«بی بی» از ترامپ چه می‌خواهد؟

نتانیاهو علاوه بر کانال‌های دیپلماتیک، از سازمان‌های یهودی فعال در آمریکا هم خواسته که برای تبلیغ رسانه‌ای سیاست‌های او در آمریکا تلاش خود را بیشتر کنند.

چشم امید نتانیاهو به ترامپ برای مقابله با نفوذ ایران

به گزارش گلستان24، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، «بنیامین نتانیاهو»، بسیار فعالانه و بی سر و صدا در حال آماده سازی خود برای اولین دیدارش با رییس جمهور بعدی آمریکاست. او قطعا برای پایان رسمی ریاست جمهوری اوباما روزشماری می کند. روابط نتانیاهو و اوباما از همان نخستین دیدارشان پرتنش بوده است. یعنی از همان زمانی که نخست وزیر صهیونیست‌ها تلاش بی ثمری کرد که مشروعیت شهرک سازی ها در اراضی فلسطینی را به اوباما بقبولاند، روندی که به تقابل صریح این دو بر سر جانبداری نتانیاهو از جمهوری خواهان کنگره در قضیه توافق هسته ای با ایران انجامید.

نتانیاهو

نتانیاهو در مواجهه با ترامپ قصد دارد از همان نخستین ملاقات گام درست را( به زعم خویش) بردارد، دیداری که انتظار می رود در پایان مارچ 2012 انجام بگیرد. نتانیاهو در آن زمان برای سخنرانی در کنفرانس سالانه «کمیته روابط عمومی آمریکایی های اسراییلی»(AIPAC) راهی آمریکا خواهد شد.

 

نتانیاهو به مرد دست راست دیپلماسی خود، وکیل «اسحاق مولخو»Yitzhak Molcho و همچنین شورای امنیت ملی و وزارت خارجه دستور داده که سرفصل‌های مورد نیاز را برای مذاکره او با ترامپ برای آخر مارچ 2017 آماده کنند.

 

یک مقام ارشد وزارت خارجه رژیم صهیونیستی که در بخش روابط اسراییل- آمریکا مشغول به کار است، به شرط ناشناس ماندن به المانیتور گفت که نتانیاهو به اولین ملاقات خود با رییس جمهور بعدی آمریکا به چشم یک رویداد به شدت مهم و تعیین کننده می نگرد. نخست وزیر اسراییل به نوعی از روابط سرد خود با اوباما آزده خاطر است. او تقصیر این سردی را کاملا متوجه شخص اوباما، و نه تضاد منافع اساسی بین دو دولت می داند. به گفته این مقام وزارت خارجه اسراییل، نتانیاهو معتقد است که می توان با ترامپ کنار آمد.

 

به گفته همین منبع، نتانیاهو قصد دارد که سه موضوع اصلی را در این دیدار با ترامپ مطرح کند: نخست، او تحلیلی ازوضعیت کنونی غرب آسیا(از منظر منافع اسراییل) به رییس جمهور آمریکا ارایه می دهد. او به دنبال آن است که حل مساله فلسطین را از فهرست عناصر ضروری برای ایجا دثبات منطقه ای خارج و رییس جمهور جدید را به این نظر اقناع کند که مشکل اساسی منطقه، تروریزم بنیادگرایانه است که به همان اندازه برای ثبات جهانی هم اهمیت دارد. نتانیاهو این استدلال را مطرح خواهد کرد که دولت اسلامی(داعش)، حزب الله و حماس دشمنان واقعی هم اسراییل و هم کشورهای عرب عملگرای منطقه هستند. از این رو، (به زعم نتانیاهو) مسایل منطقه باید بر مبنای مبارزه با «تروریزم» مورد حمایت ایران(منظور رییس رژیم اشغالگر قدس همان محور مقاومت است) اولویت سازی شود، نه تشکیل دولت فلسطینی.

 

دومین موضوعی که در دیدار نتانیاهو و ترامپ مطرح خواهد شد، طبق اظهارات آن منبع اسراییلی، توافق هسته ای با ایران است. نخست وزیر صهیونیست ها قصد دارد که رییس جمهور جدید آمریکا را به همکاری نزدیک با اسراییل در موضوع پایبندی ایران به توافق هسته ای، قانع کند. او می خواهد بازدارندگی آمریکا را علیه برنامه موشک های دوربرد ایران و حمایت از «تروریزم»(کذا!) منطقه ای و بین المللی تحریک نماید. نتانیاهو از ترامپ خواهد خواست که تحریم ها را به عنوان یک انتخاب واقع‌ گرایانه علیه ایران حفظ کند.

 

سومین موضوعی که از جانب نتانیاهو مطرح خواهد شد- در واقع مهم ترین هدف این ملاقات- تلاش برای توقف فشارهای آمریکا و جامعه جهانی بر اسراییل در رابطه با موضوعات زیر خواهد بود:

 

1.شهرک سازی- به گفته این منبع دیپلماتیک، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تلاش خواهد کرد که به یک توافق با دولت ترامپ برسد که به واسطه آن بتواند به صورت چراغ خاموش گسترش شهرک سازی را در خارج از بلوک های شهرک سازی محدود کند، در حالی که دولت جدید آمریکا هم به نوبه خود انتقاداتش را به گسترش شهرک سازی اسراییلی، به صورت خصوصی تر و غیرعلنی تر مطرح خواهد کرد.

 

2.تضمین علنی این مساله که ایالات متحده هر گونه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را که جنبه انتقاد از اسراییل داشته باشد یا مربوط به راه حل دو کشوری باشد، وتو خواهد نمود.

 

3.طرح‌های اروپایی- نتانیاهو خواستار آن است که دولت جدید، جلوی به جریان افتادن طرح‌های پیشنهادی هر یک از اعضای اتحادیه اروپا را در مورد مناقشه فلسطین- اسراییل، به ویژه طرح فرانسوی، بگیرد.

 

به طور اجمالی می توان گفت که نتانیاهو تلاش دارد که رییس جمهور بعدی ایالات متحده، «نه» اسراییل را به هر گونه امتیاز دادن به فلسطینی ها به عنوان رویکرد خود اتخاذ کند. این امر برای نتانیاهو از جهت تضمین موقعیت داخلی و حفظ ثبات دولت ائتلافی او، اهمیتی بنیادین دارد.

 

همزمان، نتانیاهو در حال کار کردن با سازمان‌های یهودی فعال در آمریکا است تا جنبه های مختلف سیاست‌های او را در نسبت با ایالات متحده پیش ببرند. به گفته این منبع درون رژیم اسراییل، سفارت رژیم صهیونیستی در واشینگتن در تماس مستمر با سازمان های یهودی است که می توانند روی دولت امریکا و کنگره اعمال نفوذ کنند. اصلی ترین این سازمان ها، کنفرانس روسای سازمان های اصلی یهودی آمریکا و «آیپک» هستند. هدف اصلی فعالیت این سازمان ها، برای تبلیغ و نظرات نتانیاهو، کنگره جدید آمریکاست. بر عکس انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، که نخست وزیر اسراییل، دست کم در ظاهر، راهبرد بی طرفی را اتخاذ کرد، درباره کنگره، او صراحتا و آشکارا یک سنای تحت تسلط جمهوری خواهان را ترجیح می دهد. او به خوبی می داند که رابطه سرد و تنش آلود او با اوباما و تلاش هایش برای تحریک جمهوری خواهان کنگره به مخالفت با توافق هسته ای مورد نظر دولت اوباما، دموکرات های کنگره را نسبت به او مکدر کرده است.

 

در کنگره جدید، نتانیاهو از همه ابزار استفاده خواهد کرد تا «مبارزه با تروریزم»( در واقع نه با داعش که با گروه‌های مقاومت که از جانب ایران حمایت می شوند) را اولویت اصلی منطقه و مساله فلسطین را یک مساله فرعی جلوه دهد. افزایش دفاع علنی کنگره از عملکرد اسراییل تحت هر شرایط، و توقف فشارها برای اجرای راه حل دو کشور، دیگر اهدافی هستند که نتانیاهو در کنگره آمریکا دنبال خواهد کرد.

 

به علاوه، دفتر نخست وزیر و سفارت رژیم اسراییل در واشینگتن در حال تدارک یک موج بزرگ رسانه ای برای تبلیغ مواضع نتانیاهو در آمریکا هستند.

 

احتمالا پیام «دست کشیدن از روند سازش»(میان رژیم صهیونیستی و فلسطین) در دولت جدید آمریکا بستر حاصلخیزی برای رشد پیدا می کند. به هر حال، نتانیاهو و ترامپ هر دو دولتمردانی با صبغه ایدئولوژیک هستند.

 

منبع: المانیتور

 

ارسال نظر

آخرین اخبار