حسن روحانی پیش از انتخابات ریاست جمهوری مدام خبر از حل مشکلات کشور در صد روز نخست آن می داد.

عجله در امضای برجام، دعوت به صبر در اجرای آن

به گزارش گلستان 24، حسن روحانی پیش از انتخابات ریاست جمهوری مدام خبر از حل مشکلات کشور در صد روز نخست آن می داد. وی بیشترین برنامه هایش را مبتنی بر سیاست خارجی می دانست و بر پایه آن نقشه اقتصادی کشور را هم طراحی می کرد.

پس از اینکه به ریاست جمهوری رسید هم دستاورد صد روز نخست وی چیزی نبود جز توافق موقت ژنو در سال  92 که یکسری تعلیق و عقب کشیدن برای ایران داشت تا بتواند اعتماد طرف غربی را کسب کند و پایه ای بشود برای عقد توافق نهایی.

توجه روحانی به سیاست خارجی به گونه ای بود که وی را از رسیدگی به مشکلات داخلی بازداشت. دولت تدبیر و امید به جای توجه به ظرفیت های اقتصادی داخل کشور  یا همان اقتصاد مقاومتی، بیشتر روی روابط بین الملل تمرکز داشت.

کم توجهی به مسائل داخلی و بروز مشکلات در اداره دولت باعث شد تا دولت یازدهم که از ابتدای روی کارآمدن عجله برای توافق نهایی در مذاکرات را داشت، بر شدت این شتاب به سوی برجام بیافزاید و وعده آینده بهتر بعد از برجام را به مردم بدهند. دولت می خواست کوتاهی اش در رسیدگی به مسائل و مشکلات داخلی کشور را با برجام حل و فصل کند.

عجله برای عقد برجام در اظهار نظرهای اعضای دولت یازدهم در طول سال های اولیه دولت تا قبل از برجام بسیار به چشم می خورد. در اینجا به چند مورد آن بدون وضیح و تفصیل و فقط ذکر سخنان اعضای دولت بسنده می شود:

حسن روحانی:

به خاطر کاهش قیمت نفت و تأخیر در اجرای توافق هسته‌ای ممکن است در زمینه رونق اقتصادی با مشکلاتی مواجه شویم.

اکبر ترکان:

هر روز تأخیر در اجرای موافقت‌نامه وین 100 میلیون دلار به ایران ضربه وارد می‌کند. شاید گفتن این رقم تعجب همگان را برانگیزد اما واقعیت تحریم‌ها و اثرگذاری آن در سال‌های گذشته بر همگان آشکار شده است و امروز همه بی‌صبرانه منتظرند برجام اجرا شود.

سیروس ناصری:

روزی 100 تا 150 میلیون دلار هزینه تاخیر در اجرای برجام است.

و سخنانی دیگر از این دست که بارها در دولت یازدهم عنوان شد. قبل از برجام دولت تمام امید مردم را به این قرارداد گره زده بود و وعده لغو تحریم ها و شروع روابط بین المللی را برای دوران پسابرجام داده بود.

اما در دوران پسابرجام نه تنها هیچ حرکتی از سوی غربی ها انجام نشد بلکه آمریکا تحریم های قبلی اش را تمدید کرد که این یعنی نقض برجام و عملی نشدن وعده های سه ساله دولت. که در این میان سر خیلی ها بی کلاه ماند، آنهایی که اقتصاد کشور را منوط به برجام می دانستند و منتظر بودند از خارج به داخل پیشرفت تزریق شود.

توجه به ظرفیت های داخلی و بها دادن به کسب و کارهای داخلی و تولیدات داخلی یکی از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی در بیانات رهبر انقلاب بوده است که بارها و بارها بر لزوم اجرای آن تاکید داشتند.

اما چیزی که اکنون دولت از مردم می خواهد و در برابر منتقدان دارد، صبر برای اجرای برجام است. چیزی که پیش از توافق هر روز تاخیر در اجرای آن را معادل با تاخیر 150 میلیون دلاری می دانستند اما اکنون التماس صبر دارند!

 

ارسال نظر

آخرین اخبار