اختلاف شدید در انتخاب شهردار تهران:

ین سطح از ناهماهنگی در شورای یکدست اصلاح طلب فرصت بی نظیری را در اختیار لابی گر های دولتی قرار می دهد تا گزینه مورد نظر خود را در اوج اختلافات به شورای پنجم تحمیل کنند.

هیس اصلاح طلبان فریاد نمی زنند!

شورای یکدست پنجم تهران یادآور شورای اول است که در فاصله کوتاهی سیل اختلافات و حاشیه ها به انتخاب 3 شهردار و در نهایت انحلال آن ختم شد.

 اصلاح طلبان
 

به گزارش گلستان 24، با اعلام آرای اعضای جدید شورای اسلامی شهرها و روستاها، جنگ قدرت در تهران پیش از سایر شهرها آغاز شد. اصلاح طلبان که لیست خود را پیروز کامل شورای پنجم می دیدند، فرصت را غنیمت شمرده و هر طیفی از این جریان گزینه مورد نظر خود را به عنوان شهردار جدید پایتخت معرفی کرد. شهرداری تهران سازمانی عمومی است که دارای اختیارات و قدرت بسیاری در حوزه مدیریت شهری است و با امکانات رسانه ای،‌زیرساختی و فرهنگی واجتماعی که در اختیار دارد می تواند در حوزه های سیاسی نیز تاثیرگذار باشد. به همین خاطر جریان اصلاح طلب به این راحتی حاضر نیست بر سر این پست با دیگران به تعامل بپردازد اما فشارها از بیرون آغاز شده و لابی گری های بی امانی میان دولتمردان و زعمای اصلاح طلب در جریان است تا شهرداری انتخاب شود که در راستای منافع دولت دوازدهم نیز قرار گیرد.

یادآوری این موضوع نیز خالی از لطف نیست که در انتخاب هیات رئیسه مجلس دهم با وجود آنکه فراکسیون امید محمدرضا عارف را برای ریاست معرفی کرد اما دولتمردان یازدهم با رقیب وی یعنی علی لاریجانی ائتلاف کردند و به آرزوهای عارف پشت پا زدند. این خطر در شورای پنجم نیز احساس می شود و هرچند ترکیب شورا یک دست اصلاح طلب است اما وجود نمایندگان وابسته به کارگزاران و حزب اتحاد ملت، ترکیب ناهمگونی را به نمایش می گذارد که حاشیه های‌ آن از چند روز گذشته آغاز شده است.

نزدیک به دوماه دیگر به شروع شورای پنجم باقی مانده اما اختلاف بر سر انتخاب شهردار در روزهای نخست خرداد به اوج رسیده است. این اختلاف به حدی زیاد بود که فرمان ایست از سوی زعمای اصلاح طلب صادر شد ولی رسیدن اصلاح طلبان به آرزوی 14 ساله خود، باعث تعجیل در تعیین تکلیف بهشت شده است.

مدعیانی چون محسن هاشمی، مهرعلیزاده، پرویز حناچی، عباس آخوندی،‌ بی طرف، حاجی، صفایی فراهانی، مرعشی و ... به صف شده اند تا در بهشت را باز کنند. رقابت بی امانی شکل گرفته تا اعضای شورای پنجم را به سوی یک نام هدایت کنند. سطح اختلاف و زدو بندها به حدی بالا رفته که ازهم اینک صدای ناخوشایند حاشیه سازی ها در شورای اول به گوش می رسد.

محسن هاشمی که خود را مدعی شهردار شدن می داند،‌ برای جلوگیری از حاشیه های خطرساز بر سر این مسیر، از هم طیفی های خود خواست تا بحث شهرداری را فعلا کنار بگذارند و حداقل به سطح رسانه ها نکشانند: " لازم است که به سمتی نرویم که موضوع انتخاب شهردار از ابتدا باعث اختلاف بین اعضای شورای شهر شود و باید اجازه دهیم اعضای شورا در فضای آرام و سالم این موضوع را بررسی کنند و دلیلی ندارد از پیش فرضیاتی مطرح کنیم که باعث رد و بدل شدن حرف‌هایی شود که نگاه اختلاف‌گرایانه را موجب شود."

اما موضوع شهردار پایتخت شدن به این سادگی ها هم نیست که کسی مانند محسن هاشمی وابسته به کارگزارن، در سکوت و آرامش به دنبال آن باشد چرا که فعالین اصلاح طلب در لفافه به او هشدار داده اند که به تعهد خود پایبند باشد.

محسن رهامی، به محسن هاشمی توصیه می کند با وجود گزینه هایی مانند حناچی و مهرعلیزاده در بیرون شورا، از خیر شهردار شدن بگذرد:‌ "در حال حاضر هم هاشمی یکی از گزینه‎های شهرداری است و با این پشتوانه که بیشترین رای را در شورای شهر آورده است، عقبه خانوادگی و سیاسی، تجربه مدیریت مترو گزینه مناسبی برای شهرداری است اما، از آنجا که اعضای لیست امید با امضای میثاق نامه تعهد داده‎اند که عضویت شورا را ترک نکنند بهتر است ایشان هم پایبند به این تعهد بماند. من در جریان نیستم آقای هاشمی میثاق‎نامه را امضا کرده است یا نه اما، مهم تعهد کلی است . مهم این است که رعایت این میثاقنامه اخلاقی است."

با وجود این اظهار نظر صداهای دیگر نیز شنیده می شود.  علی صوفی، عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان، حضور هاشمی را در شهرداری خطرناک نمی داند:  حضورمجدد چمران درشورای شهر بدون پشتوانه اصولگرایی،فردی وغیرتشکیلاتیست. رفتن هاشمی به شهرداری مشکلی برای مقاصد اصلاح‌طلبان ایجاد نمی کند. "
این سطح از ناهماهنگی در شورای یکدست اصلاح طلب فرصت بی نظیری را در اختیار لابی گر های دولتی قرار می دهد تا گزینه مورد نظر خود را در اوج اختلافات به شورای پنجم تحمیل کنند. همان مساله ای که در انتخاب رئیس مجلس دهم روی داد و با وجود توقعی که اصلاح طلبان برای حمایت دولت از گزینه خود داشتند، لابی گرهای دولت به سمت علی لاریجانی قش کردند.

ولی باید اذعان کرد که در طول یک دهه اخیر توسعه و پیشرفت پایتخت با توجه به مدیریت هماهنگ و کارآمدی پیش رفته که حاشیه های جدید در شورای پنجم می تواند خط پایانی بر این مسیر توسعه زیرساخت های فرهنگی، اجتماعی و عمرانی باشد. متاسفانه تجربه شورای اول که ترکیب کاملا اصلاح طلب بود،‌ موید این فرضیه است و باید گفت که روزهای خوبی در انتظار شهروندان تهرانی که به مدیریت کارآمد عادت کرده اند،‌ نیست.
 

منبع: جهان نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار