با گذشت بیش از 18 ماه دیپلماسی هسته‌ای، به نظر می‌رسد اختلافات و شکاف‌ها میان تهران و غرب بیش از گذشته جای خود را به حل و فصل و نهایی کردن پرونده مذاکرات هسته‌ای ایران داده است.

همه از یک «توافق هسته‌ای» قریب الوقوع می‌گویند
 به گزارش گلستان 24، «برای توافق هسته‌ای آماده ایم»، «توافق هسته‌ای در راه است.»؛ این جملات در روزهای اخیر مهم‌ترین بخش اظهارات، مواضع، واکنش ها و تحلیل‌های رسانه‌ای در آستانه ماه مارس میلادی (اسفند و فرودین) است. 

موجی از خوش‌بینی محافل سیاسی و رسانه‌ای را درباره نزدیک بودن زمان حل و فصل نهایی مناقشه بر سر پرونده هسته ای ایران، در بر گرفته است؛ حسن روحانی می‌گوید ما امروز به نقاط خوبی نزدیک شده ایم؛ محمد جواد ظریف وزیر خارجه هم به صراحت تاکید می کند که ما آماده توافق هسته‌ای هستیم. عباس عراقچی از حساسیت زمان کنونی می‌گوید و علی اکبر صالحی همچنان امیدوار است.

این تنها مقامات کشورمان نیستند که در روزهای منتهی به پایان سال پس از نزدیک به 18 ماه دیپلماسی هسته ای، از قریب الوقوع بودن «توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها» می‌گویند؛ یوسف بن علوی، وزیر خارجه سلطنت نشین عمان، روز گذشته (سه شنبه) در اظهاراتی قابل توجه گفت که توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در راه است. سیاست‌مداران در آلمان و فرانسه هم از شنیده شدن صدای توافق هسته ای می‌گویند و بر حمایت تمام و کمال خود از مذاکرات هسته ای تاکید می‌کنند.

در ینگه دنیا هم کاخ سفید به همراه اوباما و معاونانش تمام قد به حمایت از مذاکرات هسته‌ای با ایران ایستاده اند و در اقدامی نادر و قابل توجه ضمن تهدید به وتوی هر طرح تحریمی علیه ایران، با سفر نتانیاهو به واشنگتن مخالفت می‌کنند.

اما این تنها موافقان و حامیان مذاکرات هسته ای نیستند که در سخنانشان از امید و نوید برای توافق هسته‌ای می‌گویند. در اقدامات و اظهارات تندروها در تهران و واشنگتن و تلا‌آویو به وضوح دیده می‌شود که خبری در راه است!

پس از 12 سال بحران غیرضرروی بر سر فعالیت های هسته ای ایران که با پستی و بلندی های بسیاری همراه بود و به تصویب چندین قطعنامه علیه ایران را در شورای امنیت سازمان ملل منجر شد؛ اکنون اما صدای پای توافق هسته ای نزدیک تر می‌شود.

بحران غیر ضروری که اکنون و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شرایط و بستر مناسب برای پایان آن فراهم آمده است و دستگاه دیپلماسی کشور بیش از 18 ماه گذشته را به رفت و آمدهای دیپلماتیک در این زمینه اختصاص دادند و توانستند به برنامه اجرای مشترک دست پیدا کنند.

در این میان اما برخی اقدامات جانبی و موازی با مذاکرات و رایزنی های هسته ای همچون گذشته در جریان است. مجلس ایران در آستانه اسفند ماه و برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته ای با امضای 220 نماینده را به جریان می‌اندازد تا اینگونه خط و نشان پارلمانی را برای کنگره آمریکا بکشد و هشدار دهد هرگونه عدول از توافقنامه ژنو و تصویب تحریم های جدید با مقابله جدی و سریع ایران روبرو خواهد شد.

در آن سوی ماجرا هم مک‌کین، سناتور شناخته شده جمهوری خواه مخالف اوباما در کنگره اوباما به صراحت مخالفت خود را با توافق هسته ای و مذاکرات را عنوان و برنامه هسته ای ایران را عامل سردی روابط تلآویو و واشنگتن می‌خواند. نتانیاهو نیز از نزدیک بودن توافق هسته ای می گوید و تاکید دارد که نگران امنیت اسرائیل است.


در ادامه این گزارش می‌توانید مهم‌ترین اظهارات و واکنش ها به ادامه مذاکرات هسته ای را بخوانید.
 

نام/سمت

اظهارات

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران

امروز ما به نقاط خوبی نزدیک شده‌ایم، هرچند که برخی مسائل و موانع برطرف نشده اما غرب احساس کرده است که باید در برابر حقوق مردم ایران از خود واکنش نشان بدهد و این حقوق را به رسمیت بشناشد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران

ما آماده توافق هسته‌ای هستیم، معتقدیم که توافق باید به گونه‌ای باشد که به حق مسلم ایران مبنی بر دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای احترام بگذارد، این توافقی است که می‌توان بدان دست یافت.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران

من به تلاش هایی که برای مذاکرات شده بدبین نیستم اما هرکاری بدون مشکل نیست و این موضوع از مسائل بسیار مهمی است که سالهای طولانی راجع به آن بحث شده است.

سیدعباس عراقچی، عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران

مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1 + 5 به مراحل حساس خود نزدیک شده و روند مذاکرات در روزهای آینده با شتاب بیشتری دنبال خواهد شد؛ به آینده مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و 5+1 امیدوار هستیم.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

امکان رسیدن به توافق هسته ای بیش از 50 درصد است و به توافق هسته‌ای تا پایان سال امیدوارم.

یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان

تحولات به سمت دست یابی به توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 پیش می رود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل

به احتمال زیاد در چند هفته آینده ایران و 1+5 به توافق هسته ای می رسند و این توافق علیه اسرائیل است.

کلودیا روت، نایب رئیس پارلمان آلمان

پیش بینی ها حکایت از آن دارند که موضوع هسته ای ایران تا تابستان امسال حل شده و در نهایت به لغو تحریم ها علیه تهران خواهد انجامید.

گیگو، رییس کمیته روابط خارجی پارلمان فرانسه

امیدوارم که به توافقی هسته ای با تهران دست پیدا کنیم.

علی آهنی سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس

مذاکرات بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 پیشرفت‌های محتوایی قابل توجهی را شاهد بوده و زمینه بیش از هر زمان برای رسیدن به یک توافق پایدار فراهم شده است.

رادیو اسرائیل

رادیو اسرائیل هفته گذشته مدعی شد که دیپلمات‌های اروپایی به مقامات اسرائیلی گفته‌اند ایران و آمریکا به توافقی نزدیک شده‌اند که بر اساس آن واشنگتن ابقای بخش بزرگی از سانتریفیوژ‌های ایران را پذیرفته و تهران ثبات منطقه‌ای را تضمین کرده است.

 
 

ارسال نظر

آخرین اخبار