این روزها شاهد حضور عاشقانه اهل سنت بخش های متعددی از کشورمان در مراسم اربعین و زیارت حرم مطهر امام حسین علیه السلام و نیز زیارت قبر جناب ابوحنیفه و عبدالقادر گیلانی بوده ایم. همراهی اهل سنت با شیعیان در ابراز ارادت به سید و سالار شهیدان بهشت خود، پاسخی عملی به افراطیون شیعه و سنی است.

جناب گرگیج! لطفا به اهل سنت رحم کنید!

به گزارش گلستان24، این روزها شاهد حضور عاشقانه اهل سنت بخش های متعددی از کشورمان در مراسم اربعین و زیارت حرم مطهر امام حسین علیه السلام و نیز زیارت قبر جناب ابوحنیفه و عبدالقادر گیلانی بوده ایم. همراهی اهل سنت با شیعیان در ابراز ارادت به سید و سالار شهیدان بهشت خود، پاسخی عملی به افراطیون شیعه و سنی است.

متاسفانه در پی این اقدام وحدت بخش، مولوی گرگیج امام جمعه اهل سنت در شهر آزادشهر، اعضای سنی این کاروان ها را متهم به نشناختن مذهب شان یا دست کشیدن از عقیده شان نموده است! ایشان پیش از این نیز تلاش کرده بود تا قرائت خود از دین را به همه اهل سنت ایران و جهان تسری دهد از همین رو بر آن شدیم تا در این مجال، به تبیین مختصر مساله بپردازیم تا معلوم شود که آیا چنانچه جناب گرگیج می فرمایند اعتقاد همه اهل سنت است یا بخشی از آنان؟

 

عملی که برادران اهل سنت انجام داده اند، ذیل مساله فقهی «شد رحال» یا سفر به قصد زیارت و نیز مساله «زیارت قبور» قابل بررسی است. آری! چنانچه مولوی گرگیج فرموده اند بخشی از اهل سنت قائل به حرمت شد رحال هستند که قابل انکار نیست ولی بخش مهمی از اهل سنت ایران و جهان خلاف این نظر را دارند که از جمله آنها می توان به صدها میلیون اهل سنت صوفی مسلک در جهان اسلام اشاره نمود.

 

متاسفانه بدلیل عدم فهم نگرش تمدنی که ضامن حفظ وحدت اسلامی است نه تنها میان شیعه و سنی که میان خود اهل سنت نیز تحمل اختلاف عقیده به سختی صورت می گیرد! اینک در پاکستان، اقلیتی که به شد رحال و برخی مسائل دیگر قائل نیست یک اکثریت تقریبا صد میلیون نفری از پیروان مذهب حنفی و بریلوی مسلک در این کشور را اهل بدعت و مشرک می خواند!! متاسفانه در مقابل، آنان نیز طرف مقابل خود را وهابی یا تکفیری می نامند حال آنکه منصفانه آن است که بگوئیم هر کس با وهابیت در چند مساله اشتراک نظر داشت، الزاما وهابی نیست و چنین برچسب زدن هایی از طرفین خلاف روح وحدت اسلامی و اخوت قرآنی است.

 

کسی که سری به اماکن زیارتی مصر، تونس، پاکستان، بوسنی، سودان و دهها کشور دیگر زده باشد به خوبی می داند که زیارت قبور اولیاء و بزرگان و ائمه اطهار علیهم السلام یکی از سنت های رایج بخش مهمی از اهل سنت ایران و جهان است و کسی که فاعل این عمل را خارج از عقیده اهل سنت می داند متاسفانه در حال حذف این اکثریت جهان اسلام از بدنه مسلمین است و به وحدت اسلامی قائل نیست چرا که در واقع می گوید هر کس با من نیست از دین خارج است!

منبع: عدالت خواهان گلستان

ارسال نظر

آخرین اخبار