واکنش‌ها در اولین سالگرد اجرای برجام؛همین که سفره مردم خالی‌تر نشده، اتفاق مهمی است!

«برجام بی‌خاصیت» این تعبیری است که در گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره این سند توافق هسته‌ای آمده است و حالا طرفداران آن اعلام می‌کنند مردم باید شکرگزاری کنند که سفره‌شان خالی‌تر نشده است.

وقتی دستاوردهای برجام «بی‌خاصیت» و منفی می‌شود

به گزارش گلستان24، هر چه به سالگرد اجرای برجام، 26 دیماه نزدیک‌تر می‌شویم دستاوردهای برجام به جای روند مثبت، بیشتر منفی می‌شوند. به این معنا که در اوائل دولت برجام را «آفتاب‌تابان» و «فتح‌الفتوح» می‌نامید، وعده می‌داد که با اجرای برجام همه تحریم‌ها لغو شده و سرمایه‌گذاری در کشور اتفاق می‌افتد و معضلات اقتصادی همچون بی‌کاری و رکود با گشایش اقتصادی که برجام ایجاد می‌کند رفع می‌شود اما امروز روند دستاوردهای برجام آنقدر تنزل پیدا کرده است که دولتمردان و حامیان برجام بیان می‌کنند، همین که برجام سبب شده سفره مردم خالی‌تر نشود و یا اینکه جنگی علیه کشورمان رخ نداده، باید شکرگذار برجام بود!

 

 

در همین رابطه،‌ محسن صفایی فراهانی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دولتمرد اسبق در گفتگو با روزنامه آرمان باب جدیدی از دستاوردهای برجام را باز و بیان کرده است که «با برجام همین اندازه که سفره مردم خالی‌تر نشده، اتفاق مهمی است.»

وی افزود: «فراموش نکنیم در ماه ژانویه تازه برجام به نخستین سالروز تصویب خود رسید. همه افرادی که با فعالیت‌های اقتصادی آشنا بودند، می‌دانستند که با گذشت یک سال از تصویب برجام، نمی‌تواند اتفاق مهمی در اقتصاد کشور رخ دهد و قرار بر این نیست که با تصویب برجام معجزه‌ای در وضعیت معیشت مردم رخ دهد، بلکه برجام بستری فراهم می‌کند که فعالان در آن کار کنند.»

البته به نظر می‌رسد که صفایی فراهانی فراموش کرده که یکسال از اجرای برجام گذشته و زمان تصویب برجام نیز 23 تیرماه سال 94 است که نزدیک شش ماه از سالگرد اولین زمان تصویب آن ( 23 تیرماه 1395) می‌گذرد و با این اوصاف مردم بایستی هر چند کوچک اما تا اندازه‌ای مواهب اجرای برجام و تعهداتی که دولت بدان اشاره کرده بود را در اقتصاد خانواده خود احساس می‌کردند.

طبق گزارشی که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از روند اجرایی شدن برجام در شش ماه اول ارائه داد، اگرچه در بخش‌هایی مانند حوزه نفت برخی از بازارها به روی ایران باز شده است اما در حوزه‌های مختلف از جمله بانکی هنوز زنجیره تحریم‌ها گسسته نشده است و بسیاری از بانک‌های بزرگ با ایران مراودات مالی انجام نمی‌دهند.

در این گزارش ‌آمده است که برجام با مشکلات عدیده‌ای روبروست و در برخی از مواقع نیز آمریکایی‌ها با اقدامات متقابل مانند ایجاد تحریم‌های جدید و همچنین استفاده از تحریم‌های اولیه علیه تحریم‌های ثانویه برجام را بی‌خاصیت کرده‌اند و علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در انتهای این گزارش دولت را موظف دانسته که با رصد دقیق اقدامات و تعهداتی که طرف غربی در قبال برجام انجام می‌دهد اقدامات متقابل را در راستای نقض تعهدات انجام دهد.

به هر حال می‌توان دوگانه حامیان برجام را امروز به خوبی مشاهده کرد، زمانی که با اسطوره‌سازی برجام را تا آفتاب‌تابان بالا می‌بردند و آب و محیط زیست و حتی ازدواج جوانان را به آن ربط می‌دادند و امروز با لحنی جالب و به نوعی منت‌گذارانه اعلام می‌کنند که باید شکر‌گذار بود که سفره مردم از این هم خالی تر نشده است.

منبع : مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار