وب سایت «ندای یک بسیجی عاشق» نوشت:

در روزهای اخیر مطلبی در خبرگزاری ها و رسانه ها و نهایتاً در سایت اطلاع رسانی مقام معظم رهبری منتشر شد که، گویای خیرخواهی و نصیحت پدرانه مقام معظم رهبری، برای یکی از مسئولان سابق دولتی بود، شاید این سوال در ذهن بعضی افراد نقش بسته باشد

راز نصیحت امام خامنه ای به آقای احمدی نژاد!

در روزهای اخیر مطلبی در خبرگزاری ها و رسانه ها و نهایتاً در سایت اطلاع رسانی مقام معظم رهبری منتشر شد که، گویای خیرخواهی و نصیحت پدرانه مقام معظم رهبری، برای یکی از مسئولان سابق دولتی بود، شاید این سوال در ذهن بعضی افراد نقش بسته باشد، که چرا مقام معظم رهبری این چنین توصیه و سفارشی به ایشان کرده است؟ و اینکه چرا ایشان را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آتی منع کردند؟ آیا بهتر نبود که معظم له سکوت می کردند و در این خصوص چیزی را سفارش نمی کردند؟


علی بیرانوند- کارشناس حوزه
رهبر، احمدی نژاد

 

یکی از مهمترین شاخص های قرآنی و اخلاقی که در فرهنگ اسلام مورد تأکید و سفارش فراوان قرار گرفته، خیر خواهی و نصیحت کردن است. بر اساس آموزه های روایی هر شخص مومن و متعهدی که فطرت الهی و انسانی خود را از دست نداده باشد، خیرخواهی و خیراندیشی را در حق دیگران به اتمام می رساند و خود نیز از آن استقبال می کند؛ کما اینکه در منابع روایی از امام علی (علیه السلام) نقل شده است:

 

«الْمُوْمِنُ غَرِیزَتُهُ النُّصْح ؛[1]

 

غریزه فطری هر شخص مسلمان بر اساس اندرز و نصیحت و خیر خواهی است». با اندک تأملی در سیره و روش مدیریت مقام معظم رهبری به خوبی می توان این عنصر سازنده ی اخلاقی را مشاهده کرد. با دقت و بررسی در شیوه حکومت داری و مدیریت رهبری شاهد هستیم، معظم له هیچ گاه نسبت به خیرخواهی و راهنمایی مجموعه کارگزاران و مسئولان دولتی و حتی آحاد مردم در رده های مختلف سنی کوتاهی و بی توجهی نکرده اند، رهنمودهای کارگشا و سازنده ای که گویای حسن نیت و خیرخواهی پدرانه مقام معظم رهبری برای امت بوده است.


شاخص نصیحت گری در فرهنگ قرآن

 

لزوم و ضرورت روحیه نصیحت گری و خیرخواهی را به خوبی می توان در آیات متعددی در قرآن کریم مشاهده کرد. آیات مشخصی که وظیفه الهی انبیاء را خیرخواهی و راهنمایی و نصیحت کردن معرفی کرده است. برای نمونه خدای متعال در سوره آل عمران می فرماید:

 

«وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْر؛[سوره آل عمران، آیه 104]

 

و باید از شما گروهى باشند که به نیکى بخوانند». همچنین باری تعالی در سوره مبارکه ذاریات در خصوص این وظیفه به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرماید:

 

«وَ ذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْرى  تَنْفَعُ الْمُوْمِنینَ؛[سوره ذاریات، آیه 55]

 

و یادآورى کن و پند ده، که یادآورى و پند، مومنان را سود دارد».


اشراف اطلاعاتی که مقام معظم رهبری به موقعیت سیاسی و اجتماعی جامعه دارد و همچنین آگاهی که معظم له نسبت به شخصیت های برجسته سیاسی و اجتماعی دارد، موجب شده است که بهترین مشورت و راهنمایی را نسبت به امور کشور داری به مسئولین ارائه دهند

 

خدای متعال در قرآن کریم از امت هایی که پذیرای خیرخواهی و نصیحت اصلاح طلبانه نیستند به شدت مذمت کرده و با این بیان به طور آشکار به همه ی بندگان می آموزد که دوستدار خیراندیشان صالح باشند:

 

«فَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَ قالَ یا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُکُمْ رِسالَهَ رَبِّی وَ نَصَحْتُ لَکُمْ وَ لکِنْ لا تُحِبُّونَ النَّاصِحینَ؛ [سوره اعراف، آیه 79]

 

پس [صالح ] از آنان روى گردانید و گفت: اى قوم من، هر آینه پیام پروردگارم را به شما رساندم و براى شما نیک خواهى کردم و لیکن شما نیک خواهان را دوست ندارید». در زمان فعلی نیز شاهد هستیم کشورهای استکباری و بنگاه های خبر پراکنی آنان همچون رادیو «فردا» و شبکه «بی بی سی فارسی» نصیحت پدرانه مقام معظم رهبری را به رییس جمهور سابق کشور، بر نمی تابند و با بدترین تفسیر و اتهام زنی به دنبال اختلاف و تشنج در آحاد جامعه و مسئولان دولتی هستند.


شاخص و عنصر نصیحت گری در مدیریت رهبری

 

در روزهای اخیر مطلبی در خبرگزاری ها و رسانه ها و نهایتاً در سایت اطلاع رسانی مقام معظم رهبری منتشر شد که، گویای خیرخواهی و نصیحت پدرانه مقام معظم رهبری، برای یکی از مسئولان سابق دولتی بود، شاید این سوال در ذهن بعضی افراد نقش بسته باشد، که چرا مقام معظم رهبری این چنین توصیه و سفارشی به ایشان کرده است؟ و اینکه چرا ایشان را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آتی منع کردند؟ آیا بهتر نبود که معظم له سکوت می کردند و در این خصوص چیزی را سفارش نمی کردند؟


در جواب این پرسش باید این چنین پاسخ دهیم که بر اساس آموزه های اسلامی، مشاور صالح می بایست هر آنچه خیر و صلاح رجوع کننده است را بیان کرده و از پنهان کاری و سکوت اجتناب کند؛ چرا که در صورت سکوت و عدم راهنمایی صحیح و صادقانه به او خیانت کرده و نزد خدای متعال مورد مواخذه و توبیخ قرار خواهد گرفت. در روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) وظیفه سنگین نصیحت گری این چنین مورد توجه و اهمیت قرار می گیرد:

 

«مَنِ استَشارَهُ أَخوهُ المُومِنُ فَلَم یَمحَضهُ النَّصیحَهَ سَلَبَهُ اللّه  لُبَّهُ؛[2]

 

هر کس برادر مومنش با او مشورت کند و او صادقانه راهنمائیش نکند، خداوند عقلش را از او بگیرد». و همچنین در روایت دیگری از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است:

 

« مَنْ رَأَى أَخَاهُ عَلَى أَمْرٍ یَکْرَهُهُ فَلَمْ یَرُدَّهُ عَنْهُ وَ هُوَ یَقْدِرُ عَلَیْهِ فَقَدْ خَانَه [3]

اگر انسانی امر مکروه و ناخوشایندی را نسبت به برادر مسلمانش ببیند در حالی که قدرت دفع آن را دارد، ساکت نشسته و اقدام نکند به او خیانت کرده است».


اشراف اطلاعاتی که مقام معظم رهبری به موقعیت سیاسی و  اجتماعی جامعه دارد و همچنین آگاهی که معظم له نسبت به شخصیت های برجسته سیاسی و اجتماعی دارد، موجب شده است که بهترین مشورت و راهنمایی را نسبت به امور کشور داری به مسئولین ارائه دهند.


با اندک تأملی در سیره و روش مدیریت مقام معظم رهبری به خوبی می توان این عنصر سازنده ی اخلاقی را مشاهده کرد. با دقت و بررسی در شیوه حکومت داری و مدیریت رهبری شاهد هستیم، معظم له هیچ گاه نسبت به خیرخواهی و راهنمایی مجموعه کارگزاران و مسئولان دولتی و حتی آحاد مردم در رده های مختلف سنی کوتاهی و بی توجهی نکرده اند.


پیامد بی توجهی به نصیحت صالحان

 

در روایتی از امام صادق(علیه السلام)، خیرخواهی و خیر اندیشی و نصیحت گری برادر دینی به عنوان یکی از مهمترین وظایف مومن معرفی شده است:

 

«یَجِبُ لِلْمُوْمِنِ عَلَى الْمُوْمِنِ أَنْ یُنَاصِحَه ؛[4]

 

بر مومن واجب است که ناصح و خیرخواه مومن باشد». با توجه به اینکه وظیفه راهنمایی و ارشاد بر عهده صالحان نهاده شده، مقام معظم رهبری نیز بنا به وظیفه خود، خیرخواهی را در حق اطرافیان به اتمام رسانیده است، اما اگر کسی پذیرای این خیر خواهی و خیر اندیشی نباشد، تنها خود را در معرض هلاکت و نابودی قرار داده است؛ کما اینکه در روایتی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) این چنین نقل شده است:

 

«مُشاوَرَهُ العاقِلِ الناصِحِ رُشدٌ و َیُمنٌ و َتَوفیقٌ مِنَ اللّه  فَإِذا أَشارَ عَلَیکَ النّاصِحُ العاقِلُ فَإِیّاکَ و َالخِلافَ فَإِنَّ فى ذلِکَ العَطَبَ؛[5]

 

مشورت کردن با عاقِل خیرخواه مایه هدایت و میمنت است و توفیقى است از جانب خداوند، پس هرگاه خیرخواه عاقل تو را راهنمایى کرد، مبادا مخالفت کنى که موجب نابودى مى شود».


سخن آخر:

 

حسن نیت و خیر اندیشی مقام معظم رهبری برای آحاد مردم جامعه روشن و مسجل است. با دقت در سلوک سیاسی و اخلاقی ایشان نمونه های پنهان و آشکار فراوانی از این نصح و خیرخواهی ایشان در قبال افراد و شخصیتهای مختلف خاصه سیاسی مشاهده می کنیم. نکته ی حائز اهمیت اینست که در موارد مختلفی افراد به نصیحت ایشان توجه کرده و آن را به کار بسته اند و متاسفانه در مواردی نیز این اتفاق نیفتاده است. به نظر می رسد افرادی که خود را در دایره ی ارزشهای انقلاب اسلامی می دانند نباید در به کار بستن نصایح ایشان تردید کرده و لازم است آن را نصب العین خود قرار داده و اجازه فتنه گری و اختلاف افکنی به معاندان و حسودان این نظام اسلامی را ندهند.

پی نوشت:


[1]. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص225، ح4550.
[2]. وسایل الشیعه ج17 ، ص20.
[3]. الأمالی( للصدوق)، ص270، ح1.
[4]. الکافی (ط – الإسلامیه)، ج 2، ص208، ح1.

[5]. محاسن ج2، ص602، ح25.

 

انتهای پیام/ 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار