"مطالبات" مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری فرمودند: "بنشینند براساس همین سنت‌های گذشته، برای زنمان، برای مردمان، یک لباس درست کنند و آن را الگو قرار دهند"

ضرورت طراحی لباس ملی توسط طراحان ایرانی/کت‌وشلوار لباس ملی ایرانیان نیست/ "تقلید فرهنگی خطر بزرگی است"

به گزارش گلستان24، یکی از راه‌های نفوذ فرهنگی غرب، پوشش و نحوه لباس پوشیدن است. غرق شدن بیش از حد در مقوله مد و مدگرایی و تقلید فرهنگی از غرب می‌تواند برای فرهنگ جامعه زیان‌بار باشد. از همین رو است که رهبر معظم انقلاب اسلامی با آگاهی کامل از این مسئله می‌فرمایند: «اشاره کردم به مسأله‌ "تقلید فرهنگی". البته تقلید فرهنگی خطر خیلی بزرگی است، اما این حرف اشتباه نشود با این‌که بنده با مُد و تنوع و تحول در روش‌های زندگی مخالفم؛ نخیر، مُدگرایی و نوگرایی اگر افراطی نباشد، اگر روی چشم و همچشمىِ رقابت‌های کودکانه نباشد، عیبی ندارد. لباس و رفتار و آرایش تغییر پیدا می‌کند، مانعی هم ندارد؛ اما مواظب باشید قبله‌نمای این مُدگرایی به سمت اروپا نباشد؛ این بد است. اگر مدیست‌های اروپا و آمریکا در مجلاتی که مُدها را مطرح می‌کنند، فلان‌طور لباس را برای مردان یا زنانِ خودشان ترسیم کردند، آیا ما باید این‌جا در همدان یا تهران یا در مشهد آن را تقلید کنیم؟ این بد است. خودتان طراحی کنید و خودتان بسازید.»

 رهبری

مقام معظم رهبری با توجه به این امر، در فرصت‌های مختلف از مسئولان مربوطه خواسته‌اند که لباس ملی طراحی کنند.

 

* ضرورت طراحی لباس ملی توسط طراحان ایرانی

 

یکی از مطالبات فرهنگی مقام معظم رهبری "طراحی لباس ملی" است؛ در همین راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی در 29 بهمن 1370 فرمودند: «لباس ملی را در برنامه‌ خودتان مطرح کنید. آیا این لباسی که الان تن شماست، لباس ملی ماست؟ هندی‌ها که لباس ملی خودشان را دارند، ضرری کرده‌اند؟ آفریقایی‌ها که لباس ملی خودشان را دارند، ضرری کرده‌اند؟ لباس ملی ما چیست؟ می‌فرمایند کت و شلوار! آیا لباس ملی ما این است؟ لباس ملی شما این نیست؛ اشتباه می‌کنید. کت و شلوار، لباسی است که آوردند تن ما کردند! البته من تعصبی روی کت و شلوار ندارم؛ من خودم گاهی که لازم باشد، کت و شلوار هم می‌پوشم؛ در جبهه هم لباس فرم می‌پوشیدم؛ ممکن است کاپشن هم بپوشم؛ اما یک ملت باید در این مسأله تعصب داشته باشد؛ یعنی یک روح ملی در این‌جا وجود داشته باشد.»

 

ایشان ادامه دادند: «...البته من نمی‌گویم شما بروید لباس جبه‌ فلان عهد شاه‌وزوزک را به تنتان کنید؛ طرفدار آن‌طور مچل‌بازی‌ها نیستم؛ اما ما طراح داریم، خیاط داریم، هنرمند داریم؛ بنشینند بر اساس همین سنت‌های گذشته، برای زنمان، برای مردمان، یک لباس درست کنند و آن را الگو قرار دهند؛ این کارها را می‌شود کرد؛ منتها اگر شما امروز این کار را شروع کنید، بیست سال دیگر نتیجه خواهد داد.»

 

مقام معظم رهبری همچنین در دیدار دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های استان همدان  در 17 تیر 1383 در همین رابطه فرمودند: «بنده زمان ریاست‌جمهوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی قضیه‌ طرح "لباس ملی" را مطرح کردم و گفتم بیایید یک لباس ملی درست کنیم؛ بالاخره لباس ملی ما که این کت و شلوار نیست. البته من با کت و شلوار مخالف نیستم؛ خود من هم گاهی اوقات در ارتفاعات یا جاهای دیگر ممکن است کاپشن هم بپوشم؛ ایرادی هم ندارد؛ اما بالاخره این لباس ملی ما نیست.

 

عرب‌ها لباس ملی خودشان را دارند، هندی‌ها لباس ملی خودشان را دارند، اندونزییایی‌ها لباس ملی خودشان را دارند، کشورهای گوناگون شرقی لباس‌های ملی خودشان را دارند، آفریقایی‌ها لباس‌های ملی خودشان را دارند و در مجامع جهانی هر کس لباس ملی خود را دارد؛ افتخار هم می‌کنند.

 

ما در جایی رئیس‌جمهوری را دیدیم که لباس ملی‌اش عبارت بود از دامن! مرد بزرگ، دامن پوشیده بود! پاهای او هم لخت بود! یک دامن تقریباً تا حدود زانو، و هیچ احساس حقارت هم نمی‌کرد. با افتخارِ تمام در آن جلسه شرکت می‌کرد؛ می‌آمد و می‌رفت و می‌نشست. این، لباس ملی اوست؛ ایرادی هم ندارد. عرب‌ها با تفاخر، لباس ملی خودشان را می‌پوشند - پیراهن بلند و چفیه و عقال - و ممکن است به نظر من و شما هیچ منطقی هم نداشته باشد؛ اما لباسِ آنهاست و آن را دوست دارند. من و شما که ایرانی هستیم، لباسمان چیست؟ شما نمی‌دانید لباس ما چیست. البته من نمی‌گویم طرح این لباس حتماً باید برگردد به لباس پانصد سال قبل؛ ابداً. من می‌گویم بنشینید برای خودتان یک لباس طراحی کنید.»

منبع: سراج24

ارسال نظر

آخرین اخبار