گلستان و داستان هایی از نویسندگان استانی از دیگر مطالب این نشریه است.

گفت و گو با ایرج تنظیفی که از او به عنوان پدر مجسمه سازی نوین ایران یاد می شود از دیگر مطالب فصلنامه استارباد است که خوانندگانش را با این چهره هنری آشنا می سازد.

همچنین مقاله ای در معرفی زنده یاد محمدرضا لطفی آهنگساز برجسته و استاد موسیقی کشور، نام این هنرمند گرامی داشته شده است.

در صفحات دیگر این نشریه مطالب متنوعی در باب تاریخ، ادب، فرهنگ و هنر گرگان زمین به چشم می خورد. 

در استان گلستان با وجود پیشینه تاریخی در زمینه مطبوعات، اکنون به دلیل نبود ماهنامه و فصلنامه به تعداد کافی بسیاری از مطالب جدی انتشار نمی یابد هر چند هفته نامه های خبری در سطح استان منتشر می شود اما هر یک از این گاهنامه ها کارکرد مخصوص به خود را دارد.

به گفته دست اندرکاران فصلنامه استارباد، انتشار این نشریه می تواند خلاء نبود مجلات تخصصی را تا حدودی جبران و پاسخگوی بخشی از نیازهای فکری جامعه باشد.

بر اساس تاریخ نگاری منطقه گرگان و دشت، تلاش ها برای انتشار نشریه از اواخر حکومت احمد شاه در استرآباد آن زمان آغاز شد که در نهایت با انتشار 'نامه قابوس' در سال 1314 به نتیجه رسید.

از آن سال به بعد با وجود فراز و فرودهای بسیار، شاهد انتشار نشریات متعددی در این منطقه بوده ایم که هر یک از آنان در مقاطعی از تاریخ در خدمت جامعه بوده اند.

علی بایزیدی صاحب امتیاز و مدیرمسئول فصلنامه استارباد، فعال فرهنگی و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ گرگان زمین است که تاکنون مقالات متعددی را در معرفی مشاهیر استان گلستان ارائه کرده است.

وی پیش از این نیز در سایت استارباد به تبیین تاریخ و فرهنگ منطقه پرداخته است.

رحمت اله رجایی سردبیر فصلنامه نیز کارشناس ارشد تاریخ و فعال فرهنگی است که سابقه سردبیری برخی از نشریات استان را در کارنامه را دارد.

وی اکنون مدیر مرکز 'دانشنامه گلستان' است که تلاش دارد دائره المعارف استان را منتشر کند./ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار