دقت زائد الوصف داعش و استفاده از عناصر حرفه ای وقتی مشخص می شود که متوجه زمان به کار رفته در تصویر برداری این فیلم می شویم. از زاویه آفتاب در بخش‌های مختلف فیلم‌برداری مشخص است که تصویربرداری، زمان قابل توجهی طول ‌کشیده است.

صنعت وحشت و هالیوودیسم داعش چرا رونق گرفت؟

به گزارش گلستان 24، گروه تروریستی داعش سه شنبه گذشته با انتشار فیلمی در اینترنت اعلام کرد خلبان اسیر اردنی را زنده زنده سوزانده است. در این فیلم که با عنوان عملیات "شفاء الصدور" (شفای سینه ها) نامیده شده، مراحل مختلف اعدام وحشیانه "معاذ الکساسبه" با تکنیک سینمایی عالی به نمایش گذاشته شده است. بخش فتاوای داعش هم ضمن صدور فتوایی، آتش زدن مجرمان را مجاز اعلام کرد! 

تحقق دستاورد این‌چنینی از سوی یک گروه تروریستی که به نظر می‌رسد محاصره ‌شده و در انزوا قرار گرفته و شکست‌های متعددی را در ماه‌های اخیر دریافت کرده، آن هم با استفاده از یک اسیر؛  پیروزی قابل‌توجهی در جنگ تبلیغاتی و ایجاد موازنه های رعب و وحشت در جوامع هدف به شمار می‌رود.داعش با این فیلم چند دقیقه‌ای توانست بار دیگر توجه جهان را به خود جلب کند، نکته مهم تر این بود که داعش با این اقدام توانست دولت اردن را به انفعال کشیده و آنچه از این بازی تبلیغاتی مد نظر داشت را محقق نمایند.   

تصمیمات شتاب ‌زده دولت اردن در اعلام جنگ با داعش این کشور را هم طراز با گروه‌های تروریستی قرار داد، چرا که درست فردای انتشار این تصاویر ویدئویی، دولت اردن اعلام کرد که ساجده الریشاوی و زیاد الکربولی را که داعش در صدد مبادله آن ها با الکساسبه بود را اعدام کرده است. این اقدام موقعیت دولت اردن را تا حد انفعال در برابر یک گروه تروریستی در اعدام عناصر هوادار طرف مقابل پایین آورد. البته شاید بتوان آن را در راستای حماسه سازی دولت برای توجیه افکار عمومی مردم اردن دانست، چرا که مردم اردن دولت این کشور  را مسئول حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه می دانند. در همین راستا تظاهرات متعددی در برخی مناطق اردن به ویژه شهر الکرک زادگاه خلبان مقتول در اعتراض به دولت این کشور برگزار شد.  

 

هالیوودیسم داعش و صنعت وحشت در پی شکست‌های میدانی/
 
 هالیوودیسم داعش و صنعت وحشت در پی شکست‌های میدانی/
 

برش هایی از فیلم هالیوودی داعش  
فیلم سوزاندن معاذ الکساسبه را پایگاه اینترنتی موسسه "فرقان " وابسته به سازمان داعش پخش کرد و مدت آن  25 دقیقه است. این فیلم با استفاده از فن آوریهای پیشرفته تهیه شده و از جلوه‌های ویژه حرفه‌ای برخوردار است. 

نکته قابل توجه در انتشار این فیلم ویدئویی کیفیت بالای تصویرپردازی و تدوین آن مانند سایر آثار موجود از تولیدات سمعی بصری داعش است که آن را تا حد یک فیلم هالیوودی بالا برده است. عناصر موجود در این فیلم از نیروهای به صف شده داعش گرفته تا قربانی این‌ کلیپ تبلیغاتی موظفند نقش خود را به درستی ایفا کنند تا پیام مورد نظر داعش به همه منتقل شود.  

سطح بالای تهیه این فیلم نشان می‌دهد حتی اگر بپذیریم کمک‌های تسلیحاتی و لجستیک و آموزشی غرب و رژیم‌های عربی منطقه به داعش متوقف شده؛ - که در عمل این اتفاق نیفتاده است - انتشار ویدئوی مذکور نشان‌دهنده حمایت‌های بالای تکنولوژیک از گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق است که همچنان بدون این حمایت‌ها داعش قادر به تهیه تولیداتی با این کیفیت نیست، چرا که به اعتقاد کارشناسان تهیه این فیلم امکاناتی در حد یک شبکه تلویزیونی را می‌طلبد.  

از این رو حتی اگر عوامل سیاسی ادعای دولت اردن در مورد اعدام معاذ الکساسبه در اوایل ژانویه را نادیده بگیریم، می‌توان گفت مراحل تهیه و تدوین فیلم مذکور دست کم به چندین روز زمان نیاز دارد، در ابتدای فیلم خلبان اسیر داستان کامل اسارت خود به دست گروهک تروریستی را بیان می‌کند. تمام مقدمه سازی‌ها و توجیهات و استفاده از فلش بک برای یادآوری سوابق گذشته این متهم و نشان دان اجساد عناصر کشته شده داعش، بیننده را به سمت این واقعیت سوق می دهد که سرنوشت وحشتناکی در انتظار خلبان اسیر اردنی قرار دارد.  
 

هالیوودیسم داعش و صنعت وحشت در پی شکست‌های میدانی/
 

الکساسبه در صحنه بعدی به راه رفتن در کنار عناصر داعش می پردازد که با لباس هایی یک شکل و تسلیحاتی همسان به صف شده اند. وی چهره ای تقریبا آرام دارد، بی‌توجهی قهرمان قربانی این فیلم به اتفاقاتی که برای وی رخ می‌دهد دو تصور را در نزد مخاطب ایجاد می‌کند، اولین تفسیر این است که عناصر داعش چندین بار عملیات دروغین اعدام برای وی اجرا ‌کرده اند تا قربانی متوجه واقعی بودن عملیات اخیر نشود و نداند که تا ساعتی دیگر جان خود را از دست خواهد داد. تصور دوم این است که احتمالاً به قربانی مواد مخدر خورانده شده تا درک درستی از حوادث پیرامون خود نداشته و کاملاً تسلیم عناصر داعش شوند.  

انتقال فیلم به دردناک‌ترین بخش آن زمانی صورت می گیرد که قربانی را با لباس معروف نارنجی در داخل قفسی می بینیم. لباس‌های متهم خیس است که بعدا مشخص می شود مواد آتش زا است. در این زمان صدای موسیقی تند و حماسی بلند می شود، مهارت عجیبی در هماهنگی صوت و تصویر دیده می شود و ناگهان از زاویه بالای فیلم یکی از عناصر تروریست آتشی را که رد آن تا قفس متهم کشیده شده، روشن می کند. فیلمبرداری متهم از زاویه بالا برای دومین بار در این کلیپ انجام می شود تا او را کوچک و حقیر نشان دهد.  

دقت زائد الوصف داعش و استفاده از عناصر حرفه ای وقتی مشخص می شود که متوجه زمان به کار رفته در تصویر برداری این فیلم می شویم. از زاویه آفتاب در بخش‌های مختلف فیلم‌برداری مشخص است که تصویربرداری، زمان قابل توجهی طول ‌کشیده است. قرائت حدیثی از ابن تیمیه پدر معنوی تروریست های تکفیری در حین پخش تصاویر بار دیگر بر این نکته تاکید می کند که تروریست‌ها از هیچ اقدامی در راستای تحقق اهداف به ظاهر دینی خود فروگذار نمی‌کنند.  
 

هالیوودیسم داعش و صنعت وحشت در پی شکست‌های میدانی/
 

داعش؛ از واقعیت تا تبلیغات 
واقعیت این است که برداشت موجود از فیلم‌های تبلیغاتی داعش با چهره میدانی و اصلی این گروه تروریستی تفاوت دارد، فیلم های بدون مونتاژ و کارگردانی از سوی این گروه کاملاً متفاوت از ساخته های تبلیغاتی آنهاست و نشان می‌دهد که عناصر داعش مردانی از کشورهای متفاوت عربی هستند که با لهجه حامیان صحبت می‌کنند و اقدامات ناگهانی و هرج‌ومرج جزو شاخصه اصلی شخصیت آن‌ها به شمار می‌رود، برنامه‌ریزی و هماهنگی‌هایی میدانی و ساختاری و انضباط از رویکرد شخصیتی این مبارزان فاصله زیادی دارد.   

گروه‌های تروریستی با تولید این فیلمها موفق شدند این پیام‌ها را به همه القا کنند که به دنبال ایجاد حاکمیت موهوم "خلافت اسلامی" هستند، آن‌ها با برداشت‌های ظاهری از دین انجام هر جنایتی برای رسیدن به "آرمان شهر" خود را توجیه می‌کنند و مدعی هستند که زندگی در دولت آن‌ها همراه با سعادت بود و مساوات خواهد بود.  

به گزارش گلستان 24، انتشار این تصاویر دو نوع واکنش در نزد مردم ایجاد خواهد کرد که هر دو مورد نظر تهیه ‌کنندگان و عاملان اصلی انتشار این فیلم‌ها است، اول اینکه شور و حماسه کاذبی در نزد حامیان آن‌ها ایجاد می‌کند که هنوز تصمیم به ورود به میدان جهاد! نگرفتند. گروه دوم مخاطبان این فیلم‌ها جوامع هدف هستند که بدون توجه به واقعیت میدانی قدرت داعش باید عنصر ترس و وحشت از عناصر تروریستی به عنوان یک مؤلفه سرنوشت ساز در مبارزات بر دل آن ها بنشیند.  
 

هالیوودیسم داعش و صنعت وحشت در پی شکست‌های میدانی/


به نظر می‌رسد داعش این الگوی توسعه را از رژیم صهیونیستی نسخه‌برداری کرده است، به ‌گونه‌ای که فارغ از واقعیت‌های میدانی سعی دارد خود را ارتشی شکست‌ناپذیر نشان دهد و اسطوره‌ها و افسانه‌های عجیب و غریبی در مورد حماسه سازی عناصر خود در مبارزه با دشمنان تراشیده و آن‌ها را به درک این "توهم غیر واقعی " مجبور کند. متاسفانه باید اذعان کرد که داعش در دستیابی به این هدف در جوامع مختلف عربی و اسلامی تا حدی موفق بوده است.  

البته آنچه در جنگ روانی بویژه در مورد کشورهایی که سیاست های غلطی در زمینه داعش در پیش گرفته اند رخ داده، تاثیر چندانی در واقعیت های میدانی مبارزه مردم عراق و سوریه با این گروه ها ندارد. واقعیت این است که گرچه حمایت های آمریکا، ترکیه، عربستان و برخی دیگر از کشورهای حاشیه  خلیج فارس از داعش همچنان ادامه دارد، اما شکست های متوالی اخیر تروریست ها در نتیجه عملکرد خوب نیروهای مقاومت مردمی در عراق و سوریه و حمایت مرجعیتی دینی از دولت در برابر تروریست‌ها است.  

تحولات چند ماه اخیر در سوریه از آزادسازی "یبرود"، "رنکوس"، "الغوصیر" و آزادسازی گذرگاه راهبردی "الغوصیر"، اطراف دمشق (جوبر) و تلاش برای رفع حصر دو شهر "نبل" و "الزهرا" و تلاش برای بیرون راندن جبهة ‌النصره از منطقه قلمون حکایبت دارد.  

در عراق آزادسازی "جرف الصخر"، "عاملی"، "جلولا"، "اسعدیه"،‌ "سنجار"، "زمار"، "ضلوعیه"، "بیجی" به صورت کامل محقق شده و کوشش‌هایی برای تنگ کردن حلقه محاصره تروریست‌ها در "موصل" مرکز استان "نینوا" و "تکریت" مرکز استان صلاح‌الدین و شکست تروریست‌ها در استان الانبار و پاکسازی کامل استان دیالی دنبال می شود. 
مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار