حاشیه های مناظره دوم؛

دشمنان ملت ایران، به ویژه صهیونیست‌ها و سعودی‌ها و البته رسانه‌های غربی هم از این «خود-زنی» رییس‌جمهور و انتقاد بی‌سابقه به توان دفاعی کشور، استقبال آشکاری نشان دادند.

استقبال سعودی‌ها و صهیونیست‌ها از انتقادات روحانی به قدرت موشکی ایران +تصاویر

به گزارش گلستان 24، سخنان حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، در مناظره دوم نامزدهای انتخابات در روز جمعه در انتقاد شدید به " کسانی که روی موشک ها شعار نوشتند و شهرهای زیرزمینی را نشان دادند"، حیرت و تاسف بسیاری در بین مخاطبان این مناظره به دنبال داشت. در آن سوی مرزها، دشمنان ملت ایران، به ویژه صهیونیست ها و سعودی ها و البته رسانه های غربی هم از این «خود-زنی» رییس جمهور کشور و انتقاد بی سابقه به توان دفاعی کشور، تعجب زده شدند و البته به طرز آشکاری از آن استقبال کردند. سخنان روحانی در این زمینه به تیتر روزنامه های صهیونیستی تبدیل شد که در ادامه نمونه هایی از آن را مرور می کنیم.

جروزالم پست

«تندروها تلاش کردند با ادبیات ضد-اسراییلی توافق هسته ای را تخریب کنند»

در ۲۰۱۶ یک آزمایش موشکی توسط سپاه پاسداران انجام گرفت که در آن شعارهای ضد-اسراییلی به عبری روی موشک ها نوشته شده بود.

در مناظره انتخاباتی در تهران که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، رییس جمهور فعلی، حسن روحانی، به مقابله با منتقدانی پرداخت که می گویند تنها بخش کوچکی از ایرانی ها از توافق هسته ای ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت های جهانی برخوردار شده اند.

ابراهیم رییسی، یک نامزد تندرو گفت: " چه چیزی از زمان توافق هسته ای تغییر کرده است؟ چه چیزی در زندگی روزمره مردم ما تغییر کرده است؟"

با این حال، رقبای روحانی در مناظره گفتند که توافق هسته ای را قبول دارند، چون یک «توافق ملی» است.

در جریان مناظره، روحانی بدون نام بردن، تندروها را متهم کرد که برای ضربه زدن به برجام تلاش می کنند و به آزمایش موشکی سال۲۰۱۶  سپاه پاسداران اشاره کرد که در آن جمله «اسراییل باید محو شود» به عبری روی موشک های آزمایش شده نوشته شده بود.

نامزد دیگر اصول گرا، شهردار تهران، محمدباقر قالیباف، یک فرمانده سابق سپاه پاسداران، روحانی را به شکست در مقابله با بیکاری ۱۲ تا ۲۰ درصدی کشور متهم کرد.

معاون روحانی، اسحاق جهانگیری که خود وارد رقابت در کنار روحانی شده است، هشدار داد که اگر یک نامزد «تندرو» در انتخابات ۱۹ می انتخاب شود، یک «استبداد آشکار» به کشور باز خواهد گشت و ایران دوباره منزوی خواهد شد. او خطاب به دوربین گفت:

"  مردم ایران شما این مناظره را الان با خانواده و دوستان ملاحظه می کنید، هوشیار باشید می خواهید فردای شما و فرزندانتان چگونه باشد؟ محدودیت می خواهید یا آزادی؟ توسعه یا آشفتگی، عزت بین المللی یا انزوای بین المللی، تنش یا آرامش می خواهید؟ یک لحظه رای می دهید آینده کشورتان را رقم می زنید."

علی رغم آسیب پذیری در زمینه اقتصاد، تحلیل گران می گویند روحانی شانس انتخاب مجدد را حفظ کرده است، چرا که او تنها نامزدی است که پشتیبانی اردوگاه اصلاح طلبی را دارد، در حالی که تندروها نتوانسته اند روی یک نامزد توافق کنند.

پایگاه خبری اسراییلی «آروتز شِوا»

«روحانی به پیام های ضد-اسراییلی حمله کرد»

پیش از برگزاری انتخابات در ۱۹ می، رییس جمهور ایران سپاه پاسداران را به خاطر نوشتن شعارهای ضد-اسراییلی روی موشک های بالیستیک مورد انتقاد قرار داد.

رییس جمهور ایران، حسن روحانی، روز جمعه از سپاه پاسداران به دلیل نوشتن پیام های ضد-اسراییلی روی موشک های مورد آزمایش، انتقاد کرد.

روحانی که در دومین مناظره پیش از برگزاری انتخابات در ۱۹ می سخن می گفت، همچنین از مخالفان خود به خاطر تلاش برای تخریب توافق هسته ای انتقاد کرد:

" برخی آمدند و تصویری از شهرهای زیرزمینی نشان دادند که برجام را برهم بزنند، روی موشک شعارهایی نوشتند تا برجام را برهم بزنند ولی مردم ما از همه اینها عبور کردند تا به امروز برسیم و شاهد پیشرفت بیشترمان در آینده شویم."

آزمایش موشکی مورد اشاره در مارچ ۲۰۱۶ انجام گرفت. جمله «محو اسراییل» به عبری روی موشک ها نقش بسته بود و مقامات ایرانی ادعا کردند که سیستم های موشکی در دست ساخت برای «مقابله با رژیم صهیونیستی» و «تضمین فروپاشی» آن ضروری هستند.

ایران می گوید آزمایش های موشکی آن تحت عنوان توافق هسته ای ۲۰۱۵ منع نشده است. ایران علی رغم محکومیت های بین المللی به آزمایش موشک های بالیستیک خود ادامه داده است. در فوریه، دولت دانلد ترامپ در واکنش به این آزمایش ها تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال کرد.

اظهارات روحانی غافلگیرکننده است، با لحاظ این که رهبران ایران به طور مستمر ایران را تهدید می کنند و خواستار محو ان از روی نقشه هستند. روحانی هم که از سوی غربی ها «میانه رو» محسوب می شود، از این قاعده مستثنی نیست.

روحانی قبلا اسراییل را «نامشروع» خوانده و گفته بود که بحران سوریه تمرکز ایران را روی دشمن اصلی یعنی اسراییل، دشوار کرده است.

روحانی در سخنان روز جمعه خود رقبایش را متهم کرد که با کسانی مرتبط هستند که تلاش می کنند زیر پای برجام و سیاست نزدیکی با غرب را خالی کنند.

"  وقتی دیپلماتهای ما در مذاکره بودند شما چه کردید؟ چه حرف‌های نامربوطی بعضی ها زدید! همانند مخالفین مردم ایران که صهونیست ها و وهابی ها و تندروهای آمریکا بودند یک عده ای همراه آنها شروع کردند به مخالفت کردن."

روزنامه «تایمز آو ایزراییل»

«روحانی: سپاه پاسداران با شعارهای ضد-اسراییل روی موشک ها می خواست توافق هسته ای را تخریب کند»

در مناظره انتخاباتی، رییس جمهور مساله آزمایش های موشکی را مطرح کرد که به تنش ها با آمریکا دامن زد.

حسن روحانی، رییس جمهور ایران، در جریان مناظره روز جمعه، رقبای اصول گرای خود را به تلاش برای تخریب توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی متهم کرد و خواستار حقوق بشر بیشتر در ایران شد.

در یک انتقاد نادر از سپاه پاسداران، روحانی همچنینی تصمیم به نوشتن پیام های ضد-اسراییلی روی موشک های بالیستیک را زیر سوال برد:

" برخی آمدند و تصویری از شهرهای زیرزمینی نشان دادند که برجام را برهم بزنند، روی موشک شعارهایی نوشتند تا برجام را برهم بزنند ولی مردم ما از همه اینها عبور کردند تا به امروز برسیم و شاهد پیشرفت بیشترمان در آینده شویم."

روزنامه سعودی «الشرق الاوسط»

«روحانی به تلاش های سپاه پاسداران برای تخریب توافق هسته ای حمله کرد»

رییس جمهور ایران که در پایان دوره ریاست خود به سر می برد، به شدت به رقبای محافظه کار خود حمله کرد. او سپاه پاسداران را به تلاش برای تخریب توافق هسته ای از طریق برنامه موشک های بالیستیک متهم کرد.

در دومین مناظره تلویزیونی، روز جمعه روحانی گفت که آزمایش و نمایش برد موشک های بالیستیک و نوشتن پیام های تحریک آمیز بر موشک، تلاشی آشکار برای انحراف توافق هسته ای است.

رقبای روحانی و شهردار تهران، محمدباقر قالیباف، از سوی روحانی متهم شدند که از طریق توزیع پوسترهای تحریک کننده، کمپین ضد توافق هسته ای را مدیریت می کردند و به دیپلمات های در حال مذاکره ضربه می زدند.

روزنامه بریتانیایی گاردین: رییس جمهور می گوید، سپاه پاسداران می خواست توافق هسته ای را تخریب کند

 

خبرگزاری سعودی العربیه: روحانی سپاه پاسداران را متهم به خرابکاری در توافق هسته ای کرد

منبع: مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار