تحلیلی بر صف بندی انتخاباتی شورای شهر گرگان ؛

مشاهدات و ارزیابی ها گوناگون نشان می دهد که پنجمین دوره انتخابات شورای شهر گرگان ، شاهد رقابت سخت و نفس گیر 5 گروه سیاسی اجتماعی فعال در مرکز استان گلستان برای تصاحب 9 کرسی این شورا خواهد بود .

اصلاح طلبان ، پر تعداد و تشنه قدرت / اصولگرایان کم تعداد و امیدوار

به گزارش گلستان24، ثبت نام 266 نامزد برای پنجمین دوره انتخابات شورای شهر گرگان نشان می دهد که یک ماراتن سنگین و جذاب برای کسب 9 کرسی پارلمان محلی شهر گرگان در حال شکل گیری است .

 در این میان ، پنج گروه "اصلاح طلبان" ، "اصولگرایان" ، "حامیان شهردار" ، "مخالفان شهردار" و "مستقلین" ؛ اضلاع تشکیل دهنده فضای سیاسی انتخاباتی شهر گرگان در روزها و ماه های آتی می باشند که در اینجا شرح مختصری بر وضعیت هر یک از این گروه های 5 گانه ارائه می شود :

 اصلاح طلبان ؛ پر تعداد و تشنه قدرت

 اصلاح طلبان بعد از چند دوره ناکامی در شورای شهر گرگان به دلیل سیاسی کاری و ضعف عملکرد شورای اول و دوم گرگان که حذف "حسین صادقلو" شهردار وقت با مخالفت هاشم مهیمنی استاندار وقت در سال 82 نمونه ای از آن بود ، دوباره آمده اند تا از فضایی که دولت روحانی برای آنها بوجود آورده نهایت استفاده را ببرند .

وجهه اصلی این گروه در این دوره ، احساس تکلیف (!) و به میدان آمدن تعداد زیادی از فعالان و چهره های شاخص آنان است که تقابل و ستیز پیدا و پنهان با لیست حامیان حسین صادقلو شهردار و تشنگی رسیدن به قدرت از مشخصات بارز آنان است .

سر لیست این گروه "عبدالسلام مهیمنی" رئیس شورای اصلاح طلبان گلستان است که این روزها مورد انتقاد شدید برخی افراد و گروه های اصلاح طلب استان قرار گرفته است . منتقدین او معتقدند فردی که خود در هیئت رئیسه شورای اصلاح طلبان قرار دارد نباید کاندیدا شود و برای بستن لیست ها دخالت کند و باید استعفا دهد .

"رضا بارچیان" از منتقدان جدی شهردار گرگان نیز یکی از ثبت نام کنندگان این دوره است . بارچیان در یکسال اخیر در فضای مجازی حملات زیادی به شهردار داشته و به همراه برخی اصلاح طلبان مدعی اصالت گرگانی ، طرفدار محمدرضا صالحی استاندار فعلی خراسان شمالی و یکی از منتقدین جدی استاندار گلستان نیز بوده است .

"نیکان آرخی" از زنان فعال اصلاح طلب و مشاور قدس مفیدی رئیس شورای شهر گرگان نیز از منتقدان جدی شهردار گرگان است که در این دوره با لیست اصلاح طلبان به میدان می آید .

 اما در میان اصلاح طلبان دو عضو فعلی شورای شهر حضور دارند که جزو مخالفان سرسخت شهردار گرگان به شمار می روند ؛ علی کلاتی و اسدالله کبیر  در دوره چهارم نشان دادند که تمایلی به حضور صادقلو در شهرداری گرگان ندارند .

 هاجر عامریان ، احمد خواجه نژاد ، محمد تفویضی ، تقی احسن ، علی اکبر رایجی ، سیده فاطمه صمدی ، حسن رضایی ، شیخ ابوالفضل عامری ، محمدتقی بسطامی ، رقیه بیگم کاظمی ، ماکان فروتن ، صدیقه جهانشاهی و ... نیز در زمره اصلاح طلبانی هستند که نشان داده اند اگر مخالف جدی شهردار نباشند ، قطعا موافق وی هم نیستند .

 اصولگرایان ؛ کم تعداد و امیدوار

 اما اصولگرایان با نگاهی نو و پوست اندازی ، با برخی نیروهای جوان و تازه نفس به میدان آمده اند . البته افراد و مجموعه هایی از آنان خود را نیروهای انقلابی و ولایی معرفی کرده اند اما در مجموع و نهایتا ذیل همین عنوان گروه های اصولگرا تعریف می شوند .

 "علی مومنی" مدیر کل سابق میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی به احتمال زیاد سر لیست اصولگرایان در این دوره خواهد بود . همچنین "ابوالفضل تجری" ، "جواد عموزاد" ، "اکبر بصیرنیا" ، "حجت مقسم" به همراه چند چهره با تجربه نظیر : "ناصر گرزین" ، "سید قربان سیاه بالایی" و "محمد مهدی ایرجی" نیز احتمالا در این لیست قرار دارند .

 این گروه ، عملکرد شهرداری گرگان در زمینه برنامه های عمرانی و توسعه شهری را موثر و مطلوب می داند و از آن حمایت می کند  اما به برخی از کاستی ها در زمینه مسائل فرهنگی و مذهبی انتقاد دارند و به دنبال برخی تعاملات برای رفع این نواقص هستند .

 حامیان شهردار ؛ مصمم ، پر امید و حامی سرسخت شهردار گرگان

 اما لیستی که این روزها از اعتبار آن زیاد سخن گفته می شود و میزان رای آوری آن نیز بالا ارزیابی می شود ، لیست حامیان شهردار است .

تعداد 4 عضو اصلی این لیست از دوره فعلی خود را محق این جایگاه می دانند و به دلیل دفاع از صادقلو و عملکرد وی در این چهار سال می خواهند در ادامه نیز این مدال بر گردن آنها باشد .

"ناصر گرزین" ، "علی اصغر یوسفی" ، "فائزه عبداللهی" و "حسین ربیعی" ، 4 نفر اصلی لیست حامیان هستند و بعضا نام "ابراهیم جرجانی" در این میان برده می شد اما در روز ثبت نام این ائتلاف در فرمانداری خبری از جرجانی نبود.

از برخی افراد دیگر از گروه های مستقلین و اصولگریان نیز به عنوان بعضی از اعضای احتمالی لیست حامیان شهردار نام برده می شود که به نوعی تکمیل بهتر این لیست و استفاده از همه ظرفیت ها را تداعی می کند .

هر چند تا نهایی و بسته شدن این لیست 9 نفره مهم و تعیین کننده ، توجه و حساسیت زیادی وجود دارد  .

 مخالفان شهردار ، کم رمق و مستاصل و کماکان مخالف صادقلو

 دسته چهارم از گروه های حاضر در رقابت های انتخاباتی پنجمین دوره شورای شهر گرگان ، مخالفان شهردار کنونی هستند .

 چند عضو فعلی شورای شهر همچون "کلاتی ، نورا ، قدس مفیدی ، سبطی ، کبیر ، پزشکپور" و تعداد زیادی از ثبت نام کنندگان جدید در قالب اصلاح طلبان گرگان که در بالا بدان اشاره شد و ... در زمره مخالفان با شهردار گرگان قرار دارند .

 اما مخالفت آشکار با شهردار گرگان بنام همان چند عضو شورای فعلی رقم خورده است که دچار نوعی استیصال در این دوره از رقابت ها شده اند که حواشی گوناگون و ناکامی های حدودا 4 ساله آنان در مواجهه با شهردار و ثبت نام آنها در روزهای آخر و ... شاهد این مدعاست .

اگر چه این روزها همه مخالفان پیدا ( برخی از اعضای فعلی شورا ) و مخالفان پنهان ( طیف اصلاح طلبان ) با شهردار گرگان ترجیح داده اند تا با یک حرکت تاکتیکی ، مستقیما از حسین صادقلو انتقاد نکنند تا از چشم و رای مردم نیفتند ولی شواهد گوناگون از کینه و مخالفت عمیق آنان با شهردار حکایت دارد .

 مستقلین ؛ سردرگم و کم شانس

 بخش دیگری از فعالان سیاسی اجتماعی در قالب دسته پنجم و با عنوان مستقلین هستند که ضلع دیگری از کاندیداهای شورای شهر گرگان محسوب می شوند .

 این گروه سعی می کنند بدون تابلوهای سیاسی اصولگرا و یا اصلاح طلب و یا ائتلاف حامیان و مخالفان شهردار به میان رقابت ها بیایند و شانس خود را بیازمایند .

 قطعا افراد این گروه در میان 266 کاندیدای ثبت نامی و فضای خاص حاکم بر این دوره از رقابت ها ، میزان استقبال مردمی و رای آوری خوبی نخواهند داشت ، چون رقابت جدی برای کاندیداهای مستقل و انفرادی در چنین انتخاباتی بسیار سخت و مشکل است .

 علی ایحال ، گذشت زمان و فعالیت و تحرکات این افراد و گروه های سیاسی در روزهای آتی ، به تدریج فضای شفاف تری از وضعیت سیاسی اجتماعی این گروه های پنج گانه به نمایش خواهد گذاشت .

منبع:گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار