در آستانه سفر نتانیاهو به مسکو

در جنگ موسوم به سلطان یعقوب، سوریه این تانک اسرائیلی را به غنیمت گرفت و به ارتش روسیه اهدا کرد که از آن روز تا کنون این تانک در موزه نظامی مسکو نگهداری می‌شده است.

روسیه تانک اهدایی سوریه را به اسرائیل می‌دهد!+عکس

به گزارش گلستان24،  اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد که به زودی روسیه تانک اسرائیلی ای که ارتش سوریه در جنگ معروف "سلطان یعقوب" در بقاع لبنان، زمانی که رژیم صهیوینستی در سال 1982 جنوب لبنان را اشغال کرده بود، به غنیمت گرفته بود را پس خواهد داد.  


این خبر تنها چند روز قبل از رسیدن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به مسکو برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه منتشر می شود. قرار است نتانیاهو به زودی عازم مسکو شود و با رئیس جمهوری روسیه دیدار کند.

در سال 1982 نبردی که میان ارتش سوریه با ارتش اسرائیل در بقاع لبنان در گرفت، بزرگترین نبرد میان تانک ها بعد از جنگ جهانی دوم بود. در آن جنگ سوریه این تانک اسرائیلی را به غنیمت گرفت و به ارتش روسیه اهدا کرد که از آن روز تا کنون این تانک در موزه نظامی مسکو نگهداری می شده است.

http://www.jahannews.com/images/docs/files/000494/nf00494940-1.jpg

 


دفتر نخست وزیری اسرائیل در این باره اعلام کرد که موضوع پس دادن این تانک در دیدار نتانیاهو با ولادیمیر پوتین در سفر ماه مارسش به مسکو به تقاضای گادی آیزنکوت، رئیس ستاد ارتش اسرائیل مطرح شده بود. نتانیاهو در این دیدار از پوتین خواسته بود که این تانک را به اسرائیل بازگرداند چرا که «شاهد و تنها یادبود به جا مانده برای خانواده سه سرباز اسرائیلی مفقود شده در درگیری های 11 ژوئن 1982، یعنی تسفی فیلدمن، یهودا کاتس و زخریا باومل است.»

به نوشته روزنامه هاآرتص، اسرائیل در پایان هفته گذشته این موضوع را بار دیگر با دفتر ولادیمیر پوتین در میان گذاشت و رئیس جمهوری روسیه نیز به تقاضای نتانیاهو پاسخ مثبت داد و اطلاع داد که این تانک را به اسرائیل بر می گرداند. نتانیاهو این موضوع را به اطلاع خانواده سربازهای مفقود شده نیز رسانده است.

در بیانیه دفتر نخست وزیری اسرائیل آمده است که در حال حاضر هیئتی از سوی ارتش اسرائیل در حال مذاکره با همتایان روس خود است تا انتقال این تانک به اسرائیل در سریع ترین زمان ممکن انجام شود.

نتانیاهو در بیانیه ای که به این مناسبت صادر کرد، از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به دلیل پاسخ دادن به مطالبات اسرائیل برای بازگرداندن تانک مربوط به جنگ سلطان یعقوب تشکر کرد و گفت که این موضوع می تواند تسلای خاطری برای خانواده سربازهای مفقود شده آن جنگ باشد.

جنگ معروف سلطان یعقوب روز ششم آغاز جنگ اسرائیل علیه لبنان درگرفت که طی آن نیروهای سوریه با تانک ها و واحدهای کوماندوی خود تانک های اسرائیلی را محاصره کردند. در آن نبرد ارتش اسرائیل تلاش کرد که محاصره ارتش سوریه را بشکند و به همین منظور تعداد پرشماری از تانک های خود را به آن نبرد فرستاد. نتیجه آن جنگ بر اساس بیانیه های دولت اسرائیل کشته شدن دست کم 20 سرباز اسرائیلی و زخمی شدن 30 تن دیگر و مفقود شدن شش سرباز دیگر بود که از این تعداد سه سرباز همچنان مفقود الاثر هستند. در آن جنگ ارتش سوریه دو تانک رژیم صهیونیستی را نابود کرد و شش تانک دیگر را به غنیمت گرفت. بعدا ارتش اسرائیل توانست سرنوشت سه سرباز مفقود شده را دریابد که مشخص شد یکی از آنها در جریان آن جنگ کشته شده و در سوریه دفن شده است. جسد این سرباز با پایان یافتن جنگ از سوریه به اسرائیل منتقل شد. سرباز دوم، اریک لیبرمن توسط ارتش سوریه اسیر شد و بعد از دو سال آزاد شد. سرباز سوم، حازی شای نیز توسط نیروهای جبهه ملی – گارد فرماندهی فلسطین دستگیر شد و در جریان تبادل اسرا در سال 1985 به اسرائیلی ها عودت داده شد.  

منبع: السفیر / تحریریه دیپلماسی ایرانی

منبع: جهان نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار