در حالی که روند مذاکرات حاکی از آن است که نشان دادن اشتیاق برای رسیدن به مذاکرات سبب زیاده‌خواهی طرف مقابل می‌شود؛ اما سودای توافق دست از سر رسانه‌های اصلاح‌طلب بر نمی‌دارد. این درحالی است که اگر روند صحیح مذاکرات بدون چنین پارازیت‌های منفی به خوبی طی شود می‌توان به دستیابی توافق نزدیک و مطلوب امیدوار بود.

جریان انحرافی «نوروز هسته‌ای» به دنبال چیست؟

مذاکرات هسته‌ای در مونترو سوئیس در حال پیگیری است. در شرایطی که طرفین در حال مذاکره هستند، نتانیاهو همراه با لابی صهیونیستی آپیک نیز جنگ نمایانی را علیه مذاکرات هسته‌ای ایران آغاز کرده است. نتانیاهو روز دوشنبه طی سخنانی توافق بر سر مساله هسته‌ای ایران را به ضرر رژیم صهیونیستی و امنیت این رژیم قلمداد کرد.[1]

جریان انحرافی «نوروز هسته‌ای» به دنبال چیست؟ / وقتی حرف‌های نتانیاهو مهم نیست

به گزارش گلستان 24، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که در نشست آیپک، لابی هوادار صهیونیست‌ها در آمریکا، سخنرانی می‌کرد افزود: «من وظیفه دارم تا زمانی که برای جلوگیری از این توافق وقت هست درباره تهدیدات صحبت کنم».

نشست آیپک درحالی برگزار می‌شد که ظریف و همتای آمریکایی‌اش در سوئیس در حال رایزنی برای فراهم کردن مقدمات دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی بودند.

تلاش‌های مذبوحانه رژیم صهیونیستی که بقای خود را در عدم حصول توافق هسته‌ای ایران قلمداد می‌کنند، می‌تواند پیام‌های مختلفی در بطن خود داشته باشد. اینکه رژیم صهیونیستی احساس خطر کرده و به طور آشکارا حیات خود را به مساله هسته‌ای ایران پیوند می‌زند، می‌تواند این پیام را متبادر سازد که این رژیم دست‌های خود را در مذاکرات بسته می‌بیند. پاسخ برخی از دولتمردان آمریکایی به سخنان اوباما نیز بیش از پیش سخنان وی را فاقد اعتبار می‌‌سازد.

نتانیاهو در این راستا پاسخ سخنان خود را در نشست آپیک از دولت آمریکا گرفت. مشاور امنیت ملی آمریکا در سخنرانی خود در این نشست اعلام کردکه در خواست اسرائیل برای برهم زدن توافق هسته‌ای با ایران فاقد اعتبار بوده و اینکه بگوئیم ایران باید از توانایی‌های هسته‌ای که در سال‌های اخیر بدست آورده دست بکشد، بی معنی است.[2]

سوزان رایس در نشست سالانه «آیپک» بیان داشت که واشنگتن هیچ چیز را از ایران به اعتبار اعتماد به این کشور قبول نکرده و تصریح کرد برخی می‌خواهند ایران ظرفیت غنی‌سازی خود را کاملاً کنار بگذارد که این واقع‌گرایانه و قابل تحقق نیست.[3]

جریان انحرافی «نوروز هسته‌ای» به دنبال چیست؟ / وقتی حرف‌های نتانیاهو مهم نیست

این درحالی است که سخنان نتایاهو به شدت از سوی باراک اوباما مورد انتقاد قرار گرفت. اوباما بیان داشت که در مورد نحوه حل مسئله‌ هسته‌ای، با نتانیاهو «اختلاف نظر اساسی» دارد.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه به انتقاد از طرح گروهی از سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه برای تصویب تحریم‌های مشروط علیه ایران پرداخت و گفت چنین کاری، مذاکرات هسته‌ای را تضعیف می‌کند.

وی افزود: «صراحتا می‌گویم، من بیش از آنکه نگران اظهارات نخست‌وزیر نتانیاهو باشم، از اقدامات کنگره که ممکن است مذاکرات را پیش از به سرانجام رسیدن، تضعیف کند.»[4]

بعد از رایزنی ظریف و جان کری در مونترو، وزیر خارجه کشورمان درباره مذاکرات طرفین بیان داشت: «این دوره از مذاکرات هسته ای فرصت مناسبی است تا دو وزیر درباره موضوعات سیاسی به ویژه نحوه رفع فوری تحریم ها گفتگو کنند.» [5]

 

ظریف نیز درباره سخنان اوباما و مخالفتش با نتانیاهو بیان داشته است: « سخنان اوباما به روشنى نشان دهنده اين واقعيت است كه ايالات متحده أمريكا كه درطول چند دهه گذشته تهديدهاى مستقيم و غير مستقيم نظامى و تحريمهاى ظالمانه وغيرقانونى متعددى را عليه جمهورى اسلامى ايران اعمال داشته ، به اين نتيجه رسيده كه سياست تهديد و تحريم ، سياستى شكست خورده است و اين گونه اقدامات قادر به مقابله با عزم راسخ و همت بلند ملت ايران در دستيابى به فناورى صلح أميز هسته اى و پيشرفت در زمينه بهره بردارى از أن ،نبوده و نخواهدبود.»

سودای توافق دست از سر اصلاح‌طلبان بر نمی‌دارد

در بعد داخلی نیز مواضع روزنامه‌های اصلاح طلب در مورد نزدیک شدن به توافق جامع در نوع خود جالب توجه است. روزنامه اعتماد در این زمینه از خیز طرفین برای رسیدن به توافق خبر داد و با تیتر « خیز تازه جان کری – ظریف» گزارشی از فعالیت‌های دیپلمات‌های ایرانی و امریکایی در مونترو ارائه کرد.

حضور علي اكبر صالحي، ارنست مونيز ،حسين فريدون،سيد عباس عراقچي،مجيد تخت روانچي،وندي شرمن و هلگا اشميت در مذاکرات سوئیس از شروع این مذاکرات مورد توجه رسانه‌ها بود که در این گزارش نیز اهمیت ورود این افراد به مذاکرات مورد توجه قرار گرفته است.

جریان انحرافی «نوروز هسته‌ای» به دنبال چیست؟ / وقتی حرف‌های نتانیاهو مهم نیست

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان اما در یک تیتر پوپولیستی که نظیر آن را در دولت قبل با عنوان «‌خبرهای خوش هسته‌ای و ... » شاهد بودیم در گزارشی کاملا متمایز از تیتر، درباره اظهار امیدواری‌ ظریف و دیپلمات‌های هسته‌ای کشورمان برای حصول توافق نوشت. به نظر می‌رسد تیترهای اینچنینی محصول ادامه سیاست رسیدن به توافق هسته‌ای و بستن این پرونده و همچنین جلب توجه مخاطبین این روزنامه است. این درحالی است که پیش از این رهبر معظم انقلاب در برابر حصول توافق در هر شرایطی هشدار دادند و نسبت به ایجاد توافق بد هسته‌ای هشدار دادند.

از سوی دیگر این خط رسانه‌ای توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز با حمله به اصطلاح دلواپسان توافق هسته‌ای پیگیری شد. هاشمی رفسنجانی در این زمینه بیان داشت که دلواپسان با نتانیاهو همنوا شده‌اند و با اشاره به سفر نتانیاهو به آمریکا برای تحت تاثیر قرار دادن فضای داخلی این کشور به نفع این رژیم گفت:‌ «او آنجا رفته و اوباما را تحریک می‌کند و اینجا هم دلواپسان می‌گویند که ما اسرار را می‌گوییم؛ نمی‌دانیم این چه سری است؛ آنها هم از شیطان هستند و از آن طرف دارند کار می‌کنند اما در حال حاضر نزدیک به نتیجه رسیده‌ایم»

وی با اشاره به انتقادات مجلس از تیم مذاکره کننده ادامه داد: «تریبون مجلس باز است و هر چه می‌خواهند می‌گویند و برخی هم این دروغ‌ها را باور می‌کنند و اینها مزاحمت است.»

از این جهت همنوایی روزنامه اصلاح‌طلب ارمان که همواره به عنوان رسانه اجاره ای هاشمی رفسنجانی در جریان رسانه‌ای کشور مطرح است، با وی جالب توجه است.

موضوع توافق در نوروز سال 94 و عید هسته‌ای [6] از جمله مواردی انحرافی بود که پیش از این با مانور خبری‌ رسانه‌های اصلاح‌طلبان در فضای خبری کشور بوجود آمد اما با سخنان قاطع رهبری در مورد توافق خوب و بد این جریان عقب نشینی کرد. اما به نظر می‌رسد این جریان سعی دارد در یک حرکت خزنده بحث توافق هسته‌ای به هر قیمتی را با کلید واژه " بهار و عید هسته‌ای" دوباره علنی کند؛ در حالی که روند مذاکرات حاکی از آن است که نشان دادن اشتیاق برای رسیدن به مذاکرات سبب زیاده‌خواهی طرف مقابل می‌شود.

در گذشته موضع قاطعانه رهبر معظم انقلاب این پالس‌های اشتباه به طرف مقابل را خنثی می‌کرد اما به نظر می‌رسد سودای توافق دست از سر رسانه‌های اصلاح‌طلب بر نمی‌دارد که اینچنین برای رسیدن به توافق سر و دست می‌شکنند. این درحالی است که اگر روند صحیح مذاکرات بدون چنین پارازیت‌های منفی به خوبی طی شود می‌توان به دستیابی توافق نزدیک و مطلوب امیدوار بود. 

ارسال نظر

آخرین اخبار