نامه ای که مسیر توافق را سخت تر از گذشته می کند؛

دولت اوباما نامه ۴۷ سناتور آمریکایی به مقام‌های ایرانی را کارشکنانه توصیف کرد. این نامه می‌گوید که تعهدات دولت آمریکا فقط تا پایان دولت اوباما رسمیت خواهد داشت. همزمان ایران نیز نامه را ترفند تبلیغاتی خوانده است.

آیا نامه 47 سناتور، کار توافق هسته ای را یک سره می کند؟!

در حالی که مذاکرات هسته ای روزهای حساس خود را سپری می کند، نمایندگان کنگره آمریکا نامه ای به امضای 47 سناتور را خطاب به طرف های درگیر در مذاکره فرستاند که دیوار بی اعتمادی بین ایران و 5+1 را هر چه بیشتر بلند می نمود.
به گزارش گلستان 24 ،  دولت اوباما نامه 47 سناتور آمریکایی به مقام‌های ایرانی را کارشکنانه توصیف کرد. این نامه می‌گوید که تعهدات دولت آمریکا فقط تا پایان دولت اوباما رسمیت خواهد داشت. همزمان ایران نیز نامه را ترفند تبلیغاتی خوانده است.

 

آیا نامه 47 سناتور کار توافق هسته ای را یک سره می کند؟!(وسط)


براساس قانون اساسی، زمانی که رئیس‌جمهور در حال مذاکره درباره توافق‌های بین‌المللی است، کنگره نقش مهمی در تصویب این توافق‌ها دارد. درباره پیمان‌نامه‌ها حداقل دو سوم نمایندگان باید پیمان را به تصویب برسانند. موافقت اجرایی کنگره برای اجرای پیمان‌نامه‌ها و معاهدات نیز باید هم به تصویب سنا برسد و هم مجلس نمایندگان (که این مساله به معنای این است که حداقل سه‌پنجم نمایندگان سنا باید به این توافق‌ها رای داده باشند). هر چیزی که توسط کنگره به تصویب نرسیده باشد، قابلیت اجرایی ندارد.

 مسؤولان در قانون اساسی ویژگی‌های متفاوتی دارند. برای مثال رئیس‌جمهور ممکن است فقط برای یک دوره 4 ساله انتخاب شود و این در شرایطی است که سناتورها می‌توانند برای مدت نامحدودی در دوره‌های 6 ساله برای مجلس سنا انتخاب شوند. همانطور که هم‌اکنون نیز قابل مشاهده است. برای مثال رئیس‌جمهور اوباما در ژانویه سال 2017 میلادی سمت خود را ترک خواهد کرد این در شرایطی است که بسیاری از ما (نمایندگان سنا) برای دوره‌های متمادی و نامحدود و شاید چندین ده ساله در سنا خواهیم بود.  معنای این چشم‌انداز‌های قانون اساسی این است که هر توافقی درباره برنامه سلاح‌های اتمی شما که مورد تایید کنگره قرار نگرفته باشد، تنها توافقی اجرایی با باراک اوباما خواهد بود. رئیس‌جمهور بعدی می‌تواند چنین توافقی را تنها با یک امضا از اساس رد کند و کنگره می‌تواند شرایط قرارداد را به نحوی که می‌خواهد تغییر دهد.  ما امیدواریم این نامه دانش شما درباره سیستم قانون اساسی را افزایش داده و درک دوطرفه و شفافیت در پروسه گفت‌وگوهای هسته‌ای را تقویت کند.

ادبیات طرف آمریکایی هر روز تند تر می شود

در حالی که طی روزهای گذشته وزیر خارجه آمریکا طی مصاحبه ای از وجود گزینه نظامی بر روی میز سخن به میان آورده بود، نامه سناتورهای آمریکایی بار دیگر فضای دیالوگ بین ایران و کشورهای غربی را هر چه بیشتر تنش آلود می کند.

این نامه که با واکنش ملایم ظریف! مواجه شد به گستاخی روز افزون آمریکایی ها منجر می شود و نمی توان گفت این ملاطفت وزارت خارجه در برخورد با این گونه اظهار نظر کمکی به روند مذاکره می کند یا نه.

ارسال نظر

آخرین اخبار