تداوم موضوع چالشی تعیین ‎تکلیف شهردار گرگان گزینه روی میز اکثریت اعضای شورای اسلامی این شهر در یکصد و شصتمین جلسه علنی شورا بود.

تب تعیین ‎تکلیف شهردار گرگان داغ شد

عدم برگزاری مستمر سه جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر گرگان در اسفندماه جاری سبب شد تا بیشترین مبحث یکصد و شصتمین جلسه رسمی و علنی شورای چهارم شنبه شب به موضع‎گیری درباره حضور یا عدم حضور شهردار گرگان بر کرسی مدیریت شهری متمرکز باشد.

به گزارش گلستان 24، پس از مطرح شدن موضوع بسکتبال گرگان؛ برای اینکه از وقت جلسه به صورت بهینه استفاده شود این تذکر داده شد که ابتدا لوایح بررسی و سپس موضوعات مختلف مطرح شوند، در آغاز موضع‎گیری‎های اعضای شورا علی کلاتی عضو باسابقه شورا گفت: اگر قرار بود که لوایح بررسی شود چرا سه جلسه شورا بدون هیچ دلیلی به تعطیلی کشیده شد؟ مردم گناه دارند و همواره حق با آنان است لذا اگر مردم‎داری اولویت است چرا جلسات تعطیل می‎شود.

*وضعیت شورا و شهرداری را روشن کنید

حسین ربیعی رئیس شورای اسلامی شهر گرگان نیز که تاب تحمل این سخن را نداشت رو به کلاتی گفت: زمانی که شما به بهانه‎های بیمارستان، رفتن به تهران و ... در جلسه حضور نداشتید کسی چیزی به میان نمی‎آورد به هر حال چنین اتفاقی ممکن است برای هر فردی رخ بدهد.

پائین‎محلی دیگر عضو شورا نیز از همکارانش خواست: مسائل و مشکلات این پارلمان محلی را در جلسه‎ای خصوصی و بدون حضور اصحاب رسانه پیگیری کنند، وی همدلی را رمز موفقیت دانست و عدم تشکیل سه جلسه شورا را حرکتی اشتباه خواند و افزود: حتی نان‎خشکی‎ها نیز تلفن همراه دارند و می‎توانند از طریق پیامک نیامدن خود را اعلام کنند. رویه انتقادگویی دهان به دهان چرخید تا نوبت به فدوی یکی دیگر از اعضای شورای شهر گرگان رسید، وی بیان این مسائل را نه دشمنی، نه غرض‎ورزی و نه جبهه‎بندی عنوان کرد و گفت: برخی اعضای شورا برای روشن شدن وضعیت شهردار گرگان به وزارت کشور مراجعه کردند، در این راستا سه جلسه کنسل شد و کار مردم بلاتکلیف ماند.

وی به موضوع اخلاق‎مداری اشاره کرد و ادامه داد: دولت تدبیر و امید برای دموکراسی احترام قائل است؛ اما این مسئله در اتصال جمع 13 نفره دیده نشد؛ به بنده به عنوان عضو شورا گفتند که تخلف مرتکب شدید و مطالب دیگری عنوان کردند که نمی‎خواهم آن را در این جلسه مطرح کنم.

این عضو شورا خطاب به ربیعی رئیس شورای چهارم تاکید کرد: وضعیت شورای اسلامی شهر گرگان و مدیریت شهری آن را روشن کنید؛ خوب است در این راستا مسائل را مطرح کنید تا شبهات برطرف شود.

*به فکر عزل شهردار نباشید

ربیعی در این حین عنان جلسه را به دست گرفت و به نامه‎ای که دوم اسفندماه جاری از سوی اعضای شورا به دستش رسیده است اشاره کرد که مضمون نامه اتمام مجوز به‌کارگیری حسین صادقلو بود.

وی گفت: در این راستا مکاتبه‎ای با مسئولان بالادست انجام دادیم و طی آن مروتی معاون استاندار گلستان نامه واصله اعضای شورا را فاقد قابلیت هرگونه استناد خوانده و عدم احراز تصدی شهردار گرگان را بدون مصداق اعلام کرده است، سپس رو به قدس‎مفیدی که یکی از منتقدان ادامه فعالیت شهردار است، گفت: شما به نامه‎هایی اشاره می‎کنید که وارد شورا نشده و پس از پیگیری از مقامات بالادست به شما اعلام کردند استیضاح را انجام دهید، اما به فکر عزل شهردار نباشید؛ لذا بنده به عنوان رئیس شورا تابع قانون هستم و نمی‎توانم خلاف آن عمل کنم. ربیعی خطاب به اعضا شورا گفت: برای جایگاه شورا ارزش قائل باشید و به آن احترام بگذارید؛ نباید با هر رفتاری شورا را زیرسؤال ببرید.

قدس‎مفیدی با بیان اینکه منافع مردم از اهداف شورا است، بر این نکته تاکید کرد که هدف از بیان این مطالب رفتن یا ماندن شهردار نیست اما در راستای منافع شهر به این نتیجه رسیدیم که از شهردار سؤال بپرسیم؛ اما ظاهراً جوابی در کار نیست حال با این وضعیت آیا از دیدگاه رئیس شورا این رفتار شهردار حفظ جایگاه شورا است؟

*احراز یا عدم احراز شهردار گرگان در صلاحیت معاون استاندار گلستان نیست

ربیعی با استناد به قانون با اشاره به اینکه روش استیضاح در قانون آمده است، خطاب به شورائیان گفت: شما 17 سؤال از شهردار کردید که برای پاسخ به آنها حداقل سه ماه فرصت نیاز است و اگر در این مدت شهردار به تذکرات و سؤال‌ها بی‎تفاوت بود آن موقع باید در این زمینه تصمیم‎گیری شود.

زهرا نورا تنها بانوی عضو شورای چهارم خطاب به رئیس شورا در راستای قانون‌مداری گفت: قانونی که به آن استناد می‎کنند برای اعضاء فتوکپی بگیرند؛ وی سپس ربیعی را متهم به ریاست‎طلبی کرد نه مدیریت شورایی. اما تب تند انتقادات به اینجا ختم نشد و کلاتی نیز با خطاب قرار دادن رئیس شورا گفت که کنسل شدن جلسات اهدافی را به دنبال دارد و نباید در این زمینه خودمان را به کوچه علی چپ بزنیم، قانون کاملاً روشن است، قانون این اختیار را به رئیس شورا داده که در رابطه با استمرار یا عدم استمرار فعالیت شهردار رای‎گیری کند که اگر نتیجه آن رای اعتماد به شهردار باشد به فعالیت خود ادامه داده و در غیر این‌صورت یکی از پرسنل شهرداری به عنوان سرپرست معرفی شود.

کلاتی با تاکید بر اینکه احراز یا عدم احراز فعالیت شهردار گرگان در صلاحیت مروتی معاون استاندار گلستان و وزارت کشور نیست. این عضو شورا با بیان اینکه برای فعالیت شهردار گرگان فرصت‎کشی انجام شده است بر این نکته تاکید کرد که این مسائل برای افتتاح پل زیرگذر به تعویق افتاده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش دادستان، دادگستری و بازرسی را مورد خطاب قرار داد که به دلیل اشرافیت بر موضوع، شورای شهر گرگان را از بلاتکلیفی نجات دهند.

*اداره شورا به مصلحت حسین ربیعی نیست

این عضو باسابقه در کمال ناباوری بر این مسئله تاکید کرد که اداره شورا به مصلحت حسین ربیعی نیست و جانب‌داری ایشان از شهردار گرگان نشان می‎دهد که ربیعی نمی‎تواند در این جایگاه باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان برای اینکه رفع اتهام شود گفت آیا نامه کپی شده‎ای که از استانداری به اینجانب داده شده است نمی‎تواند در دستور کار قرار بگیرد؛ این جرم است و در ادامه خطاب به 9 عضو شورا که نامه را به وزارت کشور ارائه کردند، اظهار کرد: ای کاش جواب نامه را می‎آوردید تا خیال همه راحت شود. ربیعی با اشاره به رای‎گیری مجدد برای شهردار تصریح کرد: طبق نظر کارشناسان حقوقی وزارت کشور چیزی به نام رای‎گیری مجدد وجود ندارد، پیش‎نویس امضاء شده است و طی امروز و فردا برای شورا مشخص خواهد شد که شهردار باید بماند یا برود.

*شهردار اعتقادی به دیدگاه شورایی ندارد

بعد از بیان این مباحث نوبت به سبطی منشی اول شورا رسید که بیان داشت: شورا تاکنون براساس قانون پیش آمده است.

وی در ادامه سخنانش اظهار کرد: دیدگاه‎های ربیعی رئیس شورا را نفی نمی‎کنم و بیان این موارد را در حد بضاعت ایشان از قانون می‎دانم.

این مسئول سپس به مصوبه هیئت وزیران و مجوز به‌کارگیری یک ساله شهردار گرگان اشاره کرد و ادامه داد: اکنون حکم شهردار منقضی شده است و باید از مدت‎ها قبل تعیین ‎تکلیف در این باره صورت می‎گرفت. محمدرضا سبطی سپس به انتقاد از استاندار پرداخت و گفت: حسین صادقلو نمی‎تواند براساس قانون نامه شورا را تفسیر کند؛ با همه احترامی که برای استاندار گلستان قائل هستم ایشان باید کتاب قانون شورا را مطالعه کند. این عضو شورا به ریزش آرای شهردار گرگان اشاره کرد و افزود: شهردار اعتقادی به دیدگاه شورایی ندارد و فقط دیدگاه خودش را مهم می‎داند اما شورا حامی شهرداری است و قائم به فرد خاصی نیست.

وی سپس به مدیریت یک ماه اخیر شهردار اشاره کرد و ادامه داد: مدیران مالی توسط وی عوض شدند و افراد جدید هیچ‌کدام نسبت به وضعیت شهرداری آگاهی ندارند لذا برای بی‎ثباتی در حوزه مدیریت وی همین یک مسئله کافی است.

*استاندار طبق قانون حکم یک ساله دارد

پس از بیان این قضایا ربیعی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: یک ساله بودن حکم مسئولیت فقط برای شهردار صدق نمی‎کند بلکه استاندار نیز طبق قانون حکم یک ساله دارد اما در قانون نیامده است که هر بار باید رای‎گیری شود. وی سپس خطاب به شورائیان گفت: اگر سخنان مروتی معاون استاندار گلستان را قبول ندارند سه نفر از اعضا جواب نامه را از وزارت کشور پیگیری کنند.

ناصر گرزین سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان نیز با تاکید بر اینکه شهردار دارای احراز صلاحیت است، گفت: در این راستا دو راه وجود دارد و با توجه به اینکه دو نظر متفاوت به اعضای شورا ارائه شده است یا باید سه نفر از اعضا جواب نامه را از وزارت کشور پیگیری کنند و یا بر سخنان مروتی معاون استاندار گلستان صحه بگذارند. جرجانی عضو دیگر شورای شهر گرگان خطاب به رئیس شورا گفت: آیا ربیعی می‎تواند فقط یک خط نامه بنویسد که نامه‎هایی که از وزارت کشور آمده صلاحیت اجرایی ندارد.

این عضو شورا سپس حسین صادقلو شهردار گرگان را که در جلسه حضور نداشت خطاب قرار داد و افزود: اگر قرار است با شورا کار کنید قطعاً بدون بودجه نمی‎توان پروژه‎های کلان انجام داد. وی از صادقلو خواست که تذکرات اعضای شورا را جدی بگیرد و این نکته را نیز گفت که با افتتاح زیرگذر بدون تعامل با شورا هیچ اتفاقی نمی‎افتد.

جرجانی در بخش دیگری از سخنانش با مثبت قلمداد کردن فعالیت‎های شهردار سابق گرگان گفت: باید مجسمه طلای ابراهیم کریمی را در وسط شهر قرار داد چراکه انصافاً زیرساخت‎ها را آماده کرده است. این عضو شورا ادامه داد: اگر قرار است شهردار بماند و به سخنان اعضای شورا بی‎اعتنا باشد پس باید همه ما استعفا بدهیم و برویم؛ چراکه ماندن ما بی‌فایده است برای اینکه حتی نمی‎توانیم حرف معمولی مردم را به شهردار انتقال دهیم.

جرجانی این را نیز گفت که به شهردار گرگان ارادت دارد در صورتی‌ که به مسائل استان رسیدگی کند؛ وی با انتقاد از اینکه تا یک سال پیش کسی شماره شهردار گرگان را نداشت این موضوع را مطرح کرد که وضعیت اعضای شورا خوب است و نیازی به مساعدت مالی ندارند اما منافع مردم باید در اولویت شهردار باشد.

*موفقیت شهردار در گرو عملکرد شورای شهر است

دو ساعت از جلسه علنی به انتقاد از شهردار گرگان سپری شد و ترکش این انتقادات تمامی نداشت تا اینکه قدس‎مفیدی به مصاحبه رادیویی شهردار گرگان اشاره کرد که در آن حسین صادقلو در مدیریت شهری، فعالیت‎های عمرانی و ... نامی از شورا نبرده و حتی نامی از موافقان خود در شورا به زبان نیاورده است.

این عضو شورا عملکرد حسین صادقلو را به 27 سال صدارت بدون شورا متهم کرد و گفت: وی مفهوم مدیریت شهرداری را در این مدت چنین معنا کرده و اکنون نمی‎توان از وی انتظار تغییر رفتار و معجزه داشت. در این هنگام ربیعی رئیس شورا خطاب به سبطی بیان داشت: موفقیت شهردار در گرو عملکرد شورای شهر است و در این راستا هر مدیر و شهرداری که انتخاب شود خالی از ضعف و قوت نیست. وی سپس به نقاط قوت حسین صادقلو پرداخت و مدیریت مالی، اجرای پروژه‎ها، مدیریت نیروی انسانی، سلامت مالی و قانون‎مداری را از مهم‌ترین خصایص وی برشمرد. در پایان این کشمکش‎ها تصمیم بر آن شد تا بخشی از اختیارات شهردار گرگان واگذار شود که با اکثریت آرا این دو فوریت به تصویب رسید. /فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار