پایان تدبیر و امید!

رعشه‌ دستان روحانی در مناظره تنها نتیجه‌ی کهولت نیست؛ آقای رئیس‌جمهور حق داشت اگر از مناظرات زنده می‌ترسید!

ناک‌اوت دولتی‌ها در مناظره؛ استراتژی «ضربه‌گیر» چگونه بلای جان روحانی شد؟

به گزارش گلستان24،​  روحانی تقریباً حرفی برای گفتن نداشت؛ تلاش‌های دوست ضربه‌گیر اگر نبود، احتمالاً اوضاع بدتر هم می‌شد. حالا اصلاح‌طلبان جدی‌تر از گذشته سناریوی عبور از روحانی را دوره می‌کنند؛ خبر رسیده بنا است ستادهای جهانگیری با کمک شخصیت‌های اصلاح‌طلب، بازگشایی شوند. چاره چیست؟ برای فرار از شکست باید هرچه زودتر از آقای رئیس‌جمهور و دولتش فاصله گرفت. دولتی که در چهارسال گذشته تقریباً هیچ کار مفیدی برای بهبود اوضاع معیشت و عمل به وعده‌ها نکرد؛ نمایندگان انقلاب اما خیلی خوب زبان گویای مردم بودند؛ مردمی که حالا سال‌ها است از نمایش دولت بازنشسته‌ها خسته‌اند؛ مردمی که ناگزیرند اگر دنبال تغییرند.

 

 

روحانی و دوست ضربه‌گیرش برای فرار از پاسخگویی در مناظره چه‌کردند؟ افکار عمومی و رسانه‌ها چه می‌گویند؟

 

اول؛ زُل زدن به دوربین و انکار وعده‌ها؛ زُل زدن به دوربین و ...

هرچه بود، انکار کرد. نه وعده‌ی صد روزه را، نه حمایت بابک زنجانی از ستاد تبلیغاتش را، نه وعده‌ی آفرینش چهار میلیون شغل جدید را! روحانی علاوه بر اعتماد مردم، اخلاق را هم باخت. قالیباف می‌گفت پدیده‌ی جالبی است به دوربین زُل زدن و دروغ گفتن! آقای رئیس‌جمهور روز گذشته تقریباً کاری جز انکار وعده‌ها و ناصواب‌گویی آن هم مقابل یک‌دوجین دوربین انجام نداد. ضربه‌گیر هم هرچه کرد، نتوانست با جاروجنجال و سیاسی‌کاری مسیر مناظره را دچار چالش کند. یکی از کاربران توئیت کرده بود «همین‌طوری اوضاع پیش بره این بنده‌خدا ریاست‌جمهوری خودش رو هم منکر می‌شه!» و کاربر دیگری نوشت: «اسحاق جهانگیری توی فرآیند انتخابات قراره نقش اون T.A رو ایفا کنه که درس رو بیش از خود استاد فهمیده و بهتر یاد میده!»

 

 

افشاگری قالیباف درباره کمک بابک زنجانی به ستاد روحانی

 

مردم اما ناباورانه در شبکه‌های اجتماعی اسناد خلاف‌گویی‌های آقای رئیس‌جمهور را مطالعه می‌کردند. اسناد وعده‌هایش درباره‌ی آفرینش چهار میلیون شغل جدید، تماشای عکس‌هایش وقتی از بابک زنجانی به‌عنوان کارآفرین نمونه تقدیر می‌کرد؛ و تماشای فیلم سخنانش وقتی در رقابت‌های 92، از وعده‌های صدروزه می‌گفت. دستان روحانی به رعشه افتاد وقتی قالیباف پرینت سخنانش را از سایت ریاست جمهوری در برابر دوربین‌های پخش زنده نشان می‌داد. قالیباف می‌گفت: «شما گفتید مگر کسی عقل نداشته باشد وعده‌ی صدروزه بدهد؛ من اما می‌گویم علاوه بر این شما صداقت هم ندارید!»

 

 

قالیباف: دولت قبل حداقل حامی محرومین بود؛ شما که از تهران خارج هم نمی‌شوید!

 

دوم شلوغ‌کاری و سیاسی‌بازی

جهانگیری آمده بود دعوا، اصلاً مأموریت داشت اباطیل بگوید و حواس مردم را پرت کند. البته نمایش درخشانی داشت؛ درخشان‌تر از رئیس دولتی که گوشه‌ای نشسته بود و دربرابر مطالبات سنگین افکار عمومی، فقط انکار می‌کرد. و البته ابایی هم نداشت که روی آنتن زنده روحانی را «رئیس» خطاب کند و تأکید کند برنامه‌ای برای رقابت با او ندارد. با این همه وقتی با اعتراض قالیباف مواجه شد، درآمد که کاندیدای فِیک نیست و بعد از سال‌ها سابقه‌ی استانداری و صدارت و معاون اولی، حالا نوبت او است که رئیس‌جمهور شود. نادران نوشته بود: «امشب بعد از مناظره به جهانگیری گفتم شخصیتی با توانمندی شما حیف است نامزد پوششی یک نفر باشد؛ در صحنه بمان!» دهقان رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف هم با کنایه به رئیس جمهور نوشت:‌ «اگر روحانی می‌توانست از خودش دفاع کند،‌ جهانگیری نامزد پوششی نمی‌شد!»

 

 

تسلط نمایندگان انقلاب اما بر موضوع مناظره دولتی‌ها را در وضعیت دشواری قرار داد. قالیباف تقریباً در برابر بیشتر اتهاماتی که به او نسبت داده می‌شد، سکوت کرد. از معایب دولتین احمدی‌نژاد گرفته تا حمله به سفارت عربستان و تا هوای آلوده‌ی شهرهای بزرگ؛ جهانگیری هرچه می‌توانست علیه او گفت. درنهایت اما سخنان قالیباف درباره‌ی دولت چهاردرصدی و دلال‌های زالوصفتی که خون مردم را در شیشه کرده‌اند، درخاطر ماند.

 

ثانیه شمار پایان تدبیر و امید؛ افکار عمومی چه می‌گویند؟

سازمان رأی روحانی بیش از گذشته دچار تردید شده است؛ نمایش درخشان جهانگیری روز گذشته بیشتر از قبل ناتوانی او را در اداره‌ی دولت نمایان کرد. تقریباً هیچ آمار و ارقام مهمی از جانب آقای رئیس‌جمهور ارائه نشد؛ متقابلاً اما آقای ضربه‌گیر نشان داد حسابی مسلط است. با این اوضاع احتمال کناره‌کشی به نفع روحانی بعیدتر از قبل به نظر می‌رسد. خاصه توئیت شب گذشته رئیس دفتر خاتمی نشان داد پشت‌پرده خبرهایی است؛‌ محمدعلی ابطحی نوشته بود:‌‌‌ «می‌گم راه نداره آقای روحانی وقتشو بده به جهانگیری؟ پدیده‌ی مناظره‌ی این دوره جهانگیری است؛ چه خوب که کاندیدا شد!» حالا روحانی پنج رقیب عمده دارد؛ رقبایی که هرکدامشان سهم قابل توجهی از آرای حداقلی او را مطالبه می‌کنند. تصور پیروزی در دور اول، فضایی است. مناظره‌ی دیروز تثبیت دو-دوره‌ای شدن انتخابات بود.

 

 

آمار گوگل ترند هم وضعیت دشوار روحانی را تأیید می‌کند. از بعد از شروع تبلیغات انتخاباتی، میانگین سرچ‌های مردمی درباره‌ی نامزدهای دیگر(از قبیل قالیباف و رئیسی گرفته تا جهانگیری) بنحو معناداری افزایش یافته است. آقای رئیس‌جمهور تقریباً هیچ تفوق روشنی در نمودار ندارد. یک نظریه می‌گوید وضعیت سرچ گوگل می‌تواند تا حدود زیادی وضعیت پیروز انتخابات را روشن کند. بررسی نمودار ترندهای گوگل در هفته‌ی منتهی به انتخابات دور قبل می‌تواند تا حدود زیادی مؤید مطلب باشد؛ وقتی که از چند روز قبل از انتخابات نتایج جستجوهای مردمی درباره‌ی «روحانی» به‌طرز معناداری فاصله می‌گیرد.

 

تازه‌ترین آمار گوگل‌ترند؛ رشد معنادار جستجوی قالیباف در کنار رئیس‌جمهور و معاون اول مستقر در قدرت

 

آمار گوگل‌ترند یک هفته مانده به انتخابات ۹۲/ فاصله معنادار روحانی از رقبا

 

معاون اول و رئیس‌جمهور مستقر در قدرت اوضاع سختی دارند. آرای منفی روحانی هر روز درحال اوج‌گیری است؛ هر دقیقه مردم بیشتری به این جمع‌بندی می‌رسند که باید به استمرار وضع موجود «نه» بگویند. دولت تدبیر و امید حالا از چشم مردم افتاده؛ دربرابرشان گزینه‌های دیگری را می بینند که هم در بلاغت و هم در کارآمدی و البته در صداقت چند سر و گردن بالاتر از کاندیداهای دولتی ایستاده‌اند. رعشه‌ی دستان روحانی در مناظره تنها نتیجه‌ی کهولت نیست؛ آقای رئیس‌جمهور حق داشت اگر از مناظرات زنده می‌ترسید!

 
 

ارسال نظر

آخرین اخبار