گزارش بدون روتوش از مراسم روز خبرنگار در گلستان

در حالی که خانه مطبوعات استان گلستان برای اولین بار به دنبال تقدیر از خبرنگاران واقعی بر اساس پالایشی هرچند ناقص شده بود باز هم خبرنگاران قربانی بی‌تدبیری‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد شدند.

خبرنگاران قربانی بزرگ روز خبرنگار در گلستان/ پنهان شدن متولی اصلی خبرنگاران پشت خانه مطبوعات

 روز خبرنگار بدون هیچ تردیدی تجلی شکوه وجدان‌های بیدار و عزم‌های راسخی است که برای سربلندی مردم، میهن و انقلابشان بدون ذره‌ای چشم داشت پا در رکاب عشق کرده‌اند تا بر کالبد تعهد و اراده بدمند.

به گزارش گلستان24، روز خبرنگار میعادگاه تجلیل از افراد و اشخاص نیست بلکه بستری است برای قدردانی از حماسه آفرینی‌هایی که در رصد دقیق مشکلات، انعکاس صادقانه آن به مدیران و پیگیری‌های مجدانه برای رفع آن مشکلات آفریده شده‌اند.

اما همایش روز خبرنگار و مراسم تجلیل از خبرنگاران در استان گلستان امسال هر چند در کیفیتی نازل برگزار شد اما آن چه از روز گذشته تا به امروز بر روی خروجی رسانه‌های مکتوب و مجازی استان گلستان قرار گرفت نگاهی نامهربان و در پاره‌ای از موارد همراه با اخم و پرخاش نسبت به جمعی از همکاران پرتلاشمان در خانه مطبوعات بود که علاوه بر آن که خستگی حجم تلاش‌های این چند ماه به ویژه مراسم دیشب را بر دوش و تنشان جاودانه کرد، موجب شد همدلی و همنوایی که خطیرترین رسالت روز خبرنگار بود بار دیگر در مرزهای خطر و سقوط از پرتگاه خودبینی و خودخواهی قرار بگیرد.

ساماندهی 100 خبرنگار و عکاس در همین مدت کوتاه نیز قابل تقدیر است

فلذا ضروری است مراسم شب گذشته را یک بار دیگر از نو و با نگاهی دقیق‌تر مورد بازبینی قرار داد و ضمن دیدن نقاط ضعف و کاستی‌ها که قطعا باید به دنبال رفع آن و پیدا کردن مسئول اصلی مشکلات بود، مولفه‌های مثبت این برنامه را نیز مورد توجه قرار داد تا ریشه‌های انگیزه و همت والا را در همکارانمان در خانه مطبوعات نخشکانیم.

نکته اول تلاش شبانه‌روزی دو تن از اعضای خانه مطبوعات برای ثبت‌نام خبرنگاران و در مقابل بی‌میلی و گاهی تنبلی برخی همکاران محترم برای ارسال مدارک بود که باید ریشه‌های آن بررسی شود هر چند ساماندهی 100 خبرنگار و عکاس در همین مدت کوتاه نیز قابل تقدیر است.

نکته بعدی اجرای موسیقی سنتی بود که انصافا ضمن ایجاد تنوع در مراسم، بی‌هدفی و بی‌محتوایی نمایش طنز ارائه شده را جبران کرد و کسانی که عزم ترک سالن را کرده بودن بار دیگر بر روی صندلی نشاند.

حضور مسئولان عالی رتبه استان به ویژه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان از ابتدا تا به انتهای مراسم و حضور در راس ساعت مقرر از نکات ویژه این مراسم بود که نشان از احترام و توجه مسوولان تراز اول استان به جامعه رسانه است.

مساله بعدی که هرچند انتقاداتی را نیز به همراه داشت و شاید می‌توانست با دوری از سلیقه‌گرایی به نحو مطلوب‌تری برگزار شود انتخاب نمایندگان خبرنگاران برای سخنرانی بود که ضمن اعلام دیر وقت به آنها کمی جای خالی عکاسان و برخی اقشار جامعه رسانه‌ای خالی بود.

سوالات رک و بی‌پرده از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان در صندلی داغ از نکات مثبت این برنامه بود که البته با عدم مدیریت مجری محترم که در حین برنامه تلاش داشت تسلط خوبی داشته باشد ولی به دلیل فشردگی برنامه و طولانی شدن بخش صندلی داغ عنان کار را از دست داد کمی تحت شعاع قرار گرفت.

پالایش خبرنگاران هر چند با کمی نقص انجام گرفت اما به راستی و درستی نخستین گام به سمت قانون‌مداری و چارچوب گزینی در جامعه خبری استان بود که باید این تلاش ارزشمند همکاران در خانه مطبوعات را ارج نهاده و به عنوان یک نقطه مثبت به آن نگریست و البته در تکمیل و رفع نقایص آن نیز اهتمام جدی ورزید.

خبرنگاران امسال بدون هیچ هدیه‌ای، با دست خالی و برنامه‌ای ضعیف سالن را ترک کردند

به هر تقدیر اگر بخواهیم با نگاهی بدون تعارفات مرسوم و اعمال حب و بغض‌های شخصی و گاهی تملق و یا تخریب به این مراسم بنگریم باید ضمن خداقوت به اعضای محترم خانه مطبوعات استان گلستان که با دستان خالی میزبان اهالی رسانه استان گلستان بودند نیم نگاهی هم به بی‌تدبیری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و البته نگاهی سطحی به این مراسم مهم و بزرگ داشت چرا که خانه مطبوعات بدون بودجه و حمایت‌های مالی و تنها بر اساس حرف‌هایی که در هیچ بازاری پول نمی‌شوند با دستان خالی تلاش کرد برنامه‌ای اجرا کند تا همکاران کمی از خستگی یکساله شان از بین برود اما به دلیل بی‌برنامه‌گی و تعلل اداره کل فرهنگ و ارشاد استان گلستان امسال نیز خبرنگاران بدون هیچ هدیه‌ای و با دست خالی و برنامه‌ای ضعیف سالن را ترک کردند و باید منتظر بمانند تا در روزهای آتی برای دریافت هدیه ناچیز خود به خانه مطبوعات بروند.

قطعا همکاران پرتلاش ما در خانه مطبوعات خود نیز با دیده انصاف نقدهای مشفقانه و دلسوزانه را خواهند پذیرفت و دریافته‌اند که روی سخن این نقدها با متولی اصلی جامعه رسانه در استان گلستان است که در این برنامه تلاش کرد پشت خانه مطبوعات پنهان شود، هر چند اعضای خانه مطبوعات نیز می‌توانند با مشورت گرفتن از سایر همکاران کمی در برنامه‌ریزی و طراحی در ارتقای سطح برنامه‌ها بکوشند.

انتهای پیام/ فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار