انتقادات تند کاندیداهای معترض اصلاح‎طلب به روند انتخابات شورای شهر گرگان

تعدادی از کاندیداهای معترض اصلاح‎طلب به روند انتخابات 29 اردیبهشت امروز گردهم آمدند و تخلفات ناشی از انتخابات را از تریبون رسانه مطرح کردند؛ جان کلام کاندیدای لیست امید «ابطال انتخابات» در مرکز استان گلستان بود.

کاندیدای لیست امید خواستار «ابطال انتخابات» شد/ تخلف آشکار در اعلام نتایج انتخابات الکترونیکی بعد از 14 ساعت

به گزارش گلستان 24، طی روزهای گذشته بیش از 89 نامزد پنجمین دوره شورای شهر گرگان اعتراض خود را نسبت به روند برگزاری انتخابات در قالب طوماری همراه با مدارک و مستندات به فرمانداری اعلام کردند و بنا به گفته‎های کاندیداهای معترض به خواسته‎های آنها بی‎توجهی شد تا جایی که تصمیم گرفتند تخلفات انتخابات 29 اردیبهشت را عصر امروز در نشستی تقریبا سه ساعته از طریق تریبون رسانه منعکس کنند تا شاید گوش شنوایی برای پیگیری خواسته‎های آنها پیدا شود.

گرچه صدای اعتراض به روند انتخابات 29 اردیبهشت تنها محدود به شوراها نمی‎شود و روند برگزاری انتخابات ریاست‎جمهوری در استان گلستان را نیز دربرمی‎گیرد به طوری که عیسی غلامی رئیس هیأت نظارت بر انتخابات گلستان از تشکیل 22 پرونده تخلف انتخاباتی در استان خبر داده بود که بیش از نیمی از این تخلفات مربوط به مسئولان اجرایی و مدیران مراکز دولتی ذکر شد.

غلامی در حالی از تشکیل 22 پرونده تخلف انتخاباتی دراستان  گلستان پرده برداشت که 13 مورد از این تخلفات، مربوط به مسئولان اجرایی انتخابات و مدیران مراکز دولتی بود، وی این قول را به مردم استان داد که شورای نگهبان با متخلفان انتخابات بدون هیچ اغماضی برخورد خواهد کرد.

بروز تخلفات انتخاباتی محدود به ارائه گزارش مذکور نشد بلکه رئیس کل دادگستری گلستان نیز از دستگیری 50 نفر به اتهام تخلفات انتخاباتی در این استان خبر داد و گفت: اکثر این تخلفات مربوط به کاندیداها شورا و هواداران آنها بود.

این در حالی است که از ابتدای برگزاری انتخابات دائما کلید واژه مسئولان برگزارکننده، صحه گذاشتن به صحت و سلامت انتخابات در استان گلستان است اما فریاد اعتراضات به دو انتخابات ریاست‎جمهوری و شوراهای اسلامی بلند است که این قضیه همچنان اذهان عمومی را دچار تردید کرده و پاسخگویی شفاف مسئولان؛ مهمترین مطالبه افکار عمومی شده است.

 

نشست اعتراض‎آمیزی که امروز کاندیداهای اصلاح‎طلب را گردهم آورد به خروجی روند انتخابات شورای شهر گرگان بود، در ابتدای این نشست اسدالله کبیر عضو دوره چهارم شورای اسلامی شهر گرگان و کاندیدای پنجمین دوره این انتخابات گفت: 89 کاندیدای شورا اعتراض خود را در قالب طومار امضاء و به فرمانداری اعلام کردند، هر کدام اعتراض کتبی نیز به فرمانداری ارائه دادند اما تاکنون هیچ خبری از فرمانداری به اطلاع داوطلبان معترض داده نشده است.

کبیر افزود: مهمترین خواسته داوطلبان این است که آرای هر کدام آنها به تفکیک صندوق‎ها و شعب اخذ رای داده شود اما این اتفاق تاکنون رخ نداد.

وی برگزاری این نشست برای روشنگری افکار عمومی ارزیابی کرد و گفت: اعتراض بیش از 89 کاندیدا و شاید بالای ۱۰۰ نفر به فرمانداری گرگان نشان از وجود شبهاتی است که به انتخابات وارد بوده و باید برای اذهان عمومی روشن شود ما از هیأت اجرایی انتخابات و کمیته نظارت بر انتخابات استان می‎خواهیم که پاسخگوی ما باشند.

کبیر افزود: مردمی که به ما رای دادند اکنون معترض هستند و می‎خواهند وضعیت شفاف انتخابات را بدانند؛ دخالت‎هایی در انتخابات وجود داشت که برای مردم محرز و آشکار است اینها شوکی در جامعه ایجاد کرد.

وی از مسوولان استان خواست تا نسبت به تخلفات صورت گرفته در روند برگزاری انتخابات چشم‎پوشی نکنند و پاسخگوی اعتراض نامزدهای انتخابات باشند.

در این نشست کاندیدای لیست امید نیز خواستار ابطال انتخابات شورا در مرکز استان شد و گفت: مستنداتی وجود دارد که نشان از تخلف انتخاباتی است لذا درخواست ابطال انتخابات را داریم، صدای اعتراض ما تا رسیدن به احقاق حق خاموش نخواهد شد.

بارچیان از دادستان گرگان به عنوان مدعی‎العموم درخواست پیگیری کرد و افزود: ما به روند انتخابات، حین انتخابات و پس از انتخابات اعتراض داریم و از مدعی‎العموم خواستار ایفای نقش هستیم از وزیر کشور نیز می‎خواهیم هیئتی را به استان گلستان اعزام کنند چراکه وضعیت شهر گرگان بحرانی است.

وی تاکید کرد: در دوره‎های قبلی انتخابات شاهد بودیم مجری انتخابات جلسه توجیهی برای کاندیداها برگزار می‎کرد تا آنها توجیه باشند اما در این انتخابات هر کس به هر شکل که دوست داشت اقدام کرد در جلسه‎ای که در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد نیز هیچ کدام از مسوولان جواب قانع‎کننده‎ای به اعتراضات نداشتند.

این کاندیدای لیست امید با اشاره به سخنان فرماندار گرگان مبنی بر اینکه تخلفات زیادی به فرمانداری ارسال شده است گفت: فرماندار گرگان به چه حقی با متخلفان برخورد نکرد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه انتخابات در چهار شهر گلستان الکترونیکی برگزار شد نتایج آرا در گنبدکاووس ساعت 7 صبح اعلام شد اما چه دلیلی وجود داشت که نتایج در گرگان پس از 14 ساعت تاخیر اعلام شود، چرا اعتراض کاندیداها در دفتر فرمانداری ثبت نشده است، مسئولان اجرایی استان باید پاسخگو باشند.

 تشریح تخلفات انتخاباتی پیرامون انتقال صندوق و شعب اخذ رای به نواحی شهرداری،  وجود بنرهای تبلیغاتی در محل اخذ رای، عدم وجود نماینده کاندیداها در شعب اخذ رای، تاخیر انجام رای‎گیری با صندوق‎های الکترونیکی، تاخیر اعلام نتایج آرای الکترونیکی از مهمترین انتقاداتی بود که در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت.

یکی دیگر از کاندیداهای پنجمین دوره انتخابات شورای شهر گرگان ضمن تشکر از حضور مردم پای صندوق‎های رای از روند برگزاری انتخابات انتقاد کرد و گفت: حمایت یک مسئول از کاندیدا یا کاندیداهای خاص، مردمسالاری را زیرسوال می‎برد و توهین به شعور سیاسی مردم است.

مجید دهنوخلجی استفاده از امکانات اداری برای تبلیغات انتخاباتی را تخلفی آشکار دانست و ابراز کرد: ما فقط به دنبال احقاق حق خودمان هستیم و اگر امروز جلوی آن را نگیریم اتفاقات بدتری را در دوره بعدی شاهد خواهیم بود.

یکی دیگر از کاندیدای معترض به روند انتخابات 29 اردیبهشت نیز با یک بیت شعر با این مضمون که «خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج» به بیان مطالبات خود پرداخت و گفت: شهردار بارها در صحن شورا اعلام کرد که برای انتخابات لیست خواهد داد و تا هشت سال دیگر نیز به عنوان شهردار گرگان خواهد ماند.

علی کلاتی با اشاره به خرج‌های هنگفت افتتاح پروژه‌های عمرانی در گرگان تصریح کرد: در دوره قبلی شورا، پروژه پارک ملت را با هزینه میلیاردی افتتاح کردیم اما یک کیلو شیرینی خرج آن نشد اما در این دوره شورا پروژه‌هایی به بهره‌برداری رسید که هزینه‌های گزافی بابت تبلیغات آن صرف شد به طوریکه برای کرایه صندلی 32 میلیون تومان ، برای مجری 10 میلیون تومان و برای گروه موسیقی 20 میلیون تومان هزینه کردند.

وی از متولیان دست‌اندرکار برگزاری انتخابات خواستار پیگیری مطالبات کاندیداهای معترض شد و گفت: ما تا حصول نتیجه نسبت به مطالبات خود اصرار داریم و از حق خود کوتاه نخواهیم آمد.

انتهای پیام/ فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار