دکتر مصیب عباسی در مصاحبه با گلستان24، قسمت سوم؛

متاسفانه چتر باند ورانت وسو مدیریت وجناح گرایی بر سر دولت ومجلس باز است که نتیجه ان فقر تبعیض وفساد واشرافی گری است

انتظار است هر روز از حضور دولت در اقتصاد کمتر و نقش مردم بیشتر گردد / چتر رانت خواری بر سر دولت و مجلس باز است

دکتر مصیب عباسی، استاد دانشگاه گرگان، در مصاحبه اختصاصی با گلستان24،  با تاکید بر این که تاگفتمان انقلاب اسلامی  بویژه اقتصاد مقاومتی به یک ارزش عمومی تبدیل نگردد وضرورت ان بر زبان مردم وقلم دانایان جاری وروان نشود اجرایی شدن با انواع دشواری ها مواجهه می شود، بیان کرد: سرنگونی رژیم پهلوی در باور مردم جا گرفت وان انقلاب شگرف خلق شد.

وی ادامه داد: جنگ سخت و نرم با باور مندی ملی به ثمر رسید و جنگ اقتصادی نیز باید این باور در ازهان مردم و جامعه نخبگانی جا گیرد و از ذهن به زبان در اید و از بستر رسانه های کلیه گروها وتشکل ها به اصل خدشه ناپذیر به طور پیوسته ییان گردد. این یکی از اصول مهم در عمومیت یافتن اقتصاد مقاومتی است.

دکتر عباسی افزود: در جامعه نخبگانی نقش حوزه و دانشگاه در تبیین و تشریح ابعاد ان بسیار مهم واثر گذار است. همچنین مسجد و منبر در نشر ضرورت این پیام بسیار کارساز است .

استاد دانشگاه گرگان ادامه داد: در گام دوم باور صاحبان تخصص ودارندگان حرفه وشرکت و واحدهای تولیدی و صاحبان سرمایه باید تقویت شود. اقتصاد بدون مجموعه منسجم در هر واحد تولیدی و صنعتی امکان توفیق ندارد.  پذیرش اقتصاد مقاومتی از سوی صنوف تولیدی وصنعتی وشرکتهای تجاری وسرمایه گذاری به عنوان یک ارزش ملی وسود آور و هویت ساز زیر ساخت فرهنگی مهم وحیاتی است  خصوصا محورهای 24گانه.

وی عنوان کرد: سیاست های اقتصاد مقاومتی  در گام سوم اولویت بندی وبرنامه محوری با توجه به ظرفیت وتوان داخلی و نیازهای بازار در بعد داخلی ومنطقه ایی وبین المللی است.  عامل دیگری که در این باره موثر است مردمی شدن اقتصاد است که در این زمینه باید تمام صاحب نظران وکار افرینان ودارندگان دانش وثروت برای نشان دادن حمایت خود از این امر حاکمیتی وحرکت تمدنی به صحنه بیایند وطرحها وایده های خود را در محافل عمومی وخصوصی بیان کنند واز بر چسب جناحی وبازیهای سیاسی فاصله بگیرند و با شاخص ریشه کند نمودن فقر وضعف اقتصادی وایجاد اقتصاد قوی بنیان برای پاسداری از خون شهدا واستمرار مکتب امام ورهبری  حمایت انقلابی وملی خود را نشان دهند.

دکتر مصیب عباسی گفت: نکته پایانی نقش قوای حاکمیتی در رفع موانع قانونی واجرایی وقضایی مردمی شدن اقتصاد است مجلس باید برای تقویت انگیزه متخصصان وحفظ دارندگان دانش وثروت وتولید کنندگان قوانین موجود را بررسی وبه روز ومطابق سیاست های اقتصاد مقاومتی اصلاح نماید. انتظار است هر روز از حضور دولت در اقتصاد کمتر ونقش مردم بیشتر گردد .

 

رانت

 

وی افزود: دولت به عنوان امین مردم موظف است بر اساس سیاست ها وقانون بر نامه در کم کردن نقش خود در اقتصاد وتشویق مردم به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی به قبول طرحها ومشارکت در بر داشتن ای بار سنگین همت گمارد وعملا نشان گر این باور انقلابی باشد زمانی نقش دولت دراقتصاد کم می شود که پروژه های نفت وگاز  خود رو اصل 44به درستی وبا اعتماد به مردم ومتخصین واگذار گردد تاکنون گزارشی از واگذاری ای گونه شرکت ها در یافت نشده ویا به صورت ناقص به ادم های دولت واگذار شده زمانی این رویا به واقعیت می رسد که سهم شرکت های دولتی در بودجه ملی به سرعت کاهش یابد که این امر هم در حد انتظار صورت نگرفت تاکنون هیچ دولتی بعداز انقلاب نتوانست نسبت به واگذاری پروژه های یاد شده توفیق یابد ورانت دولتی در اقتصاد میدان داری می کند ودولت به عنوان تاجر در عرصه ملی بین الملی در اقتصاد حضور قدرتمند دارد.

دکترعباسی خاطر نشان کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری دولتی بودن ونفتی بودن دو افت وبیماری مزمن اقتصاد کشور است وریشه کن شدن این دو بیماری در پذیرش اقتصاد مقاومتی به یک ارزش ملی وتمدنی وانقلابی  ونیز اجرای پیوسته ومنظم وبه روش علمی ان است وهمینطور وجود دولت ومجلس قوی وکار امد وانقلابی که بتواند در عمومیت دادن گفتمان انقلاب اسلامی واقتصاد مقاومتی به عنوان یک مجموعه نقشی چون شهیدان داشته باشد واز سوی دیگر در دام رانت وفساد ومافیای قدرت وجناح وباند بازی گرفتار نگردد که متاسفانه چتر باند ورانت وسو مدیریت وجناح گرایی بر سر دولت ومجلس باز است  که نتیجه ان فقر تبعیض وفساد واشرافی گری است 

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار