رفتار انقلابی در چارچوب مواضع دیپلماتیک منافاتی با رعایت اصول و عُرف رفتارهای دیپلماتیک ندارد و می‌بایست به گونه‌ای عمل کنیم که در عرصه سیاسی و دیپلماسی هم، چون عرصه نظامی و دفاعی ا‌مان بازدارندگی داشته باشیم و این همان تلنگری است که برخی هتاکان و کینه‌توزان منطقه‌ای و بین‌المللی امروز نیاز داشته و دارند که از جانب ایران ببینند.

سعودی ها شمشیرشان را از رو بستند / رفتار انقلابی منافاتی با رعایت رفتارهای دیپلماتیک ندارد

به گزارش گلستان24، لیست بلندی از جنایات و اقدامات سبوعانه رژیم آل‌سعود موجود است که شواهد قطعی و مستدلی در نقض آشکار حقوق بشر، قوانین بین ‌المللی ناظر بر جنگ، دخالت در امور داخلی کشورها، تبعیض گسترده میان مردم خود (شیعه و سنی)، جنگ‌ افروزی، ایجاد توطئه و تشویق و ترغیب عوامل نفوذی خود در کشورهای همسایه به منظور براندازی نظام‌های مخالف با سیاست‌ سعودی‌هاهمچون حکومت های عراق، سوریه، یمن و ...، حمایت گسترده مالی و تبلیغاتی از گروه‌های تروریستی النصره، داعش و امثال آنها، استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی  و انواع سلاح‌های غیرمتعارف در جنگ علیه مردم فقیر یمن و قس علی هذا که می‌تواند تنها بیانگر بخشی از سیاست پرتنش و خشونت‌آمیز سعودی‌ها در منطقه باشد.


آن‌گونه احمد دستمالچیان کاردار اسبق ما در عربستان در گفتگو با خبرنگار 598 می‌گوید: «عربستان سیاست آشکارسازی چهره خود را پیش گرفته و این به دلیل تعدد شکست‌های آنها در منطقه است، البته به معنای این نیست که قبلاً آنها چنین خواسته‌هایی را نداشته‌اند و یا اینکه در حال حاضر تغییر سیاستی داشته باشند، بلکه به این عنوان است که دیگر آن چهره منافقانه و ریاکارانه‌ای که خود را خادم حرمین شریفین می‌نامیدند و اُم‌القرای اسلام می‌دانستند را کنار گذاشته و عملاً و به طور مستقیم دلار هزینه می‌کنند جهت کشتار مسلمانان منطقه».

از طرف دیگر اقدامات تخریبی آل‌سعود علیه ایران می‌تواند ما را بیشتر متوجه اهداف و تمایلات سعودی‌ها در منطقه کند. بی‌مسئولیتی و عدم کفایت آنها در مسئله حج سال گذشته سبب شد دو واقعه فاجعه‌ بار رخ دهد که جهان اسلام را به شوک فرو برد؛ یکی واقعه سقوط جرثقیل در بیت‌ الله الحرام بود و دیگری در ابعاد بسیار گسترده‌تر"فاجعه منا" بود که قریب به 7000 نفر حاجی در آن فاجعه کشته شدند.

مسئله فاجعه منا که بنا به فرموده رهبری انقلاب «نباید این مسئله فراموش شود»، همچنان به عنوان یکی از دستورکارهای وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت ایران قرار دارد و آنطور که محمدرضا باقری معاون امور بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت گفته است: «ما سفرهایی را به عراق، ترکیه، هند، مالزی و دیگر کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای داشته و خواهیم داشت تا به مردم (افکار عمومی) و مسئولان آنها بگوییم که در مذاکرات میان ما و سعودی‌ها در خصوص مسئله حج چه گذشت و به دیگر کشورها بگوییم که سعودی ها چگونه با این مسئله اسلامی و دینی، سیاسی برخورد کردند و جالب اینکه پس از شنیدن واقعیات از طرف ایران، متوجه می‌شوند که سعودی‌ها به دروغ علیه ایران فضاسازی کرده‌اند.»

از مسئله فاجعه منا و سقوط جرثقیل و عدم همکاری با ایران در خصوص اعزام حجاج به مراسم امسال حج و همه کارشکنی‌های سعودی‌ها که بگذریم، به این نکته می‌رسیم که مقامات ریاض، مجموعه‌ای از اقدامات را به صورت زنجیره‌ای علیه ایران ترتیب داده‌اند که با برنامه‌ریزی و هماهنگی با دنباله‌ روهای منطقه‌ای و حامیان بین‌المللی خود، آنها را پیش می‌برند.

پیشبرد مقاصد کوتاه‌مدت سیاست‌های سعودی با تمسک به گروه‌های تروریستی به عنوان یکی از رویه‌های معمول آنها در سال‌های اخیر بدل شده است که آنچنان‌که حسین جابری انصاری سخنگوی سابق وزارت امور خارجه ایران هم بارها تاکید کرده است : «استفاده ابزاری از تروریسم در کوتاه ‌مدت جهت نیل به مقاصد، منجر به آشفتگی و ناآرامی بیشتر منطقه خواهد شد و بازی خطرناکی است که آتش‌ آن روزی دامن خود سعودی‌ها را خواهد گرفت».

پس از آنکه سعودی‌ها از جانب وزیر خارجه جوان خود بارها ایران را به دخالت امور داخلی کشورهای عربی چون عراق، سوریه، بحرین، یمن و ... متهم کردند و در محافل و اجتماعات بین‌المللی که شرکت‌ می‌کنند هم سعی دارند در راستای ایران‌هراسی، چهره سیاه و ترسناکی را از ایران و متحدان آن به نمایش گذارند، اخیراً هم در اقدامی کم‌سابقه و یا بی‌سابقه، رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان در پاریس و در جمع منافقین خلق، اظهارات تند و غیرقابل قبولی را علیه ایران به زبان آورده و علناً اعلام کرده که به دنبال سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی ایران هستند.

همچنین سید هادی سید افقهی در مصاحبه با خبرنگار 598 در این رابطه می گوید: «اظهارات ترکی‌الفیصل در جمع سازمان تروریستی منافقین خلق در فرانسه به قدری تند و جنون‌آمیز بود که حتی برخی از اعضای خاندان سلطنتی آل‌سعود و بعضی از دنباله‌ روها و متحدان منطقه‌ای عضو شورای همکاری خلیج ‌فارس هم به آن اظهارات پرخاش کرده‌اند.»

وی می افزاید: «ترکی‌الفیصل در اظهارات اخیرش، سازمان‌های جهادی چون حماس را متهم کرده که با همکاری با ایران منجر به آشوب کشیدن منطقه شده‌اند؛ سازمان‌ها و گروه‌هایی که هدفی جز آزادی کشورشان از یوع اشغالگران صهیونیستی ندارند را به تروریسم متهم می‌کنند! بنابراین مواضع ایشان دقیقاً مواضع شخص نتانیاهو و دیگر مقامات رژیم صهیونیستی است».

حال که به تعبیر برخی کارشناسان آل‌سعود با اتخاذ برخی سیاست‌های تند و غرض‌ورزانه در پی آسیب رساندن همه‌جانبه به ایران و موقعیت و منافع آن است و می‌توان گفت که شمشیر را برای ما از رو بسته است، سؤال اینجاست که ما چه باید بکنیم؟ آیا دستگاه سیاست خارجی ما و دیگر نهادها و سازمان‌های متولی و مرتبط با سیاست‌ خارجی و امنیت ملی ما نمی‌بایست پاسخ درخوری به گستاخی‌ها و هتاکی‌های آل‌سعود بدهند؟

سید افقهی در این خصوص می گوید: «اگر علمی‌تر به مواضع و اظهارات ترکی‌الفیصل نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که چه فرصت طلایی را در اختیار ایران قرار داده، ما که از قبل هم می‌دانستیم آل‌سعود با تروریست‌ها و رژیم صهیونیستی رابطه دارد اما حالا خودشان رسماً اعلام می‌کنند که از سازمان تروریستی منافقین، حمایت می کنند و در مراسم آنها هم شرکت کرده و می‌گویند هر چه بخواهید جهت تقابل با ایران به شما خواهیم داد و اعلام می‌کنند که ما در کنار شما (سازمان منافقین) هستیم».

بنابراین وقتی تا این اندازه بی‌شرمی و گستاخی را مقامات و اعضای خاندان سعودی سرلوحه کار خودشان قرار می‌دهند، ایجاب می‌کند که مواضع و اظهارات متقابل ایران در پاسخ به آنها، انقلابی‌تر و تندتر باشد تا بنا به گستاخی بیشتر نداشته باشند و البته مقامات ریاض این بیان رهبری انقلاب را در زمان وقوع فاجعه منا به یاد داشته و دارند که فرمودند: «اگر کوچکترین بی‌احترامی به زوار ایرانی و اجساد مطهر شهدای ما داشته باشند، عکس‌العمل ما سخت و خشن خواهد بود».

بنابراین رفتار انقلابی در چارچوب مواضع دیپلماتیک منافاتی با رعایت اصول و عُرف رفتارهای دیپلماتیک ندارد و می‌بایست به گونه‌ای عمل کنیم که در عرصه سیاسی و دیپلماسی هم، چون عرصه نظامی و دفاعی ا‌مان بازدارندگی داشته باشیم و این همان تلنگری است که برخی هتاکان و کینه‌توزان منطقه‌ای و بین‌المللی امروز نیاز داشته و دارند که از جانب ایران ببینند.

حمیدرضا آصفی سفیر اسبق ایران و فرانسه نیز در گفتگو با خبرنگار 598 در این رابطه گفته است: «حضور چنین شخصیت عربستانی، اقدامی خصمانه است که باید از طریق کانال‌هایی که داریم، به سعودی‌ها بفهمانیم که دارید با آتش بازی می‌کنید و از طرفی به فرانسوی‌ها هم بگوییم که شما از یک طرف به ما می‌گویید که دوست داریم با شما همکاری‌های اقتصادی و تجاری داشته باشیم و از طرف دیگر به منافقین پر و بال می‌دهید و اجازه می‌دهید که میهمان خارجی هم به جلسات خود دعوت کنند».

هر چند که تاکنون سفیر فرانسه در ایران و سرپرست دفتر حافظ منافع مصر در ایران به وزارت خارجه ما احضار شده و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را به آنها رسانده‌ایم که این امر البته ضرورت داشت ولی نکته اینجاست که نمی‌شود به این حجم از اقدام متقابل در برابر طوفانی از هجمه های تبلیغاتی که طرف مقابل به پا کرده است، اکتفا نمود.

سید افقهی در این رابطه می گوید: «هر چند که تمام پاسخ ما به گستاخی‌های آل‌سعود مرتبط با وزارت امور خارجه نیست، اما وقتی یک عضو خاندان سلطنتی آل‌سعود، آن اظهارات را علیه ایران مطرح می‌کند و این نمی‌تواند به دور از سیاست و خواسته کلان رژیم سعودی هم باشد، سزاوار بود که وزارت خارجه ایران به سازمان ملل و شورای امنیت آن سازمان شکایت می‌کرد و عربستان را متهم به دخالت در امور داخلی‌مان می‌کرد. هر چند که آن سازمان‌ها هم چندان استقلالی از خود ندارند اما برای ثبت در تاریخ، این کار لازم بود و در کل انتظار این بوده و هست که پاسخ قاطع ‌تر و کوبنده ‌تری به گستاخی‌های آل‌سعود داده شود».

لذا امیدواریم بنا به آنچه که «عزت»، «حکمت» و «مصلحت» سیاست خارجی ما ایجاب می‌کند و به اقتضای تصمیمات هوشمندانه، مدبرانه و حکیمانه مقامات عالی رتبه و نهادهای عالی نظام در عرصه سیاست خارجی، پاسخ‌های درخوری به هر یک از عناصر یاوه‌گو و مزاحم منطقه‌ای و بین‌المللی داده شود، به نحوی که هیچ‌ وقت تصوراین را هم که بتواند یک ایرانی را تهدید و یا تضعیف کنند و یا اینکه خیالاتی را در اوهام خود داشته باشند، مبنی بر اینکه با فشار بر ایران و متحدان منطقه‌ای آن (جبهه مقاومت)، آنها را از مقاومت و تقابل با استکبار و رژیم صهیونیستی بازمی‌دارند را در سر نداشته باشند.

منبع: 598

ارسال نظر

آخرین اخبار