یک تناقض در اظهارات رئیس جمهور درباره آزادی بیان در مناظره دوم؛

اگر مردم انتقاد نکنند یعنی مشارکت نکرده اند و سهم خود را در پیشرفت کشور ایفا نکرده اند. این روشی است که حتما باید اصلاح شود. خودم به آن اعتقاد دارم در این انتخابات کیا هستند که در فضای مجازی آزادند و کیا هستند هر روز احضار می شوند به بهانه های مختلف اینجوری می‌خواهیم در جامعه عدالت گستری کنیم

شکایت؛ سهم رسانه‌ها از مشارکت در پیشرفت!

به گزارش گلستان24 ، با وجود همه وعده‌های رئیس جمهور در خصوص اعطای آزادی بیان به رسانه‌ها به نظر می‌رسد آن چیزی که رسانه‌ها در سچهارسال گذشته از دولت مشاهده کرده‌اند با این اظهارات فاصله معناداری داشته باشد، چنانکه حتی برخی این سخنان را در مدت دو هفته مانده به انتخابات، دارای کارکرد صرف برای انتخابات ارزیابی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روز گذشته دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، مناظره ای که به مسائل فرهنگی و سیاسی می پرداخت و نامزدها مواضع خود را در موضوعات مختلف بیان می کردند.

در بخش اول مناظره مصطفی میرسلیم با حضور در جایگاه پاسخ دهنده به سوالی درباره "تعامل دولت با جریانات منتقد" پاسخ داد، در این سوال آمده بود: "چه نوع تعاملی را با احزاب و جریانات منتقد و مخالف دولت قائل هستید و دولت شما چقدر از شرح صدر لازم و رشد تضارب آرا در جامعه برخوردار خواهد بود؟"، دکتر روحانی اولین فردی بود که بعد از ایراد اظهارات میرسلیم درباره این مسئله، گفت: "اگر مردم انتقاد نکنند یعنی مشارکت نکرده اند و سهم خود را در پیشرفت کشور ایفا نکرده اند. این روشی است که حتما باید اصلاح شود. خودم به آن اعتقاد دارم در این انتخابات کیا هستند که در فضای مجازی آزادند و کیا هستند هر روز احضار می شوند به بهانه های مختلف اینجوری می‌خواهیم در جامعه عدالت گستری کنیم؟" این اظهارات بلافاصله با واکنش ها افراد و رسانه ها همراه شد.

مسئله تعامل با رسانه ها و جریانات منتقد دولت یکی از چالش برانگیز ترین مسائل دولت روحانی بوده است، این در حالی است که رئیس جمهور روحانی طی چهارسال اخیر همواره بر «آزادی نقد» تاکید کرده است؛  رئیس جمهور در افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با بیان اینکه "اگر اصحاب رسانه امنیت نداشته باشند و دل‌نگران امنیت، راه، شغل، خط و قلم خود ‏باشند نمی‌توانند در جامعه امنیت بیافرینند"، گفت: از قلم شکسته و دهان بسته کاری ساخته نیست.‏

روحانی در ادامه با تأکید بر اینکه "نباید با بهانه‌های واهی، قلم‌ها را شکسته و دهان‌ها را ببندیم" گفت: باید در جامعه با صدای بلند آزادی مسئولانه را فریاد بزنیم.

دکتر روحانی چهارسال پیش در دوران تبلیغات ریاست جمهوری سال 92 هم گفته بود؛ آن زمان روحانی با بیان اینکه "رابطه دولت و رسانه نباید جاده یک‌طرفه باشد و دولت هرچه می‌پسندد انتظار داشته باشد از رسانه‌ها تبلیغ و اعلام شود" گفته بود: راه مقابله با فساد آزادی دادن به رسانه‌ها و مطبوعات است و اتکا به نظارت‌های فرهنگی کافی نیست.

روحانی همچنین در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی رهبر معظم انقلاب در خصوص بستن دهان منتقدان اظهار داشت: خداوندا، به تو پناه می‌برم از استبداد رأی، عجله در تصمیم، تقدّم نفع شخصی و گروهی بر مصالح عمومی و بستن دهان رقیبان و منتقدان.

این موضع در مناظره جمعه نیز از سوی رئیس جمهور بیان شد، و وی بار دیگر از این موضوع سخن گفت.

اما با وجود همه وعده‌های رئیس جمهور در خصوص اعطای آزادی بیان به رسانه‌ها به نظر می‌رسد آن چیزی که رسانه‌ها در سچهارسال گذشته از دولت مشاهده کرده‌اند با این اظهارات فاصله معناداری داشته باشد، چنانکه حتی برخی این سخنان را در مدت دو هفته مانده به انتخابات، دارای کارکرد صرف برای انتخابات ارزیابی می‌کنند.

اما  طبق بررسی  صورت گرفته و آمار منتشر شده توسط رسانه ها، عملکرد دولت یازدهم نسبت به مطالب منتشر شده در ۱۲ رسانه شناخته شده کشور نشان می‌دهد که معاونت حقوقی و دیگر مجموعه‌ها و دستگاه‌ی دولتی بیش از ۱۰۲ بار از این رسانه‌ها شکایت کرده‌اند. جالب اینجا است که «خبرنامه دانشجویان ایران» که به عنوان یک رسانه دانشجویی شناخته و توسط این قشر جامعه بروز رسانی می شود طی سال های اخیر چهار مرتبه از سوی وزارتخانه ها یا نهادهای وابسته به دولت مورد شکایت قرار گرفته اند.

علی خضریان، مدیرمسئول پایگاه خبری «خبرنامه دانشجویان ایران» اخیرا در گفتگویی  به دو سوال مجله «همشهری ماه» پیرامون آزادی بیان در دولت روحانی پاسخ داده است. وی درباره چگونگی "روند آزادی بیان در دولت روحانی" می گوید: "در طول دوران دولت یازدهم دو وزارتخانه و دو دانشگاه دولتی از پایگاه خبری «خبرنامه دانشجویان ایران» به دلیل انتشار اخبار شکایت کردند که این صرفاً شکایاتی است که دولتمردان به صورت مستقیم از یک رسانه دانشجویی صورت داده اند که مهم تر از آن ایجاد فضایی است که دولت با ایفای نقش در آن زمینه بروز عدم تحمل انتقاد و به تبع آن به محاق رفتن آزادی بیان را فراهم کرده که بسیار مهم تر از شکایاتی است که یک پایگاه خبری را درگیر راهروهای قضایی می نماید".

علی خضریان

هادی قاسمی دیگر مدیر مسئول یک رسانه رسمی دانشجویی است که به قول خودش یک روز در میان به دادگاه و دادسرا احضار شده است. مدیر مسئول خبرگزاری دانشجو در مقابل 8 شکایت جدی از سوی بخش‌های مختلف دولت یازدهم قرار دارد.

قاسمی اخیرا در در گفتگو با «نسیم آنلاین» می‌گوید که دولت نتوانسته به شعارهایی که در موضوعات مختلف اقتصادی داده عمل کند و گره‌زدن معشیت مردم به برجام ناکام هم گرفتاریهای دولت را جدی‌تر کرده است. او تاکید می کند که دولت یادزهم در این شرایط تنها راه را تخریب رسانه‌ها و برچسب‌زنی به منتقدین تشخیص داده و هجمه علیه منتقدین را دستور کار خود قرار داده است.

مدیر مسئول خبرگزاری دانشجو ادامه می‌دهد: در سال آخر دوران دولت یازدهم، آقای روحانی بنا دارد با برخوردهای حقوقی و قضائی اهالی رسانه را مکرراً به دادگاه بکشاند و از این مسیر که عایدی حداقلی آن "تلف کردن وقت مسئولین رسانه‌ها" در دادسراها و دادگاه‌ها است فرصتی را برای کاهش انتقادها فراهم کند.

البته این همه مسئله نیست و رسانه های منتقد دولت طی چهار سال اخیر با شکایت های متعددی روبر شده اند. نکته قابل توجه در این بین برخوردهای از این دست در محیط دانشگاه است، بطوری که در ماجرا شکایت از یک تشکل دانشجویی به دلیل زیاد بکار بردن علامت تعجب! در انتقاد از دولت، واکنش های زیادی را پیرامون خود بوجود آورد.

منبع : خبرنامه دانشجویان

ارسال نظر

آخرین اخبار