رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه ای در کاخ سفید گفت ایران باید برای رسیدن به توافق نهایی دست کم یک دهه فعالیت هسته ای خود را محدود کند.

شرط اوباما برای رسیدن به توافق نهایی با ایران

«باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا، دیروز در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری «رویترز» عنوان کرد اختلاف با اسرائیل به‌دلیل سخنرانی برنامه‌ریزی شده «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا که سه‌شنبه ــ امروز ــ انجام ‌می‌شود و در آن از توافق (احتمالی) با ایران انتقاد می‌کند، یک اختلاف گذرا است و تحت هیچ شرایطی روابط آمریکا و اسرائیل را «برای ابد تخریب نمی‌کند».

به گزارش گلستان 24، اوباما با بیان اینکه جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای از اهداف مشترک آمریکا و اسرائیل است، افزود: بین دولت آمریکا و اسرائیل «اختلافی مهم» بر سر نحوه تحقق هدف مشترک وجود دارد.

وی در ادامه گفت: «در حقیقت اگر ایران آماده توافق با این مسئله باشد که برنامه هسته‌ای خود را حداقل به‌مدت 10 سال در سطح فعلی حفظ کند و بخش‌هایی از آن را از سطح فعلی کاهش دهد و ما شاهد موافقت ایران با این شرایط و نیز اقدامات قابل تأیید باشیم، در این حالت پس ما به‌منظور تضمین این مسئله که آنها سلاح هسته‌ای ندارند، هیچ گام دیگری برنمی‌داریم».

اوباما در ادامه گفت: «هدف ایالات متحده آن است که مطمئن شود ایرانی‌ها برای دستیابی به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای حداقل به یک سال زمان نیاز دارند».

 اوباما که تلاش می‌کند تنش‌های طولانی بر سر سخنرانی نتانیاهو در کنگره را کم‌اهمیت جلوه دهد، خاطرنشان کرد این یک اختلاف شخصی نیست و او در صورتی که بار دیگر در انتخابات 17 مارس اسرائیل برنده شود، با وی دیدار خواهد کرد.

اوباما در عین حال گفت: «نتانیاهو در مخالفت با توافقنامه موقت با ایران در سال 2013، دچار اشتباه شد».

رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: «نتانیاهو هر نوع ادعایی را مطرح کرد... (مثلاً) این یک توافقتنامه وحشتناک است که باعث خواهد شد 50 میلیارد دلار از کاهش تحریم‌ها عاید ایران شود و یا اینکه ایران به این توافقتنامه پایبند نخواهد ماند. ولی هیچ‌یک از این ادعاها اثبات نشد. در حقیقت برای ما معلوم شد طی این مدت ایران برنامه هسته‌ای خود را توسعه نداده و حتی بخش‌های زیادی از آن را کاهش داده است».

اوباما درباره امکان توافق نهایی با ایران در موعد نهایی ابراز تردید کرد و گفت: «این تردید وجود دارد که آیا ایران با درخواست بازرسی‌های جدی و سطح پایین توانایی غنی‌سازی که باید حفظ کنند، موافقت خواهد کرد یا نه».

رئیس‌ جمهور آمریکا در بخش دیگری از این مصاحبه گفت یک مسئله مهم این است که آیا ایران با بازرسی‌های سخت از برنامه خود موافقت می‌کند یا نه. وی در این مورد گفت: «اما اگر آن‌ها با این کار موافقت کنند، این از هر اقدام نظامی‌ای که ما بخواهیم انجام دهیم یا اسرائیلی‌ها بخواهند انجام دهند، موثرتر خواهد بود. اثر آن از تحریم‌ها هم به مراتب اثرگذارتر خواهد بود.» 

ارسال نظر

آخرین اخبار