زورگویی انحصارطلبان؛

اصلاح‌طلبان انحصارطلب در بزنگاه‌های سیاسی بدون مشورت با دیگر اصلاح‌طلبان اقدام می‌کنند که در این مواقع صدای دسته دوم بلند شده و اختلافات سیاسی در این جریان رخ عیان می‌کند.

لیستی که به رئیس دولت اصلاحات تحمیل شد/ کار اصلاح‌طلبان چگونه به شکاف مدیریتی کشید؟

به گزارش گلستان 24، شکاف میان اصلاح‌طلبان با تشکیل شورای مشورتی وارد فاز جدیدی شد. شورای مشورتی و شورای هماهنگی اصلاحات که از احزاب مختلف تشکیل شده است، بر سر مدیریت جریان اصلاحات با هم اختلافات جدی داشتند. اینک نیز این اختلافات با تشکیل شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات به جای شورای مشورتی و شورای راهبردی وارد فاز دیگری شده است.

زورگویی انحصارطلبان

لیست بندی شورای شهر تهران توسط شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات محل انتقاد و نزاع فراوانی بود تا جایی که عباس عبدی، تئوریسین جریان اصلاحات پس از برگزاری انتخابات این لیست را «آش کشک خاله» اصلاح‌طلبان نامید و اینک محسن رهامی که نزدیک به شورای هماهنگی اصلاحات است و مسئولیت‌های مهم این شورا را برعهده داشته، از پشت پرده این جریان بیشتر سخن گفته است.

محسن رهامی درباره نحوه لیست بندی کاندیداهای شورای شهر توسط اصلاح‌طلبان انحصار طلب گفت:‌ بنده هم در مورد نارضایتی آقای خاتمی در مورد لیست شورای شهر، شنیده بودم. پس از آنکه مطالب و اعتراضاتی از سوی جریان چهره های بارز جریان اصلاحات در مورد چگونگی بستن لیست مطرح شد، جناب منتجب نیا به ایشان نامه نوشت که لیست را دیگر تایید نکنید و انتخاب را به مردم واگذار کنید. و مردم خود شخصا بین لیست ها دست به انتخاب بزنند.

وی با بیان اینکه رئیس دولت اصلاحات نیز درباره این لیست دچار تردید بود و این لیست به او توسط انحصارطلبان قدرت تحمیل شده است گفت: ‌پس از ارائه لیست از سوی شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، آقای خاتمی دچار تردید شدند. اما دوستان از شورای عالی به ایشان مراجعه کردند و مجموعا با همه صحبت هایی که شد، تصمیم بر این شد که جو از این حالت در بیاید و ایشان لیست را تایید کنند. دوستان به آقای خاتمی گفتند که اگر لیست را تایید نکنید ممکن است شورا به دست جریان های دیگر بیافتد و ایشان نگرانی پیدا کرد. گفته بودند دوستانی مثل هادی خامنه ای و منتجب نیا می خواهند لیستی جدا بدهند، با این حال من گفتم بنایی برای انتشار لیست موازی نداریم.نهایتا، به اقای خاتمی گفتند که لیست فشل می شود و ایشان را به این جمع بندی رساندند و نگران شان کرده بودند که اگر لیست را تایید نکنید فضا از دست می رود.

این فعال اصلاح‌طلب افزود: در واقع، عملا یک جریان، شورای عالی را می گرداند و رای از یک جا می گردد. البته من نسبت به حل مشکلات خوشبینم، خوبی اصلاح طلبان این است که در کلام مشکلات را حل میکنند. ما انتقادات را نگه می داریم اما حاضر نیستیم به منافع کلان اصلاحات ضربه بخورد.

وقتی شکاف میان اصلاح‌طلبان بیشتر نمایان می‌شود

البته اختلافات اصلاح‌طلبان در حوزه مدیریتی و راهبردی این جریان تنها به چنین مواردی منحصر نمی‌شود. اخیرا موضوع دیدار برخی از اصلاح‌طلبان با رهبر معظم انقلاب در این حوزه پیش آمده که محل اختلاف میان اعضای کلیدی این جریان شده است.

رسانه‌های اصلاح‌طلب گزارش داده‌اند که «محسن رهامی» و «رسول منتجب‌نیا» در کنار «هادی خامنه‌ای» از فعالان اصلاح‌طلبی هستند که مدتی است در برنامه‌هایی که از سوی دفتر مقام معظم رهبری برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند؛ از افطاری گرفته تا شرکت در نماز عید فطر. رهامی و منتجب‌نیا پیش‌تر هم دیداری را با مقام معظم رهبری درباره موضوعات مربوط به اصلاح‌طلبان داشته‌اند؛ دیداری که برخی از اصلاح‌طلبان آن را برنتابیده و شخصی ارزیابی کردند.

عبدالواحد موسوی‌لاری از اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان دراین‌باره گفته بود: «آقایان رهامی و منتجب‎نیا با پادرمیانی آقای سیدهادی خامنه‎ای به دیدار با رهبری رفتند که البته آن‌گونه که خود اظهار کردند، دیدار شخصی بوده است».

محسن رهامی به این بخش از سخنان موسوی‌لاری این‌گونه پاسخ داده است: «این تعبیر اشتباه و توهین است. ملاقات ما شخصی نبود. مثلا چه مسئله شخصی بین ما و رهبری وجود دارد که ایشان یک ساعت برای این بحث وقت گذاشتند. آن ملاقات به‌هیچ‌وجه شخصی نبود. استفاده از واژه پادرمیانی برای آن دیدار غلط است. پادرمیانی برای کسانی است که جایی راهشان نمی‌دهند و یک نفر می‌رود واسطه می‌شود؛ درحالی‌که قبل از آن من از سال ٩٠ تاکنون هفت یا هشت مرتبه به‌عنوان وکیل تام‌الاختیار آقای کروبی با مشاوران عالی رهبری درباره موضوع حصر و آقای کروبی صحبت کردم.»

به نظر می‌رسد که هر چه جلوتر می‌رویم این شکاف مدیریتی در جریان اصلاحات بیشتر رخ عیان می‌کند. اصلاحات در این حوزه با دو گروه مواجه است. گروهی که انحصارطلب قدرت است وگروه دیگری که برای خود سهمی از مدیریت و کیک قدرت اصلاحات قائل است. در این حیطه مدیریت انحصاری و بدون مشورت و دخالت دادن گروه دوم از سوی انحصارطلبان سبب شده تا صدای اصلاح‌طلبانی که عمدتا در شورای هماهنگی اصلاحات هستند بلند شود و چالش و شکاف اصلی در این جریان بیشتر از پیش نمایان شود؛ چنانچه در دو موردی که محسن رهامی به آن‌ها پرداخته این موضوع آشکار است.

​منبع: مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار