تبلیغات کاندیداهای شورای شهر در فضای مجازی

عرض اندام در فضای مجازی، برای کاندیداها فرصتی است جهت ارائه مطلب و سخنگویی به طور گزینشی که با طمأنینه و صرف وقت انجام می‎گیرد، بنابراین اگر این فضا، تنها فرصت محک زدن صداقت و دغدغه‎های کاندیدا بود، برای شهروندان موقعیت مناسبی برای راستی آزمایی و شناخت کاندیدا فراهم نمی‎شد.

فرش قرمز فضای مجازی برای نامزدهای انتخاباتی در شورای شهر
 

به گزارش گلستان24، این روزها در هر شهر و روستا که قدم می گذاری صحبت از دو انتخاب مهم در پایان اردیبهشت سال جاری است. مردم استان گلستان همگام با سایر مردم کشور درگیر تب و تاب دو انتخاب ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا هستند انتخابی که به قطع می تواند سرنوشت مردم را رقم بزند.

در این میان یکی از مباحث مهم برای انتخاب کاندیدا اصلح تبلیغات است اگرچه در گذشته بیشتر کاندیدها تلاش می‎کردند تا با حضور در میان مردم و سخنرانی در اماکن عمومی به ارائه برنامه‎های خود بپردازند اما امروزه با توجه به فراگیر شدن شبکه‎های مجازی بسیاری از کاندیداهای شورای اسلامی شهر به تبلیغات در این نوع فضاها و به ایجاد کانال و گروه‎های تلگرامی روی آورده‎اند.

این روزها نامزدهای انتخاباتی در شورای شهر گرگان نیز بسیار فعال‎تر از گذشته در شبکه‎های مجازی دیده می‎شوند از طرفی طرفداران نامزهای انتخاباتی با راه‎اندازی گروه‌های حمایتی در فضاهای مجازی به خصوص تلگرام سعی به جذب آرای بیشتر برای نامزدهای مورد نظر خود دارند.

با این وجود اگرچه گسترش فضای مجازی این امکان را برای کاندیداها فراهم می‎کند تا به راحتی و با هزینه کم‎تر بسیاری از مطالب و برنامه‎های خود را به مردم ارائه دهند اما برخی از شهروندان گرگانی معتقد هستند تبلیغات روی دیوارهای مجازی شیوه مناسبی برای ارائه برنامه‎های نامزدهای انتخاباتی نیست.

عدم شفافیت برنامه نامزدهای شورای شهر در فضای مجازی

در همین رابطه یک شهروند گرگانی با انتقاد از تبلیغات کاندیداهای شورای شهر در فضای مجازی گفت: شورای شهر یک پارلمان محلی است که از دل مردم برخاسته و باید در صدد رفع مشکلات حوزه شهری برآیند.

فریبا شیری اظهار کرد: قطعأ یک نامزد انتخاباتی با بازدید از نقاط مختلف شهر و گفتگوی مستقیم با مردم می‎تواند به مشکلات زیر پوست شهر پی ببرد اما متأسفانه امروز شاهد آن هستیم تنها به دلیل توسعه شبکه‎های مجازی اکثر کاندیداهای شورای شهر به ارائه برنامه‎های خود در این نوع شبکه‎ها بسنده می‎کنند که در بعضی از مواقع این برنامه‎های خارج از توان و حیطه اختیارات آنهاست.

وی ادامه داد: فضای مجازی در کنار شیوه‎هایی هم‎چون جلسات حضوری با مردم می‎تواند شیوه مناسبی برای ارائه برنامه‎ نامزدهای شورای شهر باشد اما اینکه کاندیدا صرفأ به فضای مجازی تکیه کند روش مناسبی نیست، مردم حق دارند از نزدیک کاندیداهای خود را ببینند چرا که ارزیابی نطق بیان، زبان بدن، فصاحت و بلاغت در گفتار در کنار تعهد و اخلاق یکی از ویژگی‎های مهم برای نماینده شهر محسوب می‎شود.

شهروند دیگر گرگانی در خصوص تبلیغات نامزدهای شورای شهر در فضاهای مجازی در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: این روزها با توجه به نزدیکی انتخابات شورای اسلامی شهر وقتی وارد فضای مجازی از جمله تلگرام می‎شوم مشاهده می‎کنم عضو کانال‎ها یا حامیان نامزدهای انتخاباتی شورای شهر و با عناوینی که توسعه شهر گرگان را یدک می‎کشند شده‎ام که البته خروجی و عملکرد مناسبی از این نوع کانال‎ها دیده نمی‎شود.

علی مظاهر ادامه داد: در حالیکه باید در این کانال‎ها و گروه‌های طرفداران صحبتی از ارائه برنامه و چگونه برنامه‎ریزی برای رفع مشکلات حوزه شهری باشد اما به طور خلاصه و تیتروار به چند بار کلی و تکراری که بارها از زبان نامزدهای انتخاباتی شنیده‎ایم دیده می‎شود و بقیه پست‎ها شامل قطعه ادبی، ارسال انواع استیکر و پیام‎های بی‎محتواست که به شخصه ترجیح می‎دهم از این گروه‌ها خارج شوم چرا که حاوی هیچ نوع پیام با ارزشی نیستند.

مردم انتخاب آگاهانه داشته باشند

در حالیکه بعضی از شهروندان گرگانی به تبلیغات نامزدهای انتخاباتی شورای شهر در فضای مجازی معتقد نیستند اما از طرفی برخی بر این باور هستند اگر کاندیدا تعهد و صداقت واقعی داشته باشند فرقی نمی‎کند در فضای مجازی یا به صورت گفتگو مستقیم با مردم به ارائه برنامه‎های خود بپردازد.

در همین رابطه یک جوان گرگانی در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: اگر یک کاندیدا واقعأ فردی متعهد و پای کار باشد فرقی نمی‎کند در فضای مجازی یا سخنرانی در اماکن عمومی به ارائه برنامه‎های خود بپردازد، کما اینکه تبلیغات در فضای مجازی می‎تواند به کاهش هزینه‎ها و ریخت و پاش‎های معمول که بعضأ در سطح شهر و برای جذب آرا دیده می‎شود جلوگیری کند.

حسین اعلمی بیان کرد: مردم باید با آگاهی و اشرافیت کامل در پای صندوق رأی حاضر شوند و اولین قدم این است که مردم نسبت به وظایف و اختیارات شوراهای شهر و روستا واقف باشند چرا که بسیار مشاهده می‎شود نامزد شورای شهر وعده‎هایی می‎دهد که نه می‎تواند آن را عملی کند و نه در حیطه اختیارات و توانایی‎های این افراد است.

وی خاطرنشان کرد: فضای مجازی به خصوص شبکه‎های تلگرامی به دلیل فراگیر بودن آن می‎توانند شیوه خوبی برای معرفی کاندیداها باشند به شرط آنکه برنامه‎های آنها به دور از واقعیت نباشد.

 

سپهر مجازی، فرصت یا تهدید؟

از سویی دیگر کارشناس ارشد جامعه شناسی در استان گلستان با بیان اینکه بعد از اختراع دستگاه چاپ و انتشار اولین مطبوعه‎ها و کتاب‎ها، برای نخستین بار، مفهومی به نام مخاطب انبوه شکل گرفت در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: مخاطب انبوه، مورد خطابِ یک پیام قرار می‎گرفت بدون اینکه لزوماً در محلی مشترک با متکلم یا با مخاطبان دیگر قرار داشته باشد.

فرشته سلطانی افزود: این امکان، سرعت انتقال اطلاعات را به شدت افزایش  و ارتباطات چهره به چهره، جایش را به ارتباطات غیرحضوری داد که امکان سرعت بخشی به انتشار اخبار را فراهم می‎کرد در واقع این سیر تا به امروز ادامه داشته و از مخاطبان کتاب، روزنامه، رادیو و تلویزیون، به فضاها و اپلیکیشن‌های اینترنتی متنوع رسیده است.

وی بیان کرد: تبلیغات و اطلاع‌رسانی، شعر و شعار، تخریب و تکذیب و... همهمه ای در این فضا ایجاد کرده که گاهی بدون شنیدن هیچ صوتی، از این همهمه به سرسام گرفتار می‎شویم مناسبت انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر، این روزها، از این ابزار بسیار بهره گرفته و از سویی بر، آشفتگی آن، بسیار دامن زده است.

پژوهشگر مسائل اجتماعی در گلستان با بیان اینکه ابزارها برای تسهیل انجام امور و سرعت بخشی به آن و ذخیره زمان و انرژی و سرمایه به وجود آمده‌اند، گفت: مادامی که شیوه کاربست آنها را بیاموزیم و به کار ببندیم شاهد مشکل خاصی در این رابطه نخواهیم بود اما در غیر این صورت می‎تواند آسیبی جدی برای کاربران محسوب شود.

به گفته سلطانی ورود به مراجع تصمیم‌گیری شهری و ملی به عنوان نماینده مردم، نیازمند ارائه دقیق برنامه‎ها، دغدغه‎ها و اندیشه‎های کاندیدا و بررسی دقیق آن توسط شهروندان است.

وی ادامه داد: عرض اندام در فضای مجازی، برای کاندیداها فرصتی است جهت ارائه مطلب و سخنگویی به طور گزینشی که با طمأنینه و صرف وقت انجام می‎گیرد، بنابراین اگر این فضا، تنها فرصت محک زدن صداقت و دغدغه‎های کاندیدا بود، برای شهروندان موقعیت مناسبی برای راستی آزمایی و شناخت کاندیدا فراهم نمی‎شد حال آنکه گفتگوی حضوری، امکان رصد کردن اندیشه‌ها، عکس‌العمل‌ها، زبان بدن و حتی استواری و آهنگ صدای متکلم را برای مخاطب میسر می‌کند.

سلطانی خاطرنشان کرد: باور واثق دارم برای انتخاب‎هایی که سرنوشت جامعه را در دست می‎گیرد، انتخابِ کم خطا، تنها از طریق بررسی دقیق سوابق علمی و اجرایی نامزدها، گفتگوی حضوری، پرسش و پاسخ و حتی دقت نظر در زبان بدن فرد، صورت خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش اگرچه فضای مجازی می‎تواند به عنوان ابزاری مکمل برای نشر اطلاعات تکمیلی یا گفتگوهای مستمر در خصوص اولویت‎های چندم فکری و برنامه‌ای کاندیدا، مورد استفاده قرار گیرد اما این فضا نمی‎تواند ابزار اصلی برای معرفی کاندیدا و کسب آگاهی شهروندان محسوب شود.

انتهای پیام/

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار