چشمتان به فضل خدا باشد نه به یاری بیگانگان!

این تاسف آور است که برخی مسئولین بجای توکل به امدادهای الهی و استقامت و تکیه به اقتصاد مقاومتی، نگاهشان به یاری کشورهای خارجی و برخی دشمنان است!

دو ویژگی مهم برای شناخت نامزد اصلح

به گزارش گلستان 24،ماجرای جنگ بدر از اتفاقات پر از درس برای مسلمین است. در چندین جای قرآن به این نبرد و آموزه های فراوان آن اشاره شده است. در آیه ۴۳ از سوره انفال خداوند متعال به پیامبر اکرم (ص) می فرماید: «(اى پیامبر! به یادآور) زمانى که خداوند، عدد آنان (دشمنان) را در خوابت، به تو اندک نشان داد و اگر (خداوند) آنان را (در دید تو) زیاد نشان مى‏داد، حتماً سست شده و قطعاً در کار جنگ نزاع کرده بودید، ولى او (شما را از این سستى و نزاع) سالم نگاه داشت، همانا خداوند به آنچه در سینه‏هاست آگاه است.»
اما هدف از بیان این یادآوری برای مسلمانان چیست؟ این آیه در پى بیان الطاف و امدادهاى الهى نسبت به مسلمانان، از کم جلوه دادن کفّار در چشم آنان سخن مى گوید که در چند مرحله انجام گرفت: یکى آنکه پیامبر صلى اللَّه علیه و آله آنان را در خواب، اندک دید و نقل خواب براى مسلمانان، روحیّه‏ى آنان را بالا برد. دیگر آنکه مسلمانان را در دید کفّار کم جلوه داد، تا آنان لشکر تازه نفس براى امداد، از مکّه درخواست نکنند که در آیه‏ بعد مطرح مى شود. همین خواب بود که به فضل الهی دهان به دهان نقل ‏شد و کفّار را به وحشت افکند. اینها طرح خدا براى پیروزى مسلمین در جنگ بدر بود.
در آیه ۴۴ از سوره انفال می خوانیم:
«وَ إِذْ یُرِیکُمُوهُمْ إِذِ الْتَقَیْتُمْ فِی أَعْیُنِکُمْ قَلِیلاً وَ یُقَلِّلُکُمْ فِی أَعْیُنِهِمْ لِیَقْضِیَ اللَّهُ أَمْراً کانَ مَفْعُولاً وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ.»
«و (به یاد آورید) زمانى که چون با دشمن برخورد کردید، خداوند دشمنان را در نظر شما کم جلوه داد (تا با جرأت حمله کنید) و شما را نیز در دیدگاه آنان اندک نشان داد (تا از کفّار مکّه، کمک نخواهند). این کار براى آن بود که خداوند کارى را که می بایست انجام شود، تحقّق بخشد. و (بدانند که) همه کارها به خدا باز می گردد (و اراده او بر هر چیزى نافذ است).»

 

                                                                                                    
تراز: این تاسف آور است که برخی مسئولین بجای توکل به امدادهای الهی و استقامت و تکیه به اقتصاد مقاومتی، نگاهشان به یاری کشورهای خارجی و برخی دشمنان است!

سه نکته:

* عنایت خدا در جنگ بدر
کفّار، چون مسلمانان را دیدند، آن چنان در نظرشان کم جلوه کرد که گفتند: ما بردگان خود را مى فرستیم تا مسلمین را نابود کنند، ولى چون جنگ شروع شد، در هنگامه نبرد، مسلمانان را زیاد و دو برابر دیدند و مرعوب شدند. این فضل و عنایت خدا بود که در نتیجه توکل و ایمان مسلمانان بدست آمد.


** روحیه جهادی و اقتصاد مقاومتی راهگشای مشکلات است
البته این را از یاد نبریم که مطابق متن آیه و اینکه مسلمانان را به جنگ ترغیب می نماید نتیجه می گیریم که تقدیرهاى الهى، اراده را از انسان سلب نمى کند. بدین معنا که با وجود عنایت الهی باز خود مسلمانان تعیین کننده نتیجه نبرد بودند. این آیات خصوصا به مسئولین یادآوری می کند که پیروزى و موفقیت تنها به جمعیّت و نفرات نیست، بلکه عواملى همچون ایمان و روحیّه‏ جهادی و لطف و تقدیر خداوند تعیین کننده است. این تاسف آور است که برخی مسئولین بجای توکل به امدادهای الهی و استقامت و تکیه به اقتصاد مقاومتی، نگاهشان به یاری کشورهای خارجی و برخی دشمنان است!


*** چشمتان به فضل خدا باشد نه به یاری بیگانگان!
در واقع خدا یادآوری می کند که اگر با مشکلی روبرو شدید بجای اینکه نگاهتان به دست بیگانگان و قدرت های استکباری باشد به فضل و عنایت خدا باشد. خداوندی که در بحرانی ترین شرایط، مؤمنان را حفظ می کند:
گر نگهدار من آنست که من مى دانم
شیشه را در بغل سنگ نگه مى دارد
یکی از بهترین راه ها برای شناخت نامزدهای ریاست محترم جمهوری وجود همین دو روحیه استقامت و کار جهادی و توجه به اقتصاد مقاومتی است.

منبع : تراز

ارسال نظر

آخرین اخبار