رؤسای جمهور روسیه و سوریه تلفنی درباره آخرین تحولات مربوط به مبارزه با تروریسم با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

گفت‌وگوی تلفنی پوتین و بشار اسد درباره تحولات سوریه

به گزارش گلستان24، شبکه تلویزیونی العالم از گفتگوی تلفنی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با بشار اسد رئیس جمهور سوریه خبر داد.

در این گفتگو، جدیدترین تحولات مربوط به مبارزه با تروریسم در سوریه و تلاش ها برای حل بحران این کشور بررسی شد.

بشاراسد و پوتین

پوتین تاکید کرد که موضع روسیه در قبال سوریه ثابت است.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)  نیز چهارشنبه گزارش داد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، بر ادامۀ اقدامات مسکو در راستای مبارزه با تروریسم و حفاظت از تمامیت ارضی سوریه تأکید کرده‌است.

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، نیز از تلاش‌های مسکو در عرصۀ بین‌الملل، علی‌رغم مانع تراشی و اِعمال فشار برخی کشورها علیه روسیه به خاطر حمایتش از سوریه، قدردانی کرد.

اسد همچنین بر جدیت سوریه برای مبارزه با تروریسم تأکید کرد و افزود همزمان تلاش‌هایی برای دستیابی به آشتی ملی و فعال‌سازی فرایند سیاسی برای برون‌رفت از بحران در این کشور انجام می‌شود.

این گفتگوی تلفنی در حالی انجام شد که مقام‌های بلندپایۀ امریکا و روسیه چهارشنبه در نشستی در مقر سازمان ملل در شهر ژنوِ سوئیس دربارۀ تفکیک گروه‌های تروریستی وابسته به القاعده از دیگر گروه‌های معارض دولت دمشق به گفتگو پرداختند.

مقام‌های واشنگتن و مسکو بر سر تفکیک گروه‌‎های تروریستی در سوریه اختلاف نظر دارند؛ روسیه به دفعات اعلام کرده‌است که گروه‌های موسوم به احرارالشام و جیش‌الاسلام، که از سوی عربستان سعودی حمایت می‌شوند، تروریستی هستند.

مسکو همچنین تأکید دارد که تغییر نام گروه تروریستی جبهةالنصره، شاخۀ القاعده در سوریه، به جبهۀ فتح‌الشام، ماهیت تروریستیِ این گروه را تغییر نمی‌دهد.

با وجود این، امریکا از این گروه‎ها به عنوان «مخالفان میانه‌رو» یاد می‌کند.

یک دیپلمات غربی، که نامش اعلام نشده‌است، گفت در نشست ژنو، مقام‌هایی از عربستان سعودی و قطر نیز حضور داشتند اما از ایران و جناح‌های درگیر سوریه هیچ‌کس به این نشست دعوت نشده‌بود.

در همین حال، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجۀ روسیه، از احتمال ادامه یافتن این گفتگوها خبر داد و گفت: «هیئت اعزامی ما حاضر است برای دستیابی به نتیجه، در ژنو بماند.»

این در حالیست که سازمان ملل شمار تروریست‌های جبهۀ فتح‌الشام را در شرق حلب حدود 900 نفر اعلام کرده‌است؛ با وجود این، منابع دیپلماتیک احتمال می‌دهند حداکثر نفرات این گروه تروریستی در شرق حلب 200 نفر باشد.

شهر حلب زمانی قطب صنعتی سوریه محسوب می‌شد، اما اکنون به عرصۀ جنگی شدید میان نیروهای دولتی و گروه‌های تروریستی تبدیل شده‌است.

این شهر از سال 2012 (1391) به دو بخش غربی و شرقی تقسیم شده‌است. بخش غربی حلب تحت کنترل سربازان سوری و بخش شرقی آن در تصرف گروه‌های تروریستی است.

عملیات ارتش سوریه، که برای آزادسازی این مناطق از اول مهر امسال آغاز شده بود، با هدف ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به حلب و فراهم کردن شرایط برای خروج غیرنظامیان و عناصر مسلح از این شهر متوقف شده‌است.

در همین حال، منابع وابسته به وزارت خارجۀ سوریه اعلام کردند یگان‌های ارتش سوریه با عقب‌نشینی جزئی از مواضع خود، شرایط را برای خروج معارضان مسلح از محله‌های شرقی حلب، از طریق دو گذرگاه، فراهم کرده‌اند.

این در حالیست که گروه‌های تروریستی حاضر در حلب پیشتر با عقب‌نشینی از این شهر مخالفت کرده‌بودند.
منبع : تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار