شخصیت اصلی بازی را فردی به نام )کارل فربرن) است. او رئیس سازمان اطلاعاتی آمریکا ((OSS در طول جنگ جهانی دوم است.کارل که در جنگ آفریقای شمالی به سر می برد، متوجه وجود اسلحه­ای مخفی می شود که توسط نازی ها ساخته شده است.

نگاهی به  بازی Sniper Elite III

کمپانی سازنده :

Rebellion Oxford

پلت فرم :MicrosoftWindows
PlayStation 3
PlayStation 4
Xbox 360
Xbox One

ژانر :  Tactical shooter

Mode : تک بازیکن-چند بازیکن

تاریخ انتشار :14 ژوئن 2014

میزان استقبال از بازی:این بازی در صدر بازی های پرطرفدار انگلستان در هفته گذشته قرار گرفته است.

توضیحات:

نسخه دیگر این بازی با عنوان Sniper Elite V2 در سال 2012 ارائه شده بود.اما اتفاقات اسنیپر 3 به سال های پیش از وقایع  نسخه V2آن می پردازد.

خلاصه بازی:

شخصیت اصلی بازی را فردی به نام )کارل فربرن) است. او رئیس سازمان اطلاعاتی آمریکا ((OSS در طول جنگ جهانی دوم است.کارل که در جنگ آفریقای شمالی به سر می برد، متوجه وجود اسلحه ای مخفی می شود که توسط نازی ها ساخته شده است. اسلحه ای که نه تنها آفریقا بلکه همه جهان را تهدید می کند و او به عنوان قهرمان باید از نابودی جهان جلوگیری کند.

Sniper Elite

درون مایه اصلی بازی :

جنگ جهانی دوم و کشتار بسیاری از غیرنظامیان توسط نازی ها،معمولا جز موضوعاتی است که هم در فیلم ها و هم در بازی های رایانه ای آمریکا و اروپا بسیار به آن پرداخته شده و خواهد شد.باوجود گذشت بیش از نیم قرن از آن اتفاق،این موضوع همچنان جز موضوعات موردعلاقه رسانه های آمریکایی و اروپاییست. چندی پیش نیز بازی "ولفنشتاین :نظم نوین " وارد بازار بازی ها شد که درون مایه اصلی آن بازی نیز، مبارزه با نازی ها بود. آن بازی همچنان جز بازی های پرطرفدار انگلستان است و رتبه پنجم را در جدول فروش هفتگی این کشور کسب کرده است.

بازی "اسنیپر"نیز با همین درون مایه یعنی مبارزه با نازی ها ساخته شده است اما شاید باید عامل اصلی پرداختن به نازی ها آن هم درچنین سطح گسترده ای و آن هم پس از این همه سال را در جای دیگری جستجو کرد:

یادآوری مکرر مظلومیت یهود

  • یادآوری لزوم حمایت از یهودیان: مبارزه با نازی ها یعنی مبارزه با دشمنان اسرائیل

قطعا وقتی از نازی ها و هیتلر سخن به میان می آید کشتار تعداد زیادی از یهودیان توسط هیتلر و یهودی ستیزی نازی ها برای بسیاری تداعی می شود. مسلمایهود از نظر آمریکا تمام پیروان دین حضرت موسی راشامل نمی شوند بلکه یهودیان به اسرائیلیانی منحصر می شود که به آنها ظلم روا داشته شده و حالا می خواهند سرزمین خود را پس بگیرند.پس مبارزه با نازی ها یعنی مبارزه با دشمنان اسرائیل.

آمریکا قدرت نجات بخش جهان

  • معرفی یک آمریکایی به عنوان قهرمان:

همانگونه که در خلاصه بازی اشاره شد قهرمان یا بازیکن این بازی یک آمریکاییست. آمریکایی که قرار است مثل بسیاری از بازی های دیگر، جان هزاران هزار نفر را نجات داده و مانع از نابودی جهان بشود.

  • برعکس نشان دادن تروریست:

همانگونه که اشاره شد این یک آمریکاییست که به کمک مردم جهان می آید و شر نازی ها را از سر آنها کم می کند.درواقع آمریکا نه تنها متجاوز و ظالم به حساب نمی آید بلکه به شکلی کاملا ماهرانه قهرمان بی چون و چرای دفاع از بشریت معرفی می شود.(موضوعی که درون مایه همه بازی های کامپیوتری این چنینی از جمله بازی ندای وظیفه است)

نیروسازی

  • افزایش اعتماد به نفس گیمر آمریکایی

طبیعتا نوجوان یا جوان آمریکایی باانجام این بازی و ایفای نقش به جای یک قهرمان هم وطن، به خود می بالد، احساس غرور می کند ومبارزه به عنوان یک قهرمان و نجات دهنده بشر در ضمیر ناخودآگاه او نهادینه می شود.همین نوجوان بعدها با هر اقدام کشورش، آن را تلاش برای ایجاد حقوق بشر قلمداد کرده وحتی شاید به عنوان سرباز در آن جنگ انجام وظیفه کند.

Sniper Elite

چند نکته :

هم سو بودن یک جریان: نکته جالب درمورد محتوای به کار رفته در بازی ها، مشترک بودن یک تم خاص در آنهاست.طبیعتا یک بازی آن هم در یک مقطع کوتاه قادر نخواهد بود اهداف موردنظر را به مخاطب القا کند پس نیاز است چندین بازی هم سو با یکدیگر این امر را تسهیل بخشند. مثال ساده این مورد را می توان در هم زمان شدن دوبازی با یک تم مشترک درتابستان امسال از جمله" بازی ولفنشتاین:نظم نوین " و" بازی اسنیپر" دانست.

مساله دیگر اینجاست که در حالی به وقایع 50 سال گذشته پرداخته می شود که هم اکنون جهان باوقایعی دلخراش تر از آنها روبروست کهآمریکا تلاش می کند آن رانادیده بگیرد و واقعیتی رابرای مخاطب مرتبا زنده می کند که 50سال از آن گذشته است.

سوال اینجاست که آنچه اسرائیلیان برسرمردم غزه آوردندکمتر از جنایات نازی هابود؟ آیا جنایات آمریکائیها در ویتنام،هیروشیما و ناکازاکی کمتر از جنایات نازی ها بود؟

آیا درحالی که هم چنان بسیار موضوع جنگ جهانی دوم پس از 50 سال  از موضوعات مورد علاقه رسانه های غربی چه دربخش فیلم و چه بازی به شمار می رود، 8 سال دفاع مقدس ایران باوجود داستان های ناگفته،موضوع مناسبی برای بازی های ایرانی نیست؟و باوجود ساخته شدن چند بازی دراین زمینه به ادامه این مسیر و تبدیل شدن این موضوع به یک جریان نیاز نداریم؟

ارسال نظر

آخرین اخبار