ظریف: هدف عمده مذاکرات، برداشتن تحریم‌ها نبود!

در حدود هشت ماه از اجرای توافق هسته‌ای می‌گذرد و تقریباً اکثر وعده‌های دولت‌مردان از فضای رویاگویانه پسابرجام هنوز متحقق نشده است؛ به عبارت روشن‌تر شکست الگوی برجام و تثبیت " تقریباً هیچ " به عنوان دستاورد اقتصادی توافق هسته‌ای، دولت‌مردان را به وادی توجیه و پاک‌کردن صورت مسئله انداخته که اظهارات اخیر محمدجواد ظریف را می‌توان از همین جنس قلمداد کرد.

وزیر خارجه پس از سه سال به جای پاسخ‌گویی صورت مسئله را پاک کرد
به گزارش گلستان24، در حدود هشت ماه از اجرای توافق هسته‌ای می‌گذرد و تقریباً اکثر  وعده‌های دولت‌مردان از فضای رویاگویانه پسابرجام هنوز متحقق نشده است؛ به عبارت روشن‌تر شکست الگوی برجام و تثبیت " تقریباً هیچ " به عنوان دستاورد اقتصادی توافق هسته‌ای، دولت‌مردان را به وادی توجیه و پاک‌کردن صورت مسئله انداخته که  اظهارات اخیر محمدجواد ظریف را می‌توان از همین جنس قلمداد کرد.
 
 
به گزارش رجانیوز محمد جواد ظریف در مصاحبه‌ای اخیر خود با ادعای این‌‌که هدف اصلی مذاکرات برداشته شدن تحریم‌ها نبوده، می‌گوید:
 
« البته هدف عمده مذاکرات، برداشتن تحریم‌ها نبود؛ بلکه حفظ عزت کشور، توانمندی‌های فنی و لغو قطعنامه‌های شورای امنیت بود که اتفاقاً هیچ یک از تحریم‌های اقتصادی در آن قطعنامه‌ها نبود. یعنی مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در قطعنامه‌های شورای امنیت، نامشروع جلوه دادن برنامه هسته‌ای ایران بود. هدف اصلی در مذاکرات رفع این اتهامات بود که درکنارش رفع تحریم‌ها به عنوان یک عامل مؤثر توانست راه‌‌ را برای سیاست خارجی باز کند تا به خدمت توسعه کشور درآید.»
 
اما نکته جالب توجه این است که تلاش وزیر محترم امور خارجه کشورمان برای "تقویت تضعیف حافظه تاریخی ملت" در حالی صورت گرفته  که پیش‌تر خود مسئولین دولت یازدهم تمامی مشکلات کشور را به تحریم‌ها گره زده بودند و حتی یکی از شعارهای اصلی رئیس جمهور برای رای آوری در انتخابات چرخش هم‌زمان چرخ کارخانه‌ها و سانترفیوژها بوده است.
 
همچنین اشاره به مسئله تحریم‌ها آن‌قدر پررنگ بود که حسن روحانی هفدهم خرداد ماه سال گذشته حتی حل مشکل آب خوردن مردم را نیز به تحریم گره زد و در این باره اذعان کرد:
 
« ما وقتی می‌گوییم باید تحریم‌های ظالمانه رفع شود بعضی‌ها چشمان‌شان زیاد نچرخد. تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند. آنها که ملت ما را تحریم کرده‌اند ظلم بزرگی مرتکب شده‌اند اما عده‌ای در داخل هم نمی‌دانستند تحریم چیست.»
 
 
 
 
 
در ادامه نیز  محمد جواد ظریف نیز با حضور در کمیسیون برجام  درباره تحریم‌ها می‌گوید:
«کل تحریم های اقتصادی، مالی و پولی اتحادیه اروپا ، کل تحریم های ایالات متحده که بر شخصیت های غیرآمریکایی اعمال می شود از روز اجرا لغو خواهد شد، علاوه بر آن تحریم 35 ساله هواپیمایی نیز لغو می شود.»
 
این مسئله‌ای به میزانی با اهمیت بود که بهروز نعمتی نماینده چشم‌زن کمیسیون برجام نیز درباره آن می‌گوید:
 
« اگر به جلسات کمیسیون برجام مراجعه کنید، می‌بینید که من سوالی را با سه بار تکرار از آقای دکتر ظریف پرسیدم که آقای ظریف! تحریم‌ها به یک‌باره برداشته می‌شود؟ وی هم با تکرار گفت که بله به یک‌باره برداشته می‌شود، به این دلیل که در توافق این مساله دیده شده است.»  
 
     
لذا کاملاً مشخص است که برداشته شدن تحریم‌ها مهم‌ترین هدف مذاکرات بوده است که امروز پس از گذشت بیش از یک‌سال از انعقاد توافق هسته‌ای محقق نشده است و همین عامل نیز باعث شده که وزیر امور خارجه کشورمان با پاک کردن کامل صورت مسئله مدعی شود که هدف عمده مذاکرات برداشته شدن تحریم‌ها نبوده است!
 
گفتنی است که برداشته شدن تحریم‌ها به عنوان هدف مذاکرات بارها مورد اشاره رهبر انقلاب نیز قرار گرفته بود و ایشان در سخنان مرداد ماه خود در جمع اقشار مختلف مردم با تاکید بر این مسئله تصریح کردند:
 
شش ماه هم از امضای برجام میگذرد، هیچ تأثیر محسوس و ملموسی هم در وضع معیشت مردم به وجود نیامده است؛ [درحالی‌که] خب، برجام اصلاً برای برداشتن تحریمها بود؛ برای اینکه تحریمهای ظالمانه برداشته بشود. مگر غیر از این است؟ خب برداشته نشده؛ حالا میگویند بتدریج، یواش یواش دارد درست میشود! مگر بحث سرِ یواش یواش بود؟ آن روز مسئولین، هم به ما میگفتند، هم به مردم میگفتند که در این مذاکرات، قرار بر این است که وقتی ایران تعهّدات خود را انجام میدهد، یکباره همه‌ی تحریمها برداشته بشود؛ یعنی این مانعی که آمریکا سر راه ملّت ایران ظالمانه و خباثت‌آمیز به وجود آورده بود، برداشته بشود؛ خب حالا شش ماه از این موعد گذشته است، برداشته نشده؛ شش ماه برای یک مملکت هشتاد میلیونی زمان کمی است؟ 
 
 
همچنین  رهبر معظم انقلاب  در شهریور ماه سال گذشته در جمع اعضای مجلس خبرگان نیز در این باره خاطرنشان کردند:
 
پس ما نشستهایم این چند وقت، برای چه صحبت کردهایم؟ صحبت کردیم که چهارچوب تحریمها برداشته بشود، تحریمها برداشته بشود. قرار است که چهارچوب تحریمها حفظ بشود! حالا من نمیدانم معنای «چهارچوب تحریمها حفظ بشود» چیست؟ ممکن است باز این را هم یک جور معنا کنند امّا آنچه از این حرف برمیآید، درست مخالف آن علّتی است که ما رفتیم برای مذاکره؛ والّا ما چرا مذاکره کنیم! ما داشتیم کار خودمان را میکردیم؛ نوزده هزار سانتریفیوژ ما درست کرده بودیم، میتوانستیم در مدّت نهچندان بلندی آن را برسانیم به پنجاه هزار سانتریفیوژ یا شصت هزار سانتریفیوژ؛ هیچ مشکلی برای ما وجود نداشت که این کار را بکنیم؛ [سوخت] بیست درصد را تولید میکردیم، میتوانستیم ادامه بدهیم؛ تحقیق و توسعه را انجام میدادیم، همچنان به همان شکل و با همان سرعت میتوانستیم انجام بدهیم؛ و همچنین بقیّهی چیزها را. اینکه نشستیم مذاکره کردیم، در بعضی از موارد کوتاه آمدیم، یک امتیازاتی دادیم، عمدتاً برای این بود که تحریمها برداشته بشود؛ اگر بنا است تحریمها برداشته نشود، پس معاملهای وجود ندارد، دیگر اصلاً این معنا ندارد.

منبع: رجانیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار