افقهی :بحران قطر فرصتی برای ایران

خوشبختانه شکافی که بین قطری ها، سعودی ها و بحرینی ها ایجاد شد به نفع ما است. جبهه ای که به رهبری آمریکا می خواست بیاید و برایمان ایجاد مزاحمت کند از هم فروپاشیده است.

 تحولات قطر مسبب حضور جبهه النصره در کنار بشار اسد

 

 به گزارش گلستان 24، سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل غرب آسیا پیرامون قطع رابطه برخی کشورهای عربی با قطر و تأثیر آن بر منطقه و ایران گفت:  همه کشورهای عربی با قطر قطع رابطه نکردند درحال حاضر از بین کشورهای عربی عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر قطع رابطه کرده اند.چند کشور میکروسکوپی مانند جزیره موریس و مالدیو که در نقشه سخت می توان آنها را پیدا کرد هم اعلام قطع رابطه کردند. اما عمده کشورهای جهان، کشورهای اروپایی، بسیاری از کشورهای عربی، کشورهای اسلامی و آمریکا با قطر قطع رابطه نکردند. اما این که چه تاثیری بر ایران دارد: فرصتی برای ایران است چون عربستان سعودی از جنوب، امارات از شرق و بحرین از غرب قطر را تحریم سه گانه کرده اند یعنی هم تحریم هوایی، هم دریایی و هم زمینی. تنها راهی که قطر می تواند تنفس کند پروازهایش را انجام دهد، کشتی هایش را به حرکت درآورد فضا و آب های اقلیمی ایران است که قطر می تواند استفاده کند. اگر ایران بتواند با یک مدیریت هوشمند با یک دیپلماسی قوی و برنامه ریزی مهندسی و حساب شده به قطر کمک کند که در حال حاضر هم این کمک صورت گرفته و جمهوری اسلامی ایران اجازه داده که هواپیماهای قطر چه تجاری و چه مسافربری و کشتی هایش از فضا و آب های ایران استفاده کنند، در معادلات منطقه تاثیر زیادی می گذارد. به خصوص که این درگیری بعد از کنفرانس معروف ریاض بود که حدود دو هفته پیش در پایتخت عربستان برگزار شد و سعودی ها حدود 100 میلیون دلار هزینه کردند که این کنفرانس را برعلیه ایران برگزار کنند و از 55 کشور دعوت کردند که برعلیه ایران بسیج کنند.

 
 
افقهی در ادامه گفت: خوشبختانه شکافی که بین قطری ها، سعودی ها و بحرینی ها ایجاد شد به نفع ما است. جبهه ای که به رهبری آمریکا می خواست بیاید و برایمان ایجاد مزاحمت کند از هم فروپاشیده است. لذا وقتی قطر تمکین نکرد و تحت امر عربستان سعودی قرار نگرفت و همسو و همراه ماجراجویی های سعودی ها قرار نگرفت آنچنان خشمگین شدند که احساس میکنم زحماتی که کشیدند، ترامپ را آوردند و قرارداد نجومی نظامی بستند هدر رفت چون انسجام و وحدت از درون خانواده خلیجی ها به هم ریخت چه برسد به جبهه 55 کشوری که بر علیه ما تشکیل دادند. جالب است با این که عربستان سعودی به آنها رشوه داد که بعضی از آن ها فقط اسمشان در لیست مدعوین و جبهه ضد ایران باشد اما می بینیم که 55 کشور رابطه خود را با قطر حفظ کردند فقط 4 یا 5 کشور از میان شرکت کنندگان قطع رابطه کردند. بنابراین معلوم می شود که نه گوش به حرف عربستان هستند و نه بازی خورده آن، بلکه مبلغی از عربستان می گیرند و مشکلات اقتصادیشان را هموار می کنند. در این میان ایران از قطر حمایت کرد موضع وزارت خارجه ما بسیار حکیمانه و هوشمندانه بود که اصل تحریم ها (زمینی، دریایی و هوایی)  را بر علیه قطر محکوم کرد. برخورد هوشمندانه تر این بود که ما می خواهیم اختلاف دو کشور از طریق گفت و گو حل شود نه از طریق تنش افزایی و درگیری های لفظی که خدای نکرده ممکن است به درگیری های امنیتی_ نظامی منجر شود.
 
کارشناس مسائل غرب آسیا اینگونه ادامه داد: اتفاقی که بین قطری ها و سعودی ها پیش آمده اتفاق خوبی است که ایران با یک دیپلماسی قوی بتواند قطر را به اردوگاه خودش بکشاند. قطر حامی یکی از گروه های تروریستی به نام جبهه النصره در سوریه است اگر ایران بتواند این کار را انجام دهد، شاید در معادلات سوریه اثرگذار باشد شاید بتواند درارسال اسلحه به یمن برای آقای منصورهادی و طرفداران سعودی تجدید نظر کند درآنجا هم تأثیر بگذارد. شاید قطر با سوریه آشتی کند و جبهه النصره را وادار به آشتی با آقای بشار اسد  کند و هم در خرابی هایی که 6 سال است که واقعا چیزی از سوریه نمانده قطر بتواند کمک کند. اما باید صبر کنیم ببینم سعودی ها چه می کنند کوتاه می آیند یا حمله می کنند ممکن است برعیله امیر قطر کودتا و وی را ترور کنند، ممکن است امیر قطر تاب نیاورد و تسلیم فشارهای آمریکا و عربستان سعودی شود باید صبر کنیم ببینیم چه اتفاقی می افتد.

 

کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص اینکه این بحران هزینه هایی برا قطر خواهد داشت و تأثیر این جریان اقتصادی روی ایران گفت: ما یکسری میادین مشترک گازی با قطری ها داریم که امکانات استخراج و بهره برداری از چاه ها و منابع گازی خود را تقویت کنیم قطر در خاک خود است و از منابع گازی با سرمایه گزاری سنگین شرکت های خارجی گاز خود را می برد ما نمی توانیم مانع این کار شویم. ما باید امکانات، تجهیزات، ساز و کارها، سرمایه گذاری و تکنولوژی های خودمان را به اندازه ای افزایش دهیم که بتوانیم از این میادین مشترک گازی در برابر قطرگاز استخراج کنیم این ارتباطی با بحران فعلی ندارد قطر در خاک خود و ما در خاک خودمان استفاده می کنیم. ما  پارس های مختلفی که در جنوب داریم باید تقویت کنیم و قدرت اقتصاد گازمان را خودمان بیشتر کنیم نه قطر می تواند مانع ما باشد نه ما مانع قطر. لذا ما باید سرمایه گزاریمان را روی منابع گازی بیشتر کنیم.
 
افقهی در پایان پیرامون اینکه این بحران یک دام سیاسی از سوی آمریکا و عربستان  برای ایران است یا خیر گفت: ممکن است این به یک معنا بازی باشد. روزهای اولی که این اتفاق افتاد ما فکر می کردیم این یک دام برای ایران است که ایران وارد این قضیه شود و از قطر حمایت کند. حتی ممکن است به قطر نیرو بفرستد و ما به دام عربستان و آمریکا بیفتیم اما ایران چنین قصدی ندارد و نمی خواهد به طور مستقیم درگیر شود. اما از فرصت ها و ظرفیت هایی که این اختلافات بین عربستان و قطر به نفع ما به وجود آورده در بعد سیاسی، اقتصادی و در بعد استراتژیک باید بتوانیم با یک مدیریت هوشمند این بحران را مدیریت کنیم و باید این موضع را بگیریم که خواهان صلح در منطقه و خواهان حل اختلافات بین قطری ها و سعودی ها از طریق گفت و گوی سیاسی هستیم و حتی حاضریم وساطت کنیم. اما اگر عربستان بخواهد خدای نکرده قطر را مورد تهاجم قرار دهد و محاصره کند ما این شیوه عربستان را قبول نداریم، نسبت به هیچ کشوری قبول نداریم، همچنان که محاصره و تحریم اقتصادی آمریکا را بر علیه خودمان قبول نداریم. چون ملت ها آسیب می بینند منافع ملی و تمامیت ارضی و امنیت کشورها به خطر می افتد و ما این توسل به زور را قبول نداریم اما خودمان را مستقیم درگیر این قضیه نمی کنیم زیرا ممکن است دام باشد ولیکن مانع این نمی شود که در دام نیفتیم اما بتوانیم بهره برداری سیاسی، اقتصادی و امنیتی خودمان را از این بحران به دست بیاوریم.

منبع : صابرنیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار